۰ نفر

بررسی سهام شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا؛

رشد سود وساپا در ۱۴۰۰ به لطف درآمدهای غیرعملیاتی؟

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۵۵
کد خبر: 625053
رشد سود وساپا در ۱۴۰۰ به لطف درآمدهای غیرعملیاتی؟

سهام شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا از سال ۸۳ و با نماد «وساپا» در بورس معامله می‌شود، وساپا در کوتاه‌مدت بازدهی قیمتی مطلوبی برای سهامدارانش رقم زده و توانسته روند سوددهی خود را حفظ کند. همچنین اخبار واگذاری سهام سایپا باعث شده تقاضا برای سهام وساپا افزایش پیدا کند.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا، در سال ۱۳۴۴ و تحت عنوان شرکت دیروپ ایران تاسیس شد. نام این شرکت در سال ۶۱ به صنایع رنگ و رزین طیف سایپا تغییر یافت و بار دیگر در سال ۸۳ به نام کنونی تغییر کرد. گروه سرمایه‌گذاری سایپا، از واحدهای تجاری فرعی سایپا محسوب می‌شود و در زمینه سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق‌ها، اوراق و ... فعال است. 

تا سال ۸۹، گروه سرمایه‌گذاری سایپا به صورت یک شرکت سرمایهگذاری با سبد متنوع در بازار سرمایه فعالیت می‌کرد. اما در سال ۸۹ و در جریان واگذاری بلو‌ک‌های مدیریتی سهام سایپا، مطابق با سیاست‌های مدیریتی آن زمان، شرکت به نحو قابل ملاحظه‌ای درگیر خرید سهام خساپا شد.

معرفی «وساپا»

سهام شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا، در سال ۸۰ و با نماد «وساپا» وارد چرخه معاملات بورس تهران شد. در حال حاضر، وساپا در بازار اول بورس و در گروه سرمایه‌گذاری‌ها معامله می‌شود. ارزش سهام وساپا در بازار بیش از ۶هزار و ۵۳۰میلیارد تومان است که این نماد را به چهارمین شرکت بزرگ در گروه خود تبدیل می‌کند.

وساپا از نظر بازده قیمتی، عملکرد خوبی از خود به جا گذاشته و در همه بازه‌های زمانی بررسی شده در جدول زیر، با رشد همراه بوده است. جدول زیر، بازده وساپا را با شاخص گروه سرمایه‌گذاری و شاخص کل بورس مقایسه کرده است.

1

بررسی سهامداران

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، وساپا از زیرمجمعه‌های سایپا است و این خودروساز، بیش ا درصد از سهام سایپا را در اختیار دارد. حدود ۲۸.۳درصد از سهام وساپا نیز تحت مالکیت سهامداران خرد است. باقی سهامداران وساپا در گراف زیر قابل مشاهده هستند.

2

تغییرات سرمایه

وساپا در ابتدا با سرمایه‌ی ۱۴میلیون تومانی تاسیس شد و در حال حاضر این مبلغ پس از ۶مرحله افزایش سرمایه به هزار و ۶۰۰میلیارد تومان رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت نیز در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به ثبت رسید که طی آن سرمایه شرکت حدود ۵۰درصد از محل سود انباشته، افزایش یافت.

بررسی پرتفوی وساپا در پایان سال ۱۴۰۰

در پایان سال ۱۴۰۰، ارزش کل پرتفوی بورسی وساپا با افت ۲۲درصدی نسبت به سال گذشته، به حدود ۶هزار میلیارد تومان رسید. ارزش پرتفوی خارج از بورس وساپا اما با رشد ۲۵درصدی نسبت به سال ۹۹ همراه شد و رقم ۳۱۵میلیارد تومان را ثبت کرد.

نمادهای گروه خودرویی با ارزش چهار هزار و ۵۹۰میلیارد تومانی، بخش اعظم پرتفوی وساپا را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین دو هزار و ۸۵۰میلیارد تومان از این مبلغ، متعلق به سهام شرکت سایپا است.

سوددهی وساپا در پنج سال گذشته

سود عملیاتی و خالص وساپا، از سال ۹۶ به طور مداوم در حال افزایش است. سود شرکت در سال ۹۸ و ۹۹، به واسطه رشد بازار سهام، افزایش شدیدی داشت. به این ترتیب در سال ۹۹، سود خالص شرکت به بیشترین مقدار خود، یعنی ۴۴۰میلیارد تومان رسید.

گراف زیر عملکرد وساپا در پنج سال گذشته را از دیدگاه سوددهی بررسی می‌کند.

3

رشد سود وساپا در ۱۴۰۰ تا چه اندازه واقعی است؟

نگاهی بر صورت‌ سود و زیان ۹ماهه منتهی به پاییز ۱۴۰۰ وساپا و مقایسه آن با سال گذشته، از رشد ۱۴۳درصد سود خالص شرکت حکایت دارد. با این وجود با بررسی دقیق‌تر این گزارش، درمی‌یابیم که سود عملیاتی وساپا کاهش ۷۵درصدی را ثبت کرده و به ۵۸میلیارد تومان رسیده است. در واقع، افزایش سود خالص وساپا، تنها به دلیل خالص درآمدهای غیرعملیاتی ۵۱۴میلیاردی شرکت است.

جدول زیر صورت سود و زیان ۹ماهه منتهی به ۱۴۰۰.۰۹ وساپا را با دوره مشابه سال گذشته مقایسه کرده است.

4

امید سهامداران به بهبود شرایط وساپا

با وجود عملکرد ناملطوب وساپا در سال ۱۴۰۰، اخباری که به تازگی از فروش سهام بلوکی سایپا به گوش‌می‌رسند، باعث افزایش چشمگیر تقاضا برای سهام وساپا شده است.

مالکیت ۲۱رصدی وساپا بر سهام سایپا به صورت مستقیم و غیرمستقیم، به این معنی است که حدود یک پنجم از درآمد فروش ۴۰درصد سهام سایپا، به وساپا خواهد رسید و می‌تواند باعث بهبود اوضاع سود و زیان این شرکت شود.