در هفته چهارم اسفند ماه، صندوق‌های ETF «سهامی» به طور میانگین با افت قیمت ۰.۳درصدی مواجه شدند و صندوق‌های مبتنی بر طلا شاهد رشد ۰.۹درصدی بودند.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ صندوق‌های معامله‌پذیر سرمایه‌گذاری در سهام، در هفته‌ای که گذشت، به طور متوسط ۰.۳درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۰.۴درصد کاهش یافت. این در حالی بود که شاخص کل بورس، افت ۰.۲درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام (سهامی، مختلط و شاخصی)

بیشترین بازدهی هفتگی قیمت، ۰.۶درصد و مربوط به صندوق توسعه اندوخته آینده (اطلس) بود. همچنین بهترین عملکرد، در اختیار صندوق افق ملت قرار گرفت. به طوری که خالص ارزش دارایی‌های آن ۰.۴درصد ارتقا یافت.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته، به صندوق آرمان سپهر آشنا اختصاص داشت؛ صندوق «آسام» هم‌جهت با تنزل ۱.۱درصدی ارزش دارایی‌های تحت تملکش با افت چهار درصدی قیمت مواجه شد.

صندوق مدیریت ثروت بازنشستگی (مدیر) را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد. زیرا قیمت آن روی تابلو ۹.۸درصد زیر NAV ابطال قرار دارد. صندوق فراز داریک نیز به عنوان گران‌ترین صندوق، با انحراف ۲۰.۸درصدی قیمت، به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های دولتی

در طول هفته، صندوق واسطه‌گری مالی یکم دو درصد افزایش قیمت داشت اما ارزش سبد بانکی و بیمه‌ای آن ۰.۷درصد کاهش یافت. دومین صندوق دولتی، یعنی صندوق پالایشی یکم، ۳.۴درصد افت قیمت داشت و از ارزش سبد دارایی‌های پالایشگاهی آن ۴.۵درصد کاسته شد. بدین ترتیب قیمت «دارا یکم» ۲۵.۸درصد و «پالایش» ۲۴.۲درصد زیر NAV ابطال بسته شد.

صندوق‌های کالایی (طلا و زعفران)

در طول هفته جاری، صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده ۰.۹درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند. به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۰.۹درصد رشد قیمت داشت و ۲.۳درصد زیر قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

از میان صندوق‌های کالایی، صندوق ETF گروه زعفران سحرخیز بهترین بازدهی (سه درصد) را به نام خود ثبت کرد و حباب منفی این صندوق به ۲۰.۶درصد رسید.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید

صندوق‌های قابل معامله 00.12.26

بازدهی هفتگی صندوق‌ها 00.12.26