۰ نفر

بررسی وضعیت ETFهای دولتی؛

عشقی، دارا یکم و پالایش را نجات می دهد؟

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۳۳
کد خبر: 629716
عشقی، دارا یکم و پالایش را نجات می دهد؟

فاصله قابل توجه قیمت صندوق‌ های پالایشی یکم و دارا یکم از ارزش ذاتی آنها، اعتراضات بسیاری را از سوی دارندگان واحدهای این صندوق ‌ها برانگیخته است. اما به نظر می رسد که رئیس سازمان بورس برای تغییر اوضاع این صندوق ها دست به کار شده و امروز سه راه کار را برای بهبود شرایط این ETFهای دولتی ارائه کرده است.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ عملکرد غیرقابل قبول صندوق‌های دارا یکم و پالایش از زمان عرضه، باعث شده تا رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، شخصا به دنبال پیدا کردن چاره‌ای برای تغییر اوضاع این ETFهای دولتی باشد. امروز عشقی سه راهکار را برای بهبود شرایط این صندوق‌ها ارائه کرده تا با اجرای آنها، قیمت این صندوق‌ها به ارزش ذاتی خود نزدیک شوند.

دو روی سکه دارا یکم و پالایش

دولت پیشین در اردیبهشت ماه سال 99، نخستین صندوق قابل معامله دولتی را با نام دارا یکم به مردم عرضه کرد. استقبال مردم از این صندوق که متشکل از سهام بانک‌های ملت، صادرات و تجارت همچنین سهام دو شرکت بیمه اتکایی امین و البرز است، باعث شد دولت به فکر عرضه دومین صندوق قابل معامله بیافتد.

صندوق پالایش یکم که از سهام چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس تشکیل شده است اما نتوانست در زمان عرضه اقبال عمومی را بدست بیاورد. گفتنی است که یکی از دلایل عدم استقبال مردم از پالایش یکم، گران بودن قیمت پذیره‌نویسی این صندوق بود. آن هم در زمانی که بازار سهام سقوط خود را آغاز کرده بود و مردم اعتماد خود به بورس را از دست داده بودند. کارشناسان بازار سرمایه، در همان زمان نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده بودند اما دولت توجهی به آن نکرد و عرضه پالایش یکم را ادامه داد.

واکنش عشقی به اعتراض سهامداران

در حال حاضر، صندوق دارا یکم با قیمتی معادل 72درصد خالص ارزش دارایی‌های خود معامله می‌شود و این رقم برای پالایش یکم به 74درصد می‌رسد. با این وجود، دارندگان واحدهای این ETFهای دولتی از جا ماندن قیمت این صندوق‌ها از سهم‌های تشکیل‌دهنده آنها ناراضی‌اند و بارها اعتراض خود نسبت به این موضوع را در فضای مجازی اعلام کرده‌اند.

در واکنش به این اعتراضات، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز راهکارهای سه‌گانه‌‌ای را برای بهبود شرایط اعلام کرد و این راهکارهای برای اجرایی شدن در انتظار تصویب شورای عالی بورس هستند.

نگاهی به راهکارهای سه‌گانه عشقی

بر این اساس، اشخاص غیردولتی سهامدار این صندوق‌ها می‌توانند از این پس در صندوق‌ها اعمال رای کنند. همچنین مقرر شده تا صندوق‌های ETF به صندوق‌های فعال و بخشی تبدیل شوند. یعنی صندوق‌ها می‌توانند ترکیب سبد سهام را تغییر بدهند و بازارگردان نیز داشته باشند. به علاوه، قرار است که یونیت واحدهای ممتاز این صندوق‌ها در یک مزایده به فروش برسند و به بخش خصوصی واگذار شود تا نقدینگی بیشتری جذب کنند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که با اجرای این پیشنهادات، قیمت صندوق های دارا یکم و پالایش یکم به ۹۵درصد NAV خود برسند. البته پیش از همه باید منتظر بود و دید که واکنش شورای عالی بورس نسبت به این راهکارها چه خواهد بود.