۰ نفر

معاملات غیرمنتظره در بازار کالایی؛

بهار سیمانی ها در بورس کالا

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۵۶
کد خبر: 624783
بهار سیمانی ها در بورس کالا

در نخستین هفته معاملاتی بورس‌ کالا در سال ۱۴۰۱ تالار سیمان شاهد معامله ۹۸۵‌ هزار و ۴۰۴ تن سیمان از سوی ۶۷ شرکت بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، امروز نیز یک‌میلیون و ۱۹۵‌هزار و ۷۲۶تن سیمان از سوی ۶۵شرکت عرضه خواهد شد.

نکته مهم آنکه به صورت سنتی نیاز کشور به سیمان هر هفته رقمی نزدیک به یک‌میلیون تن برآورد می‌شود که این رقم معاملاتی به معنی آن است که حتی تعطیلات نیز اثرگذاری بزرگی بر حجم معاملات سیمان بر جای نگذاشته؛ گویی از هم‌اکنون یک سال جذاب برای رونق تقاضا آغاز شده است.

 این موضوع را که در یک‌هفته نیمه‌‌‌تعطیل ابتدای فروردین‌‌‌ماه ۹۸۵‌هزار تن سیمان دادوستد می‌شود، باید بسیار مهم ارزیابی کرد. این مطلب در شرایطی که شرایط نگهداری و حمل‌ونقل سیمان از پیچیدگی‌‌‌های بسیاری برخوردار است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و حتی می‌‌‌توان این داده را به‌عنوان یک نکته مثبت پیش‌‌‌نگر برای بسیاری از بازارها همچون مصالح ساختمانی در نظر گرفت.

به گزارش «کالاخبر»، در هفته‌ای که گذشت در مجموع یک‌میلیون و ۲۷۵‌هزار و ۳۲۶تن سیمان در تیپ‌های مختلف از سوی ۶۷شرکت عرضه شد که با تقاضای بیش از ۲/ ۱میلیون تنی مواجه شد و در نهایت ۹۸۵‌هزار و ۴۰۴تن آن به ارزش ۷/ ۵۲۶میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

برنامه عرضه نزدیک به ۲/ ۱میلیون تنی سیمانی‌ها در هفته جاری

تالار سیمان در بورس کالا امروز میزبان عرضه یک‌میلیون و ۱۹۵‌هزار و ۷۲۶تن انواع سیمان تیپ‌یک و تیپ۲ از سوی ۶۵شرکت است.

از نکات قابل‌توجه عرضه‌های این هفته رشد ۷۷‌هزار و ۶۰۰تنی سیمانی‌ها در تالار است.از کل عرضه امروز سیمانی‌ها در بورس کالای ایران، یک‌میلیون و ۵۷‌هزار و ۲۲۶ تن از نوع تیپ۲، ۷۸‌هزار و ۲۰۰تن از نوع سیمان تیپ ۱-۴۲۵، ۵۷‌هزار و ۸۰۰تن از نوع سیمان تیپ۱-۳۲۵ و ۲‌هزار و ۵۰۰تن از نوع سیمان تیپ۱-۵۲۵ خواهد بود.

۶۵شرکت سیمانی که امروز عرضه دارند، به ترتیب بالاترین حجم عرضه، شامل شرکت‌های سیمان تهران، آبیک، ارومیه، سپاهان، هرمزگان، ساوه، شاهرود، مازندران، هگمتان، مجتمع سیمان غرب آسیا، شرق، بجنورد، صوفیان، ممتازان کرمان، فرازفیروزکوه، صنایع سیمان سامان غرب، شمال، صنایع سیمان گیلان سبز، آذرآبادگان خوی، فارس‌نو، صنایع سیمان نهاوند، خزر، گروه صنعتی و معدنی سیمان تجارت مهریز، ایلام، عمران انارک، نیزار قم، اصفهان، داراب، صنایع سیمان شهرکرد، توسعه گستر هلال خاورمیانه (سیمان مارگون)، فیروزکوه، قائن و سیمان منددشتی هستند.

معامله ۱۲میلیون گواهی سپرده در نخستین هفته سال ۱۴۰۱

در هفته‌ای که گذشت، ۱۲میلیون و ۳۴۶‌هزار گواهی سپرده معادل ۱۲‌هزار و ۳۴۶ تن سیمان به ارزش ۷۵/ ۷میلیارد تومان دادوستد شد.

معاملات ۸/ ۳۴میلیون تن سیمان در سالی که گذشت

از ابتدای عرضه مستمر سیمان در بورس‌کالا (از ۹ خرداد سال گذشته) تا پایان سال، در مجموع ۳۴ میلیون و ۸۵۱‌هزار تن سیمان به ارزش بیش از ۹/ ۱۶‌هزار میلیارد تومان در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.