۰ نفر

عملکرد دولت سیزدهم در بازار سرمایه؛

سرانجام وعده های بورسی رییسی چه شد؟

۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 620300
سرانجام وعده های بورسی رییسی چه شد؟

بیش از هفت ماه از روی کار آمدن دولت رییسی می‌ گذرد. در این مدت هفت ماهه نه تنها دولت رییسی به یکی از وعده هایش عمل نکرده بلکه وضعیت بورس به مراتب بدتر از قبل شده است. از وعده سه روزه حل مشکل بورس تا ریشه کنی فقر طی دو هفته، سوال اینجاست کدام یک از این وعده‌ها با عمل همراه شد؟

اقتصاد آنلاین_هانا پاکمند؛ همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم وعده‌های متعددی برای بهبود وضعیت بورس و اقدامات اصلاحی در بازار سرمایه داده شد. در حال حاضر با رسیدن به پایان سال و همچنین فعالیت بیش از هفت ماه دولت سیزدهم به بررسی وضعیت بازار سرمایه و وعده‌های رییسی می‌پردازیم که به نظر می‌رسد هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشد.  

حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی، تنها فرد از میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود که شخصا به سازمان بورس اوراق بهادار تهران رفت و وعده داد معضلات بورس در کمترین زمان حل شده و خسارت مالی سهامداران جبران خواهد شد.

رییسی در دوران انتخابات و در تمام مناظراتش برای جلب نظر سهامداران اظهارات و وعده‌های فراوانی داد که می‌توان گفت حتی به یکی از آن موارد عمل نشد. وعده‌هایی از قبیل ایجاد سامانه شفافیت و شفاف‌سازی اقدامات، اصلاح نظام اقتصادی و تغییر رویکرد مدیریت دولت در بازار‌های مختلف و ... .

این موارد باعث شد بورس از فردای انتخابات تحت تاثیر وعده‌های رییسی سبزپوش شود. حتی تا چند روز بعد از انتخابات هم این سبزپوشی ادامه یافت. اما این خوش بینی‌ها پایان یافت و اعتماد سهامداران بیش از پیش به دولت سیزدهم کاهش یافت.

رییسی وعده داده بود که وضعیت بازار به زودی اصلاح شده و معضلات مربوط به قیمت گذاری دستوری هر چه سریع‌تر رفع خواهد شد اما وضعیت معاملات و آمارهای کلیدی مسئله دیگری را نشان می‌دهد. رییسی در سخنرانی‌هایش در انتقاد دولت قبلی و شخص روحانی بارها تاکید کرده بود که دیگر تصمیمات خلق‌الساعه‌ای گرفته نخواهد شد و بازار و فعالان شاهد ثبات قوانین و مقررات خواهند بود. اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، غیر از این بوده است.

 یکی از کارهای جدی و محوری رییسی به ادعای خودش این بود که مشکل دامنه نوسان را هر چه سریع‌تر حل کند و روند دستوری اداره کردن بازار سرمایه را به طور کل کنار بگذارد. اما علی‌رغم اصرار و تاکید کارشناسان این تصمیم هم اجرا نشد و همانند سایر تصمیمات اجرای آن به زمان‌های بعدی موکول شد.

برخی کارشناسان معتقدند که دولت رییسی بسیار ضعیف‌تر از دولت‌های قبلی عمل کرده و نتوانسته آنچنان که وعده و شعار داده بود عمل کند. به نظر می‌رسد رییسی و کابینه وی به طور کلی کشور را از لحاظ اقتصادی ر‌ها کرده‌اند و کنترلی بر اوضاع اقتصادی کشور ندارند.

آمارها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران از زمان تحلیف ابراهیم رییسی تاکنون توانسته ۴.۱‌درصد افت داشته است و شاخص هم وزن نیز با ثبت افت ۹.۵درصدی وضعیتی به مراتب بدتر داشته است.

1

2

پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، ارزش معاملات خرد سهام تنها در بورس تهران بیش از هفت هزار میلیارد تومان بود اما این مولفه با افت قابل توجهی به رقم سه هزار و ۹۵۰میلیارد تومان در ۱۸ اسفند ۱۴۰۰رسیده است. در کنار این کاهش معاملات، سهامداران حقیقی نیز بیش از پیش به خروج از چرخه معاملات سهام ادامه دادند و تمایلی به ورود به بازاری که شفافیتی در آن وجود ندارد و سراسر ابهام است، ندارند.

در مجموع به نظر می‌رسد تا این لحظه اقدامی که نشان دهد دولت سیزدهم تصمیم به تغییر روند سیاستگذاری و هدایت بورس به سمت یک بازار مولد و کارآ دارد، صورت نگرفته است.