۰ نفر

تحلیل تکنیکال شاخص ها در ۱۴۰۱؛

سقف شاخص کل بورس در سال جدید کجاست؟

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 629697
سقف شاخص کل بورس در سال جدید کجاست؟

پیش بینی کارشناسان حاکی از آن است که حرکت صعودی شاخص کل تا مقاومت مهم یک میلیون و ۵۸۰هزار واحدی پیش رود. همچنین انتظار می‌رود این روند صعودی در شاخص هم وزن تا برخورد به داینامیک مقاومتی مهم بلندمدتی در ۴۳۰هزار واحد واحد ادامه یابد.

 اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ بر اساس تحلیل کارشناسان در کنار توجه به عوامل کلان اقتصادی، برجام  و ارزنده بودن قیمت سهم‌ها در اکثر صنایع می‌تواند در ترسیم آینده نگری شاخص کل کمک بهتری داشته باشد. از نظر تکنیکالی نیز باید توجه داشت که سطح ۳۸۰هزار واحد در شاخص هم وزن برای رعایت حد زیان ضروری است.

به نظر می‌رسد این تغییر نرخ‌های جهانی در ارزش سهام شرکت‌ها تاثیرگذار باشد و اگر ارزش سهام شرکت‌ها تا الآن رشدی نداشته تحت تاثیر سیاست‌های کلان به ویژه سیاست کنترل تورم بوده که بورس را از طریق حقوقی‌ها محدود ساخته است.

اما به زعم اغلب کارشناسان شرکت‌ها در گزارش‌های دوره‌ای عملکرد خوبی از خود نشان دادند و به سودسازی خوبی رسیده‌‌اند، این موضوع در کنار اینکه در چند وقت اخیر روند خروج سرمایه از بازار کاهش و تا حدی متوقف شده است، تقاضای بازار برای سهام را بیشتر می‌کند.

مهشید داداش زاده، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: حرکت رو به رشد شاخص کل باعث اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران به بورس شده است. با نگاهی به نمودار شاخص کل و طبق بررسی‌های گذشته نگر، اندیکاتور شاخص کل پس از اصلاح با برخوردهایی در تاریخ‌های ۹۹.۰.۲۰، ۹۹.۱۱.۱۸، ۱۴۰۰.۰۳.۰۳، ۱۴۰.۰۶.۰۶ و نهایتا ۱۴۰۰.۱۰.۰۸ در محدوده اشباع فروش ۳۰ و ۲۷واحدی، با تقاضای بیشتری مواجه بود.

1

وی افزود: این استدلال تکنیکی در کنار توجه به عوامل کلان اقتصادی، برجام  و ارزنده بودن قیمت سهم‌ها در اکثر صنایع می‌تواند در ترسیم آینده نگری شاخص کل کمک بهتری داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تحلیل روند شاخص کل بیان کرد: از تاریخ  ۱۴۰۰.۱۱.۰۵ حرکت رو به رشد در چارت شروع شد و پس از یک روند کوتاه‌مدت صعودی، تا محدوده یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد یک استراحت زمانی در نمودار روی داد و با حفظ این سطح انتظار می‌رفت روند مثبت همچنان ادامه‌دار باشد که با حرکت کندل‌ها، شکست‌ها و برگشت‌های قیمتی بسیار کوتاه‌مدت به عنوان پولبک مقاومت مهم یک میلیون و ۴۰۰هزار واحدی نیز شکسته شد.

وی ادامه داد: شاخص کل همچنین در روزهای اخیر درگیر محدوده رنج زنی بود که موفق به شکست مینور این سطح نیز در محدوده یک میلیون و ۴۸۰هزار واحدی شد. بنابراین انتظار می‌رود این حرکت تا مقاومت مهم یک میلیون و ۵۸۰هزار واحدی پیش رود و سپس مجدد با آنالیز چارت و حجم معاملات و ارزش معاملات به نظر می‌رسد امسال تا محدوده یک میلیون و ۷۰۰هزار واحد روند صعودی شاخص کل ادامه داشته باشد.

این کارشناس تشریح کرد: در بررسی‌های شاخص کل و شاخص هم وزن با رسم یک لاین داینامیک، حمایت‌ها از محدوده ۳۱۵هزار و ۷۴۴واحدی آغاز شد و پس از شکست یک سطح فلیپ مینوری در محدوده ۳۴۰هزار واحدی توانست با قدرت تبدیل به سطح محدوده ۳۶۰هزار واحدی را نیز بشکند و بدون توقف تا ۴۰۱هزار واحد پیش رفت.

2

داداش زاده ادامه داد: انتظار می‌رود این روند صعودی در شاخص هم وزن تا برخورد به یک داینامیک مقاومتی مهم بلندمدتی ادامه یابد. این عدد می‌تواند ۴۳۰هزار واحد برای شاخص کل هم وزن باشد. همچنین باید توجه داشت که سطح ۳۸۰هزار واحد در شاخص هم وزن برای رعایت حد زیان ضروری است.

3