۰ نفر

در بازار چه می گذرد؟

رشد شاخص بورس همگام با جهش نرخ دلار / روزهای شیرین بازار ادامه دارد

۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۰۲
کد خبر: 628637
رشد شاخص بورس همگام با جهش نرخ دلار / روزهای شیرین بازار ادامه دارد

شاخص بورس تهران امروز هم به تبعیت از نخستین روز هفته روند رو به رشد خود را ادامه داد و با صعودی هرچند کم رمق اما فاصله خود با کانال یک میلیون و ۵۰۰هزار واحدی کمتر کرد. البته بسیاری از تحلیلگران دلیل اصلی این رشد را در جهش قیمتی دلار در بازار آزاد عنوان کرده و از آن به عنوان نشانه ای مثبت برای سهامداران یاد کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل با رشد هفت هزار واحدی معاملات امروز یکشنبه ۲۸فروردین ماه ۱۴۰۱ را به پایان برد. رشد هفت هزار و ۴۱۰واحدی (۰.۵درصد) شاخص کل آن را در ارتفاع یک میلیون و ۴۷۵هزار واحدی قرار داد.

شاخص‌ هم‌وزن نیز با رشد ۰.۸درصدی وارد محدوده ۳۹۰هزار واحدی شد. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با رشدی قابل توجه نسبت به روز گذشته به پنج هزار و ۶۲۵میلیارد تومان رسید.

نیم نگاه بورس به بازار ارز

سهامداران پس از بحرانی که هفته گذشته از بیخ گوش بورس گذشت، حالا بار دیگر شاهد روی کانال صعود افتادن شاخص‌کل با لیدری برخی صنایع مانند پتروپالایشی‌ها و خودرویی‌ها هستند.

هرچند پس از آنکه برخی از شرکت های فولادی گزارش هایی مبنی بر میزان ضرر خود در صورت اجرای طرح عوارض صادراتی را انتشار عمومی دادند، امروز سهامداران شاهد رشد قابل توجه اغلب شرکت های صادرات محور بودند که باعث ایجاد خوشبینی نسبت به آینده بازار شده است.

البته به اعتقاد اغلب قریب به اتفاق کارشناسان دلیل رشد سهم های صادرات محور در بورس تهران، غالبا جهش نرخ ارز و بازگشت قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومان است که به عنوان سیگنالی از افزایش بازدهی این شرکت ها تلقی شده است.

البته برخی از تجلیلگران اعتقاد دارند در صورت احیای تمام و کمال برجام، امکان سقوط نرخ دلار به دلیل دخالت دولت در بازار ارز وجود دارد اما فعلا با تشدید شدن احتمال توقف کامل مذاکرات برجامی حالا بار دیگر شاهد افزایش معنی‌دار قیمت دلار در بازار هستیم. شاید این اتفاق برای مدتی هرچند کوتاه بتواند روند بازار سهام را در مسیر صعودی نگاه داشته و کام سهامداران را شیرین کند.