۰ نفر

نماینده مجلس توضیح داد؛

فهرست شرکت هایی که هنوز سجامی نشده اند / آخرین مهلت برای پرداخت اصولی سودهای رسوب شده

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۲۷
کد خبر: 631628
فهرست شرکت هایی که هنوز سجامی نشده اند / آخرین مهلت برای پرداخت اصولی سودهای رسوب شده

یک نماینده مجلس گفت: همچنان ۲۲ شرکت، غیرسجامی هستند که سازمان بورس باید هر چه سریع‌تر تغییر روش واریز سود این شرکت‌ها را پیگیری کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، با توجه به اینکه سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام از حدود سه سال قبل آغاز به کار کرده است، قبل از آن اکثر شرکت‌های بورسی برای پرداخت سود سهامداران خود با انتشار اطلاعیه‌ای آنها را به بانک‌ها می‌کشاندند و یا اعلام می‌کردند برای دریافت سود، به دفتر مرکزی شرکت مراجعه کنند و یا شماره حساب ارائه کنند.

در این بین برخی از سهامداران خرد اصولاً از زمان و نحوه پرداخت سود مطلع نمی‌شدند، در نتیجه سود سهام سهامداران خرد در حساب شرکت‌های بورسی و فرابورسی رسوب می‌کرد، اما بعد از راه اندازی سامانه سجام، برخی شرکت‌های بورسی سود سهامداران خرد را از طریق سجام واریز می‌کردند، اما با این حال برخی از شرکت‌های بورسی از واریز سود سهامداران خودداری می‌کردند. در نتیجه سود سهامداران خرد به عنوان حق‌الناس بر گردن مدیران شرکت‌ها و در حساب شرکت‌های بورسی رسوب می‌کرد.

نمایندگان مجلس در قالب قانون بودجه ۱۴۰۱ همه شرکت‌‌های بورسی را مؤظف کردند که سود سهامداران خرد را از طریق سامانه سجام و در موعد مقرر واریز کنند.

سید محسن دهنوی نماینده مجلس،‌امروز در فضای مجازی نوشت: پس از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۱ و بخشنامه سازمان بورس، تمامی شرکت‌های بورسی، موظف به واریز سود تقسیمی از طریق سجام هستند.

بر اساس اطلاعیه‌های منتشره از سوی ۹۳ شرکت متقاضی پرداخت سود، در سال جاری تا کنون ۲۶ شرکت روش واریز سود را نسبت به سال گذشته تغییر داده و سجامی شده‌اند، اما همچنان ۲۲ شرکت، غیرسجامی هستند که سازمان بورس باید هر چه سریع‌تر تغییر روش واریز سود این شرکت‌ها را پیگیری کند.

متأسفانه شرکت‌های با نماد وصنا، ولشرق و ثبهساز به بهانه واریز سود از سجام، زمان‌بندی تقسیم سود خود را به تأخیر انداخته‌اند.

سازمان بورس نباید اجازه تاخیر واریز سود شرکت‌ها به این بهانه را بدهد. سودهای رسوب‌شده مردم طی سالیان گذشته نیز حق‌الناس است که واریز آن از طریق سجام باید هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد. فقط به واریز سود امسال اکتفا نشود و تمامی مانده سود سال‌های پیش، از سجام پرداخت شود.