۰ نفر

گزارشی از سال ۱۴۰۰؛

فهرست برترین شرکت های بورس کالا اعلام شد + جزییات

۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۵۴
کد خبر: 624117
فهرست برترین شرکت های بورس کالا اعلام شد + جزییات

در سالی که گذشت بیش از ۷۶ میلیون و ۱۳۳ هزار تن انواع محصول به ارزش ۶۳۰ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بررسی آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالا در سال ۱۴۰۰ نشان می دهد که در مجموع بیش از ۷۶ میلیون و ۱۳۳ هزار تن انواع محصول به ارزش ۶۳۰ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان در تالارهای مختلف مورد دادوستد قرار گرفته است که بیشترین حجم معاملات صورت گرفته در گروه محصولات صنعتی و معدنی با معامله ۵۷ میلیون و ۴۸۳ هزار تن انواع محصول رقم خورد. ارزش معاملات این محصولات نیز ۳۶۹ هزار و ۸۹۱ میلیارد تومان گزارش شده است.

مجموع فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی نیز در این دوره ۱۸ میلیون و ۲۷۵ هزار تن گزارش شده که ارزشی معادل ۲۵۲ هزار و ۸۷۸ میلیارد تومان را رقم زده است.

۵۰ شرکت برتر

نگاهی به فهرست برترین های بورس کالا نشان می دهد که به ترتیب بیشترین ارزش فروش به شرکت های  فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، فولاد خوزستان،ذوب آهن اصفهان،پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی تندگویان،پالایش نفت تهران(تندگویان)، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی شازند، نفت جی، پتروشیمی مارون، پتروشیمی اروند، صنعتی و معدنی چادرملو، پلی پروپیلن جم، پتروشیمی امیرکبیر، جهان فولاد سیرجان، مجتمع فولاد خراسان و پتروشیمی جم اختصاص یافت.

همچنین شرکتهای پتروشیمی تبریز، آلومینیوم ایران(ایرالکو)، فولاد سیرجان ایرانیان، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، آهن و فولاد ارفع، پتروشیمی پارس، فولاد کاوه جنوب کیش، ورق خودروی چهارمحال بختیاری، صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، توسعه آهن و فولاد گل گهر، پالایش نفت امام خمینی(شازند)، نوید زرشیمی، نفت و گاز سیه فام، پالایش نفت آبادان، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت فولاد زرند ایرانیان، مجتمع سرب و روی انگوران، معدنی و صنعتی گل گهر، مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد و پتروشیمی آریا ساسول از دیگر شرکتهای برتر بورس کالا بودند.

شرکت های آلومینای ایران، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی رجال، فولاد امیرکبیر کاشان، نفت پاسارگاد بندرعباس، صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان، پالایش نفت تبریز، سنگ آهن گل گهر، توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب و پتروشیمی مهر نیز در رده های بعدی قرار گرفتند.

۱۰ شرکت برتر

همان طور که بالا ذکر شد بررسی ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی سال۱۴۰۰ نشان می دهد که شرکت های مانند فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و فولاد خوزستان در مکان های اول تا سوم قرار گرفتند و پس از آن ها نیز شرکت های ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی تندگویان، پالایش نفت تهران (تندگویان)، فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی بندرامام به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفتند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۵ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۳۲۰ تن محصول شامل انواع ورق فولادی و تختال ارزشی معادل ۱۰۹ هزار و ۹۴۲ میلیارد تومان را به ثبت رساند و در رتبه نخست ایستاد.

شرکت ملی صنایع مس ایران با فروش ۲۷۹ هزار و ۸۱۳ تن مس کاتد، مس کم عیار، سولفور مولیبدن، اسید سولفوریک، کنسانتره فلزات گران بها و اکسید مولیبدن به ارزش بیش از ۵۴ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان در جایگاه دوم ایستاد.

شرکت فولاد خوزستان با ثبت معامله یک میلیون و ۳۶۹ هزار و ۶۰ تن شمش بلوم، تختال و آهن اسفنجی ارزش ۱۹ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومانی را رقم زد و در جایگاه سوم قرار گرفت.

شرکت ذوب آهن اصفهان نیز با فروش یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۶۹۷ تنی انواع تیرآهن و میلگرد، شمش بلوم، چدن، ریل آهن، بنزن و آهن اسفنجی ارزشی بالغ بر ۱۸ هزار و ۶۵۲ میلیارد تومان را رقم زد و چهارم شد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس با ثبت معامله ۲ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سنگین، گوگرد گرانوله، سلاپس واکس و گوگرد کلوخه ارزشی بیش از ۱۷ هزار و ۸۳۵ میلیارد تومان را رقم زد و بعد از شرکت ذوب آهن در جایگاه پنجم ایستاد.

پس از آن شرکت پالایش نفت اصفهان با ثبت معامله ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۷۵۴ تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک، گوگرد گرانوله، ضایعات فلزی و شیمیایی و گوگرد کلوخه به ارزش بیش از ۱۷ هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان ششم شد.

شرکت پتروشیمی تندگویان با فروش ۵۸۱ هزار و ۱۴۹ تن انواع پلی اتیلن و نخ پلی استر در گریدهای مختلف ارزش نزدیک به ۱۶ هزار و۶۹۴ میلیارد تومان را رقم زد و در جایگاه هفتم قرار گرفت.

پس از آن نیز شرکت پالایش نفت تهران (تندگویان) با ثبت معامله یک میلیون و ۴۵۸ هزار و ۸۵۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و سنگین و گوگرد گرانوله موفق به ثبت ارزش ۱۳ هزار و ۵۱۳ میلیارد تومان شد و جایگاه هشتم را به خود اختصاص داد.

شرکت فولاد هرمزگان جنوب با دادوستد ۷۶۷ هزار و ۳۴۰ تن تختال به ارزش بیش از ۱۲ هزار و ۴۸ میلیارد تومان رتبه نهم را کسب کرد و بعد از آن شرکت پتروشیمی بندر امام با ثبت معامله ۳۵۴ هزار و ۷۲۱ تن پلی اتیلن سبک و سنگین، پلی وینیل کلراید، زایلین و استایرن بوتادین به ارزش نزدیک به ۱۱ هزار و ۶۷ میلیارد تومان در جایگاه دهم جای گرفت.