۰ نفر

با توجه به روند معاملات امروز بورس؛

چه سهمی بخریم؟ / پایداری تعادل در بازار سهام تا پایان هفته

۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۲۲
کد خبر: 625598
چه سهمی بخریم؟ /  پایداری تعادل در بازار سهام تا پایان هفته

معاملات بورس در چهارمین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت رشد دو هزار و ۶۳۶واحدی، در محدوده یک ‌میلیون و ۴۷۱هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم وزن و شاخص فرابورس نیز به ترتیب ۲۵۵۸واحد و ۹۱واحد رشد داشتند. به طور کلی بیش از ۱۱میلیارد برگه سهام در میان معامله‌گران امروز دست به دست شد و حدود هشت میلیارد تومان پول توسط حقوقی‌ها به بازار وارد شد.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ بورس، امسال روند خوبی را شروع کرده، اما نباید انتظار پایدار بودن این روند را داشت. بازار تا پایان هفته، در مسیر تعادلی پایدار خواهد ماند و ریزش چندانی نخواهد داشت. اما با توجه به اینکه ارزش معاملات به محدوده پنج هزار میلیارد تومان رسیده است، روند حرکتی شاخص در کانال صعودی ادامه خواهد یافت.

سهیلا نقی‌پور، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات را بررسی کرد و گفت: امروز شاخص کل در نیمه اول با کاهش ۶ هزار واحدی همراه شد، اما در نیمه دوم با حمایت حقوقی‌ها با افزایش ۲.۶۰۰واحدی به عدد ۱.۴۷۱.۴۵۳رسید. شاخص هم وزن نیز با افزایش ۲.۵۵۸ واحدی درکانال ۳۷۵.۸۲۴ قرار گرفت. 

وی افزود: می‌توان گفت در بورس امروز، تحرک در سهم‌های کوچک بازار بود و برخی نمادهای شاخص‌ساز با زیان همراه شدند. به طور کلی ۴۲۲نماد مثبت و ۱۶۰نماد به صف خرید نشستند، اما در مقابل ۲۰۴ نماد منفی و ۳۶نماد در صف فروش قرار داشتند. البته جمع ارزش صف‌های خرید ۹۰۲ میلیارد تومان و جمع ارزش صف‌های فروش ۶۰ میلیارد تومان بود که حجم سنگین تقاضا در برخی از نمادها را نشان می‌دهد. 

سهیلا تقی  پور

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «استخراج کانه‌های فلزی»، «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» رقم خورد. در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» و «خودرو و ساخت قطعات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

وی ادامه داد: بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه «خودرو و ساخت قطعات» تعلق داشت. به طوری که ۹۰۰میلیارد تومان تنها در این بخش جابه‌جا شد، گروه «فرآورده‌های نفتی» با معاملات ۶۲۰میلیارد تومانی، دوم شد و «فلزات اساسی» در جایگاه سوم قرار گرفت.

وی در پایان توصیه کرد: سهامداران می‌توانند با خرید سهام کامودیتی‌محور، از روند صعودی بازار منتفع شوند. با توجه به اینکه نیمی از ارزش کل بازار را سهام کامودیتی محور تشکیل می‌دهند و قیمت کامودیتی‎ها با افزایش همراه شده، عملکرد شرکت‌های داخلی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است و انتظار می‌رود سودسازی آنها رونق بگیرد.