۰ نفر

با توجه به ابلاغیه بورس کالا؛

نحوه عرضه مصنوعات فولادی، بازبینی خواهد شد

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۴۷
کد خبر: 627329
نحوه عرضه مصنوعات فولادی، بازبینی خواهد شد

بورس‌ کالا طی ابلاغیه‌ ای از حذف عرضه شمش و مقاطع طویل فولادی به شکل سبد و الزام عرضه محصولات به‌ شکل مجزا خبر داد؛ این تغییر رویه بدون ارائه دلایل کارشناسی این تصمیم‌ گیری ابلاغ شد که این موضوع مورد انتقاد فعالان بازار آهن و فولاد کشور قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، برخی فعالان بازار آهن و فولاد کشور بر این عقیده‌اند که این مصوبه به خروج مشتریان کوچک از بازار منجر شده و از قدرت خرید مصرف‌کننده نهایی می‌کاهد. البته این مصوبه موافقانی نیز دارد که معتقدند با این روش شفافیت بیشتری بر معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی کشور حکمفرما می‌شود.

مزایا و معایب تغییر در نحوه عرضه شمش و مقاطع طویل فولادی

این هفته بورس‌کالا در ابلاغیه جدید از تغییر نحوه عرضه شمش و مقاطع طویل فولادی خبر داد. این ابلاغیه با مخالفت‌هایی از سوی فعالان بازار آهن و فولاد کشور مواجه شد. این مشتریان می‌گویند این مصوبه به حذف مشتریان خرید از بازار منجر می‌شود و تصمیمی غیرکارشناسی است.

به‌عنوان مثال، مشتریان مصرفی مقاطع طویل فولادی به انواع گرید میلگرد یا تیرآهن برای اجرای پروژه ساخت‌وساز نیاز دارند. در این شرایط مجزا کردن عرضه باعث می‌شود تا مصرف‌کننده نهایی برای تامین تمامی محصول موردنیاز خود مجبور به خرید چند عرضه شود.

این در حالی است که در روش قبل با خرید از یک سبد نیاز مصرف‌کننده رفع می‌شد. در شرایطی که بهای شمش و مقاطع طویل فولادی رشد قابل‌توجهی در بازار داخل پیدا کرده است، الزام به عرضه مجزا باعث می‌شود مشتریان نهایی برای خرید مجموع محصول از رینگ بورس‌کالا به نقدینگی به‌مراتب بیشتری نیاز داشته باشند. به این ترتیب این مصوبه به خروج مشتریان کوچک از این بازار منجر می‌شود.

البته مصوبه جدید موافقانی هم دارد. موافقان بر این عقیده‌اند که با نحوه عرضه جدید بر شفافیت معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی در بورس‌کالا افزوده می‌شود که این شفافیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

ابلاغیه بورس‌کالا درخصوص تغییر نحوه عرضه شمش و مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالا به این شرح است که از این هفته عرضه شمش بلوم به صورت سبد امکان‌پذیر نبوده و باید در قالب عرضه‌های مجزا انجام شود.

سبد میلگرد در سایزهای سبک، متوسط و سنگین به شکل مجزا عرضه شده و عرضه سایز سنگین حداکثر ۳۰‌درصد کل عرضه هفتگی است. سبدهای تیرآهن در سایزهای سبک، متوسط، نیمه‌سنگین و سنگین به صورت مجزا عرضه می‌شوند. همچنین عرضه نبشی و ناودانی، تک‌سایز و به صورت ۶ یا ۱۲متری انجام می‌شود.