۰ نفر

چشم انداز صنایع بورسی؛

تحلیل وضعیت شرکت های پتروشیمی / پرچمداری پتروشیمی ادامه دارد؟

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۰۰
کد خبر: 631203
تحلیل وضعیت شرکت های پتروشیمی / پرچمداری پتروشیمی ادامه دارد؟

یکی از مهم‌ترین موانع در مسیر توسعه این صنعت علاوه بر تحریم‌ها تصمیمات خلق‌الساعه‌ای است که بدون برنامه‌ریزی اتخاذ می‌شود و بازار را با شوک همراه می‌کنند. اما به طور کلی انتظار می‌رود در صورت به وجود نیامدن ریسک‌های سیستماتیک، همچنان شاهد رشد قیمت سهام گروه محصولات شیمیایی باشیم.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ صنعت پتروشیمی یکی از صنایع سودآوری است که در جهان، تقاضای زیادی برای محصولاتش وجود دارد. ایران با توجه به منابع نفت و گاز زیاد خود، می‌تواند جایگاه مهمی در این بازار پیدا کند اما موانعی از جمله تحریم‌ها و ریسک‌های سیستماتیک در مسیر توسعه آن، سنگ‌اندازی می‌کنند.

این صنعت با توجه به نرخ ارز و به علت وجود بازارهای صادراتی مناسب، می‌تواند سودآوری قابل توجهی برای کشور به ارمغان آورد اما با وجود چنین پتانسیل‌هایی، همچنان موانعی وجود دارند که از توسعه و بهره‌برداری قابل قبول از این بخش جلوگیری می‌کنند. اما رشد بیش از ۴۰درصدی پتروشیمی‌ها نسبت به دوره مشابه قبلی بیانگر وضعیت نسبتا مناسب آنها نسبت به سایر صنایع بودهو می‌تواند چراغ سبزی برای سرمایه‌گذاران در این گروه باشد.

محمد رضا اعلمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، به بررسی وضعیت پتروشیمی‌ها پرداخت و گفت: اصلاح نحوه محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سبب شد تا انتظارات نسبت به افزایش حاشیه سود محصولات شیمیایی افزایش پیدا کند و با برطرف شدن ریسک سیستماتیک کاهش نرخ دلار در میان‌مدت شاهد توجه بیشتر سرمایه‌گذاران به گروه محصولات شیمیایی باشیم.

WhatsApp Image 2022-04-26 at 4.28.52 PM

وی بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد بنگاه‌های فعال در گروه محصولات شیمیایی دارای روند مثبت سود سازی (بر اساس آیتم TTM حداقل در صورت‌ مالی دو دوره گذشته) می‌باشند و ۳۴درصد بنگاه‌های حاضر در این گروه توانسته‌اند رشد بیش از ۴۰ درصد را در در آخرین دوره سه ماه اعلامی خود نسبت به فصل مشابه سال قبلشان محقق سازند. می‌توان گفت این موضوع بیانگر وضعیت نسبتا مناسب گروه محصولات شیمیایی با توجه به بررسی صورت‌های مالی آنها است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با بررسی میزان فروش و نرخ فروش محصولات استراتژیک گروه فوق‌الذکر شاهد افزایش میزان فروش کل آنها نسبت به فصل مشابه سال قبل و همچنین افزایش نرخ فروش این محصولات نسبت به ماه قبلشان در ۱۰ شرکت برتر گروه محصولات شیمیایی بودیم که این موضوع می‌تواند بیانگر وجود پتانسیل افزایش نرخ سهام شرکت‌های مربوطه در میان‌مدت باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود در صورت به وجود نیامدن ریسک‌های سیستماتیک، همچنان شاهد رشد قیمت سهام گروه محصولات شیمیایی باشیم.