۰ نفر

بررسی روند معاملات امروز؛

تحلیل بورس؛ ترکیب پرتفوی بهینه در ۱۴۰۱

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۱۰
کد خبر: 620722
تحلیل بورس؛ ترکیب پرتفوی بهینه در ۱۴۰۱

معاملات بورس در چهارمین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت رشد دو هزار و ۴۹۲واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۳۳۷هزار واحد قرار گرفت اما شاخص هم وزن ۱۲۲۱واحد رشد داشت. شاخص فرابورس نیز ۹واحد نزول کرد. به طور کلی بیش از هشت میلیارد برگه سهام در میان معامله‌گران امروز دست به دست شد و حدود ۲۰۰میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها به بازار وارد شد.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ امروز خرید حقیقی ها هزار و ۸۲۶میلیارد و همچنین حقوقی‌ها ۸۲۵میلیارد تومان بود. افزایش تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز و در بازار اول بورس دیده میشد. نمادهای کگل، خودرو و وبملت بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای شتران، کچاد و شپنا بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل داشتند.

سهیلا نقی پور، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات را بررسی کرد و گفت: بازار سرمایه در حال حاضر منتظر اخبار مرتبط با برجام است. در واقع بورس مدت زیادی است باتوجه به ارزنده بودن سهام و رشد قیمت کامودیتی‌ها درگیر رخدادها و عوامل سیاسی شده است. بنابراین شاهد رشد یکپارچه بازار نیستیم و یک روند خنثی در بازار سرمایه جریان یافته است.

سهیلا نقی پور

وی افزود: از طرفی کامودیتی‌ها با افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای که داشتند در صورت نزدیک شدن به توافقات می‌توانند لیدر بازار باشند . قیمت نفت نیز با توافق احتمالی جنگ اوکراین می‌تواند به قیمت های تعادلی بازگردد اما اثر نبود تعادل بازار کالایی با توجه به تحریم روسیه و تخریب زیرساخت‌های اوکراین همچنان می‌تواند مانع کاهش قیمت‌ها باشند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: برای چینش پرتفوی بهینه در سال جدید نمادهای گروه معدنی، بانکی و پالایشی می‌توانند تحرکات مثبتی را از خود به جای بگذارند و مناسب برای ورود خواهند بود.

وی در پایان گفت: به دلیل ثبات شرایط فعلی انتظار بر تغییر در روند معاملاتی نیز وجود ندارد. بنابراین انتظار می‌رود با رسیدن به پایان هفته حجم معاملات در روند کاهشی قرار گیرد اما روند تعادلی معاملات همچنان ادامه خواهد داشت.