۰ نفر

سرانجام مذاکرات برجام چه خواهد شد؛

بررسی سناریوهای برجامی با عینک بورس

۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۴۶
کد خبر: 624223
بررسی سناریوهای برجامی با عینک بورس

به زعم اغلب تحلیلگران سیاسی با توجه به اخبار مثبتی که از برجام مخابره می‌ شود دستیابی به توافق نهایی امکان ‌پذیرتر است تا اعلام شکست آن به طوری‌ که اغلب تحلیلگران در داخل و خارج این پیش‌بینی را دارند.

اقتصادآنلاین_هانا پاکمند؛ بر اساس تحلیلی کارشناس به نظر می‌رسد با توجه به هیجانات موجود در بازار در هر سه سناریوی احتمالی معاملات رفتاری باثبات و تقریبا صعودی داشته باشند.

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه با فرض سناریوهای مختلف در مذاکرات برجام، به بررسی تاثیر این مذاکرات بر بازار سرمایه پرداخت و گفت: ابهامات زیادی پیرامون مذاکرات برجام وجود دارد و دائما اخباری ضد و نقیض توسط طرفین مذاکرات مخابره می‌شود. به طوری‌که حتی خود مذاکره کنندگان نیز در حال حاضر چشم‌اندازی از نتیجه مذاکرات ندارند و نتیجه مذاکرات همچنان در هاله‌ای از ابهام دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: با فرض سناریوهای مختلف برای مذاکرات هسته‎ای در ابتدا تصور می‌شود که اگر مذاکرات برجام با توافق همراه شود، با مخابره شدن اخبار مثبت بر بازار سرمایه سودسازی شرکت‌ها رونق خواهد یافت و کلیت بازار وضعیتی بهتر پیدا خواهد کرد.

علی عصاری

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، به نظر می‌رسد در یک الی دو هفته ابتدایی بازار با شوک همراه شود اما با توجه به اینکه بازار کف‌های خود را شناسایی کرده به مراتب به تعادل خواهد رسید.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر در صورت ادامه یافتن روند فعلی و پایداری ابهام در مذاکرات برجام، این اتفاق به خبری سوخته تبدیل خواهد شد و بازار سرمایه و به تبع سهامداران نسبت به مذاکرات و اخباره مخابره شده از آن بی‌تفاوت خواهند بود.

عصاری در پایان افزود: در مجموع به نظر می‌رسد با توجه به هیجانات موجود در بازار در هر سه سناریوی فرض شده معاملات رفتاری باثبات و تقریبا صعودی داشته باشند. همچنین انتظار می‌رود در صورت به نتیجه نرسیدن برجام هر چند بازارها با شوکی مقطعی همراه خواهند شد اما نهایتا مسیر خود را پیدا کرده و  به تعادل خواهند رسید.