۰ نفر

گزارش وقایع بازار؛

احیای دوباره بورس در دقیقه نود / تابلوها ناگهان سبز شدند

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۵۸
کد خبر: 630754
احیای دوباره بورس در دقیقه نود / تابلوها ناگهان سبز شدند

معاملات بورس تهران امروز در شرایطی به پایان رسید که شاخص کل با رشدی اندک توانست کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را حفظ کرد. در این بین سهام شرکت های پتروشیمی در قامت ناجی بازار ظاهر شده و توانستند از منفی شدن شاخص و سرخ ماندن تابلوها جلوگیری کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ شاخص کل بورس امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با رشدی دو هزار واحدی معاملات را به پایان برد. رشد دو هزار و ۵۸۵واحدی شاخص کل باعث شد تا این شاخص در ارتفاع یک میلیون و ۵۰۷هزار واحدی قرار گرفته و بتواند محدوده تازه فتح کرده خود را حفظ کند.

شاخص‌ هم‌وزن نیز با رشدی ۰.۷۷ درصدی همراه شده و در محدوده ۴۰۵هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با جهشی قابل توجه نسبت به روز گذشته به پنج هزار و ۱۷۵میلیارد تومان رسید.

زور پتروشیمی‌ به بانکی‌ها چربید

بورس تهران امروز کار خود را در شرایطی آغاز کرد که شاخص کل در نیمه نخست بازار با کاهش همراه شده بود اما در ادامه سهام خانواده پتروشیمی به داد تابلوها رسید و در نهایت باعث رشد کم رمق شاخص کل بورس شد.

در پایان معاملات امروز بازار سهام به وضوح می‌توان رد پای بانکی ها، پالایشی ها و سرمایه گذاری ها را در زمینه منفی شدن تابلوهای بورس مشاهده کرد اما به طور کلی وضعیت مساعد پتروشیمی‌ها باعث شد تا این خانواده بتواند یک‌تنه در نقش منجی بازار ظاهر شود.

البته به باور کارشناسان درجا زدن نرخ ارز هم مزید بر علت شده و زمینه را برای تکرار سیکل رکودی اغلب سهم های کامودیتی محور فراهم ساخت. هرچند بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که وضعیت سهام بانکی و بیمه ای با شروع احتمالی دور جدید مذاکرات برجامی می تواند بهبود یافته و روند رو به رشدی را تجربه کند.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد و گشایش های دیپلماتیک در عرصه روابط بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران رخ دهد می‌توان انتظار داشت که وضعیت بازار سهام نیز بیش از پیش مساعد رشدی قابل توجه و حتی پس گرفتن محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی شود.