۰ نفر

رییس کمیته ورزش و تربیت بدنی مجلس؛

واگذاری کامل سرخابی‌ها به مردم پیگیری خواهد شد

۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۳۴
کد خبر: 627085
واگذاری کامل سرخابی‌ها به مردم پیگیری خواهد شد

رییس کمیته ورزش و تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی عزم دولت سیزدهم برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به مردم را جدی خواند .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا؛ احمد راستینه هفشجانی درباره روند واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به مردم و بخش خصوصی، گفت: تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس،‌ متعلق به مردم هستند و باید به آنها واگذار شود، خوشبختانه روند اجرایی این اقدام از دولت سیزدهم آغاز شده است و به صورت جدی درحال پیگیری است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: در قدم نخست برای واگذاری دو باشگاه، افزایش سهام تیم‌های استقلال و پرسپولیس بدون حق تقدم مطرح شد که ۱۰ درصد این سهام واگذار شده است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس با بیان اینکه هواداران برای خرید سهام رقابت می‌کنند، گفت: تا پایان فروردین ماه خرید سهام دو باشگاه بدون حق تقدم ادامه دارد. پس از فروردین ماه هم قرار است راهکارهای افزایش سهام این دو باشگاه در بازار بورس مشخص شود تا مجموعه‌های خصوصی بتوانند برای خرید بلوکی سهام این دو باشگاه اقدام کنند.

وی ادامه داد: آیین نامه واگذاری این دو باشگاه از طریق بورس تدوین شده و بر اساس احکام سازمان بورس، این دو باشگاه در این عرصه رقابتی وارد خواهند شد. البته امیدوارم این واگذاری مقدمه‌ای برای افزایش سرمایه این دوباشگاه باشد. تا در جایگاه خوبی از منظر باشگاه‌های حرفه‌ای قرار بگیرند.

راستینه واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق بورس را یکی از راه‌های حرفه‌ای شدن این دو باشگاه دانست و گفت: این شیوه سبب مشخص شدن اموال و دارایی‌های این دو باشگاه می‌شود و همچنین مجامع این دو باشگاه و خرید و فروش بازیکن از طریق بورس در این دو باشگاه شفاف خواهد شد که همه این‌ها از جمله دستاوردهایی است که با خصوصی سازی این دو باشگاه به دست خواهد آمد.

رییس کمیته ورزش و تربیت بدنی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا افزایش میزان بدهی‌ها نسبت به ارزش هر کدام از دو باشگاه مانعی در روند خصوصی سازی این دو باشگاه خواهد بود، گفت: فروش ۱۰ درصد از سهام باشگاه بدون حق تقدم سبب مشارکت خوب مردم شد و بخش قابل توجهی از بدهی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تصفیه شد. البته این دو باشگاه اموال و دارایی ها قابل توجهی هم دارند که باید آنها را در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: بزرگترین دارایی این دو باشگاه بِرند آنها است که بالغ بر هزار میلیارد تومان ارزش دارد و برند این دو باشگاه قطعا اجازه نخواهد داد مشکلی برای استقلال و پرسپولیس در روند خصوصی سازی ایجاد شود و مطمئن هستم این دو باشگاه در بورس شرایط خوبی خواهند داشت.

راستینه درباره اینکه آیا حذف این دو باشگاه از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به سرعت بخشیدن در روند واگذاری آنها و حرفه‌ای شدن سرخآبی ها کمک خواهد کرد، گفت: البته مقصر اصلی حذف این دو باشگاه سیاست‌های غلط فدراسیون فوتبال در گذشته بود و پالس‌های غلطی که آنها به فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) می‌دادند سبب حذف سرخآبی از لیگ قهرمانان آسیا شد.

رییس کمیته ورزش و تربیت بدنی مجلس ادامه داد:‌ فیفا مدعی عدم دخالت دادن سیاست در ورزش است ولی با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، همه دیدیم که فیفا روسیه را به سمت حذف از جام جهانی ۲۰۲۲ تهدید و هدایت کرده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه سیاست‌های چندگانه حاکم بر روابط بین الملل نشان می‌دهدکه دیدگاه فیفا مبنی بر عدم دخالت سیاست در ورزش، دروغ بزرگ است. هر چند در جمهوری اسلامی ایران تلاش شده که نهادها و فدراسیون‌های ورزشی مستقل از بخش‌های سیاسی کشور فعالیت کنند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس خاطرنشان کرد: خطاهایی که کمیته بدوی و کمیته استیناف فدراسیون فوتبال انجام دادند، سبب حذف این دو باشگاه از لیگ قهرمانان آسیا شد. در حالی که معتقدیم این دو باشگاه از بسیاری از باشگاه‌های حاضر در این رقابت‌ها حرفه‌ای‌تر هستند.