۰ نفر

گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس و مدرس بازارهای مالی؛

بیش از ۱۰۰ سهم در بورس، ارزنده هستند / فروکش هیجانات در بازار سرمایه

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۱۵
کد خبر: 624919
بیش از ۱۰۰ سهم در بورس، ارزنده هستند / فروکش هیجانات در بازار سرمایه

برخی از کارشناسان رشد بازار در روزهای گذشته را واکنشی دیرهنگام به اتفاقاتی از جمله رشد کامودیتی ‌ها و تورم دانسته و از آن به عنوان نوعی تخلیه هیجان یاد می کنند. این عده معتقدند علت رشد ارزش معاملات بازار را ارزنده بودن قیمت سهم‌ ها است.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ بورس تهران، سال 1401 را طوفانی آغاز کرده و در 6روز معاملاتی امسال، رشدی در حدود هفت درصد را ثبت کرده است. آغاز پرقدرت بورس در قرن جدید، بسیاری از سهامداران را به آینده بازار امیدوار کرده است. با این وجود برخی از معامله‌گران معتقدند که رشد بازار در ابتدای فرودین ماه، اتفاقی است که هرساله رخ می‌دهد و نمی‌توان به آن دل خوش کرد.

مریم محبی، کارشناس و مدرس بازارهای مالی، در پاسخ به این ادعا گفت: این که بازار منتظر یک هیجان مثبت هست، بر هیچکس پوشیده نیست. اما امسال را باید متفاوت از سال‌های قبل ببینیم.

WhatsApp Image 2022-04-03 at 3.15.42 PM

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته، بازار روال عادی خودش را طی می‌کرد اما امسال اینطور نیست. بعد از حدود 18ماه متوالی ریزش سنگین بازار و کاهش ارزش سهم‌ها، به هرحال بازار باید جان تازه‌ای بگیرد و این اصلا دور از انتظار نیست.

وی افزود: بازار ما تا امروز به رشد قیمت شدید کامودیتی‌ها و تورم‌های افسار گسیخته، واکنش مثبتی نشان نداده بود و همه این موارد، پتانسیل‌هایی است که اثر آن‌ها باید در بورس مشاهده شود.

محبی در ادامه گفت: البته اخیرا در بازار شاهد این بودیم که در روزهایی که حجم معاملات پایین‌تر است، رشد شاخص بیشتر است. دلیل این اتفاق نیز آن است که سهامدارانی که ترسیده‌اند و دنبال خروج از بازار هستند، در این روزها کمتر در معاملات حضور دارند.

وی اذعان کرد: اکنون بازار در حال خالی شدن از سهامدارانی است که برای سودهای کوتاه مدت و خیالی به بورس آمده بودند. به این ترتیب بازار به دست افراد حرفه‌ای‌تر می‌افتد. بنابراین شرایط کنونی بازار، مثبت ارزیابی نمی‌شود و نوعی تخلیه از هیجان است. همچنین انتظار می‌رود که فعلا روند متعادل بازار ادامه داشته باشد.

جهش ارزش معاملات، دیگر نشانه مثبت بازار

یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌تواند بر بهبود شرایط بازار دلالت داشته باشد صعود ارزش معاملات خرد بورس در روزهای اخیر است. ارزش معاملات در 9فروردین ماه، پس از پنج ماه به بیش از پنج هزار میلیارد تومان رسید و این صعود امروز هم پایدار بود.

محبی درباره این موضوع اظهار کرد: رشد ارزش معاملات سهام در روزهای گذشته، نشانه مثبتی برای بازار است. از این جهت که نشان می‌دهد سهم‌ها در قیمت‌های کنونی خریدار دارند. قیمت بیش از 100 تا 150 نماد کاملا ارزنده و جذاب است و پول‌های هوشمند این سهم‌ها را پیدا می‌کنند.

بازگشت اعتماد به بورس

این کارشناس بازار سرمایه درباره روند آینده شاخص کل گفت: شاخص کل بورس، شاخص قابل اعتمادی نیست. وقتی رشد یک سهم بزرگ به اندازه 30 یا 40 سهم بر شاخص کل اثرگذار باشد، نمی‌توان این شاخص را مبنای خوبی در نظر گرفت.

وی افزود: بنابراین بهتر است که به شاخص کل توجهی نداشته باشیم و تمرکز خود را بر مثبت شدن دید مردم به کلیت بازار معطوف کنیم که این روزها در معاملات قابل مشاهده است. البته این موضوع به این معنا نیست که دیگر روزهای منفی در بازار وجود نخواهند داشت. بلکه به نظر می‌رسد روند فرسایشی بازار به پایان رسیده است.