۰ نفر

به دنبال انتشار صورت مالی شرکت های دولتی؛

مجلس: داستان تاریک خانه های دولتی جدید را تعریف کنید + عکس

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۳۲
کد خبر: 632348
مجلس: داستان تاریک خانه های دولتی جدید را تعریف کنید + عکس

۲۹ فروردین ماه امسال، بسیاری از شرکت‌های دولتی، صورت‌های مالی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را برای اولین بار به صورت عمومی در سامانه کدال منتشر کردند. با این وجود، هنوز برخی از این شرکت‌های دولتی اقدامی در راستای شفاف‌سازی و انتشار صورت‌های مالی خود انجام نداده و اطلاع دقیقی از وضعیت آنها وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ روند افشای صورت مالی شرکت‌های دولتی، از شهریورماه سال گذشته و پس از اعلام احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز شد. به دنبال این موضوع، صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی از تمام وزارتخانه‌ها در دسترس مردم قرار گرفت و در اولین مرحله، شرکت‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد از جمله سازمان خصوصی‌سازی، سازمان حسابرسی و بانک‌های دولتی، صورت‌های مالی خود را افشا کردند.

همچنین صورت‌های مالی شرکت‌هایی مانند آب، برق و گاز استانی، شرکت‌های خدمات بازرگانی، پالایشگاه‌ها، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌های صنعتی، ایمیدرو، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ارتباطات زیرساخت، فرودگاه امام خمینی، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و  بسیاری دیگر از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و بزرگان صنعت نفت و حفاری ایران منتشر شد.

پیش از این موضوع و در تاریخ ۲۴ اسفندماه سال گذشته نیز، خاندوزی در آیین رونمایی از سامانه جدید پایش و نظارت بازار سرمایه، به پافشاری دولت بر عنصر شفافیت اقتصادی اشاره کرد و گفت: تمام نهادهای زیرمجموعه وزارتخانه‌های دولتی مکلف به شفاف‌سازی و اننتشار صورت‌های مالی خود شدند. در غیر این صورت، دولت خواسته است تا وزارت اقتصاد به نیابت از وزارتخانه‌های دیگر، به شفاف‌سازی و انتشار صورت‌های مالی انها اقدام کند.

با وجود اینکه قدم اول برای شفاف‌سازی و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی برداشته شد، اما هنوز اطلاعات مالی بسیاری از شرکت‌ها منتشر نشده و وزارت اقتصاد نیز، آمار جدیدی را منتشر نکرده است. این در حالی است که طبق بند «م» تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ کشور، کلیه مؤسسات انتفاعی دولتی و شرکت‌هایی که دولت یا شرکت‌های تابعه و ذی‌ربط مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و سایر دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های مناطق آزاد، تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی کل کشور مستقیماً یا با یک یا دو واسطه بیش از ۵۰درصد سهام آن را در اختیار دارد و شرکت‌های تحت نظارت (کنترل) دولت در سال ۱۴۰۱ مشمول نظارت دیوان محاسبات کشور خواهند بود. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است صورت مالی شرکت‌های مذکور را سالانه و میان‌دوره‌ای به صورت عمومی و در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) منتشر کند. سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات کشور مکلف به بررسی صورت مالی شرکت‌های مذکور و ارائه گزارش بررسی صورت‌های مالی این شرکت‌ها به صورت هر چهار ماه یک بار به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات هستند.

به دنبال این موضوع، محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: انتشار صورت‌های مالی ۳۱۳ شرکت دولتی که بخشی از شفافیت مطرح‌شده در قانون بودجه ۱۴۰۱ را رقم زده، قابل تقدیر است. اما در قدم بعدی طبق بند م تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ وزارت اقتصاد و دارایی مکلف به انتشار صورت‌های مالی تاریک‌خانه‌های جدید با داستان‌های ناگفتنی‌شان است

منتظر انتشار صورت‌های مالی ‌کلیه «مؤسسات انتفاعی دولتی و شرکت‌هایی که دولت یا شرکت‌های تابعه و ذی‌ربط بیش از پنجاه درصد سهام آن را در اختیار دارد و شرکت‌های تحت نظارت دولت» توسط وزیر اقتصاد هستیم.

محسن دهنوی

محسن دهنوی