۰ نفر

در بازار چه می گذرد؟

بورس این هفته به کدام سو می رود؟

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۰۲
کد خبر: 630438
بورس این هفته به کدام سو می رود؟

بورس تهران امروز برخلاف فروردین ماه که آغازی طوفانی برای سال جدید داشت را با تابلوهای سرخ آغاز کرد و با کاهشی نه چندان پردامنه معاملات نخستین روز هفته را به پایان رساند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تعطیلات پشت سر هم بازار را تحت تاثیر گذاشته و این کاهش اندک نمی تواند نشانه ای خطرناک برای سهامداران و سرمایه گذاران در بازار سهام باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل امروز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ با افت هفت هزار واحدی معاملات را به پایان رساند. به گونه‌ای که افت هفت هزار و ۴۸۸واحدی (۰.۵درصد) شاخص کل باعث شد شاخص بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته، در ارتفاع یک میلیون و ۵۰۴هزار واحدی قرار بگیرد.

شاخص‌ هم‌وزن نیز با رشدی ۰.۲ درصدی همراه شده و وارد محدوده ۴۰۲هزار واحدی شد. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به چهار هزار و ۷۶۵میلیارد تومان رسید که در مقایسه با هفته گذشته کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

از نوسانات نرخ ارز تا اوضاع پتروشیمی و خودروسازان

بورس تهران در شرایطی معاملات خود را پس از تعطیلات از سرگرفت که در نیمه نخست بازار وضعیت نسبتا مناسبی قابل مشاهده بود و حتی شاخص‌کل نیز روند مثبتی را در پیش گرفته بود. اما با اتمام ساعت معاملات و بسته شدن بازار در نهایت سهامداران با افت بیش از هفت هزار واحدی شاخص مواجه شدند که در مقایسه با هفته‌های گذشته بوده و نتوانست موجبات خشنودی اهالی بازار را فراهم کند.

از طرفی هم نرخ ارز نوسانات گسترده و حساسی را در روزهای اخیر به ثبت رسانده که باعث جلب توجه سهامداران بورسی به این بازار پرتلاطم شود. این فاکتور که تاثیرات مستقیمی بر وضعیت شرکت های کامودیتی محور می شود باعث شده تا تحلیلگران بورسی هم توجه ویژه ای به تحولات نرخ دلار داشته باشند.

البته نکته دیگری که در این بین مطرح است وضعیت صنایعی مانند خودروسازی و پتروشیمی است که این روزها بیشترین توجهات را به خود جلب کرده است. البته موضوع انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی هم باعث شده تا گروه بانکی ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و روزهای حساسی را پیش روی خود ببینند.