۰ نفر

تابلوخوانی نوروزی در بازار؛

در تعطیلات به بورس چه گذشت؟

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۴۴
کد خبر: 624778
در تعطیلات به بورس چه گذشت؟

بورس و حاشیه‌‌‌‌‌‌‌ های آن در تعطیلات نوروز، خیلی مورد‌توجه قرار نگرفتند، اما مسائل اقتصادی و دیگر موضوعات روز توجه‌‌‌‌‌‌‌ ها را به خود جلب کرده بودند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، اگر نوشته‌‌‌‌‌‌‌ هایی با استفاده از کلمه بورس در تعطیلات نوروز هرچهار تا پنج ساعت یک‌بار در توییتر منتشر می‌‌‌‌‌‌‌شد، در سیزده‌‌‌‌‌‌‌بدر این زمان افزایش هم پیدا کرد و البته این نوشته‌‌‌‌‌‌‌ها نه توسط فعالان بورسی و چهره‌‌‌‌‌‌‌ها، بلکه توسط سهامداران خرد و دیگر کاربران حاضر در بورس منتشر می‌شد که توجهی را هم به خود جلب نمی‌کردند چون اکثر کاربران یا غایب بودند یا اگر هم بودند درباره موضوعات روز یا سیزده‌‌‌‌‌‌‌بدر می‌‌‌‌‌‌‌نوشتند، اما درباره نوشتن از بورس در سه روز گذشته، استفاده از کلمه بورس در توییتر فارسی تا ساعت ۱۴ دیروز برمی‌گردد به ساعت ۶:۳۰صبح که نوید قدوسی، فعال حوزه بورس در قسمت نظرات توییت یک کاربر درباره تاثیر توافق بین‌‌‌‌‌‌‌المللی برجام بر اقتصاد و شرکت‌های بورسی نوشته بود.

دیروز همچنین هشتگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جام جهانی، علی دایی، ایران، اسپری فلفل، شب زیارتی، سیزده‌‌‌‌‌‌‌بدر در توییتر فارسی به ترتیب ترند شده بودند. پراستفاده‌‌‌‌‌‌‌ترین این هشتگ‌‌‌‌‌‌‌ها جام‌جهانی بود که بیش از ده‌هزار نفر با استفاده از آن توییت‌‌‌‌‌‌‌هایی منتشر کرده بودند و کم استفاده‌ترین آنها هم هشتگ علی دایی بود که حدود‌هزار و پانصد نفر از آن در نوشته‌‌‌‌‌‌‌های خود استفاده کرده بودند.

از توییت‌‌‌‌‌‌‌هایی که در جمع بورسی‌‌‌‌‌‌‌ها در تعطیلات مورد‌توجه قرار گرفت، توییت صفحه روابط‌عمومی سازمان بورس بود. این صفحه اعلام کرده بود: «با توجه به ابهامات درخصوص آثار مالیاتی ناشی از بند (ر) تبصره ۶ ماده واحده بودجه ۱۴۰۱ بر صندوق‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری، سازمان بورس پیگیر اظهارنظر صریح سازمان امور مالیاتی کشور شد. مطابق پاسخ سازمان امور مالیاتی، سود سپرده بانکی صندوق‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری مشمول مالیات نخواهد شد.‌»

 در همین رابطه هم امیر سیدی، فعال حوزه بورس با بازنشر این توییت در صفحه خود نوشت: «بسیار مهم، مزیت بزرگی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شد.‌»

یکی دیگر از توییت‌‌‌‌‌‌‌هایی که بورسی نبود اما خیلی مورد‌توجه قرار گرفت و سر از اینستاگرام هم درآورد، توییت مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بود.

او در صفحه خود با انتشار عکسی از یک خودروی سمند که نشان پلیس داشت و در خیابان‌‌‌‌‌‌‌های ارمنستان بود، این سوال را مطرح کرد که: «کدام ایرانی با دیدن خودرو ساخت کشور خودش به‌عنوان خودرو پلیس یک کشور دیگر خوشحال نمی‌شود و افتخار نمی‌‌‌‌‌‌‌کند؟» این توییت او توسط بیش از چهار‌هزار نفر از کاربران توییتر پسندیده شد، اما در قسمت نظرات و بازنشر توییت دادفر اوضاع متفاوت بود.

کاربران زیادی درباره این مساله می‌نوشتند که باید نسبت به بی‌‌‌‌‌‌‌کیفیت بودن خودروهای تولید داخل، بازنشدن ایربگ‌‌‌‌‌‌‌ها در تصادفات جاده‌‌‌‌‌‌‌ای و همچنین آمار بالای مرگ و میر جاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که بخش زیادی از آن‌‌‌‌‌‌‌ به واسطه ناایمن و بی‌‌‌‌‌‌‌کیفیت‌بودن خودروهای تولید داخل است، باید شرمنده بود.

