۰ نفر

بررسی مصوبه جدید سازمان بورس؛

حواشی افزایش عمق مظنه‌ ها، پس از اجرای سه روزه

۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۲۴
کد خبر: 626114
حواشی افزایش عمق مظنه‌ ها، پس از اجرای سه روزه

جدیدترین تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار برای افزایش شفافیت در معاملات بازار سرمایه، بدون حاشیه نبوده است. عدم نمایش عمق مظنه‌ ها در سایت tsetmc و اظهارات ضد و نقیض مسئولان مربوطه، یکی از این حواشی بود. همچنین برخی از کارشناسان بورسی، معتقدند این تصمیم با وجود نکات مثبت خود، می‌تواند مشکلات جدیدی را در روند معاملات ایجاد کند.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ روز دوشنبه، ۱۵ فروردین ماه، تصمیمی که هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ اتخاذ کرده بود، عملی شد و به این ترتیب، عمق مظنه‌ نمادهای معاملاتی، از نمایش پنج مظنه برتر به نمایش نامحدود همه سفارشات تغییر یافت. با این وجود، این اقدام که در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، از همان ابتدا با حواشی زیادی همراه شد.

چاقوی دولبه‌ی افزایش عمق مظنه‌ها

اگرچه سازمان بورس این مصوبه را در راستای ارتقای شفافیت معاملات روزانه سهام، اجرایی کرده است اما بخشی از کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که افزایش عمق مظنه معاملات می‌تواند باعث رشد تعداد سفارشات کاذب بیشتر شود. از طرفی ممکن است که شیوه فعلی نظارت بر معاملات که به صورت انسانی است، نتواند به درستی این نوع از سفارشات را تشخیص دهد.

جای خالی عمق مظنه‌ها در tsetmc

یکی از تصمیماتی که حول تصویب این بخشنامه گرفته شد، نملیش نامحدود عمق مظنه معاملات تنها در سامانه omsها و برای معامله‌گران آنلاین بود. مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌ها در این باره اظهار کرد: نمایش نامحدود عمق مظنه در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc.com) به لحاظ فنی و اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

با این وجود، روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در این مورد گفت: از آنجا که پیش از این نیز عمق مظنه‌ها در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گرفت و گزینه جدیدی نیست، نمایش آن در سامانه tsetmc فشاری بر هسته معاملات وارد نمی‌کند.

همچنین دهقان اعلام کرد که نمایش مظنه‌ها در سامانه tsetmc به نظر سازمان بورس بستگی دارد و شاید در آینده این امکان فراهم شود.

تاخیر برخی کارگزاری‌ها در اجرا

نمایش ندادن عمق مظنه در سامانه tsetmc و سپردن این موضوع به سامانه کارگزاری‌ها، مشکلات جدیدی را در روز نخست اجرای این تصمیم به وجود آورد. روز دوشنبه، برخی از معامله‌گران در سامانه کارگزاری خود، قادر به مشاهده بیش از پنج مظنه برتر نبودند.

با وجود اینکه این نقص به سرعت بر طرف شد، اما شاید بهتر بود که عمق مظنه معاملات در سامانه tsetmc، به عنوان اصلی‌ترین مرجع بورس ایران نمایش داده شود تا همه معامله‌گران دسترسی یکسانی به این اطلاعات داشته باشند.