۰ نفر

عملکرد بورسی شرکت ویتانا بررسی شد؛

چشم انداز سهام «غویتا» در سال جدید / کام سهامداران در ۱۴۰۱ شیرین می شود؟

۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 624196
چشم انداز سهام «غویتا» در سال جدید / کام سهامداران در ۱۴۰۱ شیرین می شود؟

شرکت ویتانا از سال ۱۳۳۷ در صنعت مواد غذایی فعال است و سهام آن با نماد «غویتا» از سال ۷۸ در بورس تهران معامله می ‌شود. غویتا در سالهای گذشته روند سودسازی خود را حفظ کرده است اما سود این شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته با افت مواجه شده است.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ 64سال پیش، برادران تهرانچی، شرکتی را تاسیس کردند که محصولات آن در خاطرات ایرانیان ماندگار شد. شرکت ویتانا، در سال 1337 و با نام شرکت تضامنی دکتر رضا تهرانچی و شرکا تاسیس شد و در عنوان شرکت، در سال 1350 به نام فعلی تغییر یافت.

ویتانا اولین تولید کننده نان صنعتی و بیسکویت در ایران است و بیسکویت مادر که از تولیدات ویتانا است، قدیمی‌ترین بیسکویت تولید شده در ایران به شمار می‌رود.

گفتنی است رضا تهرانچی در روز ششم فروردین ماه ۱۴۰۱ در ۹۹ سالگی چشم از جهان فرو بست.

نگاهی به داستان «غویتا»

پس از انقلاب سال 57، شرکت ویتانا مصادره و 55درصد از سهام آن به بنیاد شهید انقلاب اسلامی واگذار شد. این سهام در سال 65 نیز به سازمان صنایع ملی ایران منتقل شد. 12سال بعد و در سال 78، سهام مذکور به مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری البرز درآمد و پس از آن، ویتانا با نماد «غویتا» در بورس و اوراق بهادار تهران و در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر پذیرفته شد.

 با این وجود غویتا در سال 85 و به دلیل عدم احراظ شرایط، از بورس خارج و به بازار پایه زرد فرابورس منتقل شد. در سال 98 نیز نماد غویتا بار دیگر منتقل شده و در بازار دوم فرابورس بازگشایی شد.

در حال حاضر، سهام غویتا با ارزش بازاری 13هزار و 930میلیارد تومانی، پس از شرکت مینو، بزرگترین شرکت حاضر در صنعت محصولات غذایی بورس است.

غویتا در سال‌های اخیر نتوانسته بازدهی قیمتی مطلوبی برای سهامدارانش رقم بزند. این نماد در یک سال گذشته با افت قیمت همراه شده و بازده 113درصدی آن در سه سال گذشته نیز بسیار کمتر از شاخص گروه مواد غذایی و شاخص کل است.

در جدول زیر، بازدهی غویتا در بازه‌های زمانی متفاوت با دو شاخص ذکر شده مقایسه شده است.

1

سهامداران ویتانا

شرکت صنایع غذایی شهدین گام، حدود 72درصد از سهام غویتا را در اختیار دارد و سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. حدود 21.3درصد از سهام شرکت ویتانا نیز در دست سهامداران خرد شرکت است. در گراف زیر فهرست کاملی از سهامداران غویتا نمایش داده شده است.

2

روند تغییرات سرمایه غویتا

ویتانا در ابتدا با سرمایه ای در حدود یک میلیون تومان تاسیس شد. هم‌اکنون، با سپری کردن 11مرحله افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به 350میلیارد تومان رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت نیز در مرداد ماه سال 1400 ثبت شد و طی آن سرمایه ویتانا معادل 166درصد، از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده و همچنین سود انباشته افزایش یافت.

افت تولید و فروش ویتانا در 1400

ویتانا در سال 1400 مجموعا 17هزار و 144تن از محصولات خود تولید کرد و 17هزار و 718تن نیز از این محصولات به فروش رساند. به این ترتیب مجموع مبلغ فروش ویتانا در سال 1400، از 607میلیارد تومان عبور کرد.

با این وجود غویتا در سال 99 حدود 617میلیارد تومان درآمد کسب کرده بود و این در حالی است که میانگین نرخ فروش محصولات شرکت در این مدت رشدی 56درصدی را ثبت کرده است.

گراف زیر، عملکرد تولید و فروش شرکت ویتانا را از اسفند سال 99 تا اسفند سال 1400، به طور ماهانه بررسی کرده است.

3

روند صعودی سوددهی ویتانا متوقف شد

بررسی سودسازی شرکت ویتانا در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که این شرکت از سال 96 تا 99 عملکردی کاملا صعودی در این زمینه رقم زده است. با این وجود، به نظر می‌رسد که در سال 1400، ویتانا از عملکرد خوب خود فاصله گرفته است.

ویتانا دوره مالی منتهی به آذر 1400، سود عملیاتی 60میلیارد تومانی را کسب کرده است که نسبت به سال گذشته حدود 59درصد کاهش یافته است. سود خالص ویتانا نیز با افت 32درصدی در مقایسه با سال گذشته، به 128میلیارد تومان رسیده است.

در گراف زیر، عملکرد سوددهی ویتانا در پنج سال گذشته نشان داده شده است.

4