رضا امیدوار تجریشی، رییس مرکز توسعه اقتصادی جوانان کشورهای اسلامی هم در قسمت نظرات برای دادفر نوشت: «به شرطی که رقابت سالم، بازار آزاد و انحصارطلبی در تولید و عرضه در کشور وجود نداشته باشد. باید واردات خودرو آزاد شود تا رقابت معنا پیدا کند.‌»

دیگران هم با نوشتن از وضعیت خودروسازی در کشور و عدم‌داشتن حق‌انتخاب برای خرید خودرو توسط گروه زیادی از شهروندان این پرسش‌‌‌‌‌‌‌ را مطرح می‌کردند‌ که دقیقا باید به چیزی افتخار کنند؟ به آمار بالای تصادف در جاده‌‌‌‌‌‌‌ها و تعطیلات نوروز یا به پایین‌بودن کیفیت خودروها و قرعه‌‌‌‌‌‌‌کشی برای تحویل گرفتن آنها با قیمت‌های بالا؟ و لازم است که اشاره کنیم که این سوال‌‌‌‌‌‌‌ها در حوزه افتخار‌کردن توسط کاربران زیاد بود و به مسائل دیگری هم کشیده شد.

در کنار صحبت از وضعیت خودروسازی داخلی، یکی دیگر از موضوعاتی که در تعطیلات نوروز درباره آن صحبت شد، واردات خودرو بود. جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس در صفحه توییتر خود در همین رابطه نوشت: «حذف واردات خودرو‌‌‌‌‌‌‌های سواری در بودجه ۱۴۰۱ به‌رغم مصوبه مجلس و تایید شورای محترم نگهبان!»

او این سوال را هم مطرح کرد که «چه کسانی پشت‌پرده، می‌توانند قانون مصوب مجلس را بی‌ارزش و فراتر از آن عمل کنند؟» و اعلام کرد: «این موضوع را از طریق هیات‌رئیسه مجلس و شخص رئیس‌جمهور پیگیری خواهم کرد.‌» نوشته او باعث شد که در توییتر درباره مافیای خودرو و دیگر مافیاهای موجود در کشور که در طول این سال‌ها درباره آنها به تعدادشان افزوده شده است، صحبت شود.

از مافیای شکر و گوشت و دیگر کالاهای روزمره تا مافیای آهن و مسکن و سیمان، اما در رابطه با مافیای خودرو و توییت این نماینده مجلس، علی خسروانی از فعالان حوزه خودرو در قسمت نظرات نوشت: «شرایط واردات مثل تعداد و سقف مالی ۲۵‌هزار یورو حذف شده. کلیت کار برقراره. ضمنا واردات خودرو توسط وزارت صمت ممنوع شد و توسط همین وزارتخانه هم بازمی‌شود و در فرمان اجرایی ریاست جمهور هم به صراحت اومده.‌»

وزیر اقتصاد دولت سیزدهم هم در تعطیلات توییتی منتشر کرد که مورد‌توجه قرار گرفت. او در صفحه خود درباره مالیات نوشت: «مالیات و عوارض ارزش‌‌‌‌‌‌‌افزوده شرکت‌های بزرگ استان‌ها، که گاه مالیات آنها در تهران وصول می‌شود، باید در همان استان توزیع شود.

این رویکرد را امروز در سفر خراسان اجرا کردیم تا بودجه قابل‌توزیع بین شهرداری‌‌‌‌‌‌‌های محروم استان افزایش یابد. شخصا بر اجرای آن نظارت خواهم کرد.‌»

صادق کاشانی، وکیل دادگستری با بازنشر توییت احسان خاندوزی خطاب به او اینطور نوشت که اصل ۵۳ قانون اساسی را بار دیگر بخواند.

 او نوشت: «کلیه دریافت‌‌‌‌‌‌‌های دولت در حساب‌های خزانه‌‌‌‌‌‌‌داری کل متمرکز می‌شود و همه پرداخت‌‌‌‌‌‌‌ها در حدود اعتبارات مصوب به موجب قانون انجام می‌گیرد، بنابراین همه پرداخت‌ها تابع ردیف‌های قانون بودجه هستند و نه تابع اراده شما.‌»

اما در کنار این نظر، افراد دیگری بودند که از تصمیم وزیر اقتصاد دولت سیزدهم حمایت می‌کردند. برای مثال آنها به این مساله می‌پرداختند که این یکی از کارهای قشنگی است که بعد از شش‌ماه کاردولت سیزدهم ازعملکرد وزیر اقتصاد مشاهده شده است، یا درباره این مساله می‌نوشتند که مالیات از درآمد باید متعلق به استان اصلی باشد و دلیلی ندارد چون در تهران دفتر مرکزی دارند به حساب تهران لحاظ شود.

حتی مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین هم با بازنشر توییت وزیر اقتصاد دولت سیزدهم نوشت که «تصمیمات درست را حمایت کنیم.‌»