۰ نفر

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد؛

پرداخت سود از طریق سجام الزامی است / معافیت صندوق های سرمایه گذاری از مالیات

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۴۳
کد خبر: 619807
پرداخت سود از طریق سجام الزامی است / معافیت صندوق های سرمایه گذاری از مالیات

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در دومین نشست خبری خود با حضور اصحاب رسانه که امروز برگزار شد، به برخی از سوالات پیرامون تشکیل کانون سهامداران حقیقی، صندوق تثبیت بازار سرمایه، توسعه نهادها، صدور مجوز کارگزاری‌ها و... پاسخ داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به بحث انحصارزدایی از فعالیت‌های ارایه خدمات در بازار سرمایه گفت: نزدیک به ۱۲ سال، کارگزاری جدیدی تاسیس نشده بود. اما از آبان، ۸ مجوز موافقت اصولی کارگزاری صادر شده که با احتساب یک مجوز در همین زمینه و در گذشته، در مجموع در سال جاری ۹ مجوز موافقت اصولی کارگزاری صادر شده است. ۳ موافقت اصولی تاسیس مشاور سرمایه‌گذاری و ۲ مجوز فعالیت پردازش اطلاعات مالی نیز داشته‌ایم.

وی افزود: ۲۹ مجوز تأسیس یا تبدیل نهاد مالی به عنوان شرکت سرمایه‌گذاری یا هلدینگ در حوزه صندوق‌ها، ۱۵ موافقت اصولی صندوق سرمایه‌گذاری، ۲۹ مجوز تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری و ۲۵ مجوز فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری، در این مدت ارایه شده است.

کانون سهامداران حقیقی چه زمانی تشکیل می‌شود؟

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: مدیریت کانون سهامداران حقیقی، به صورت سراسری سخت است. شاید بهتر است به صورت منطقه‌ای، استانی و تجمیع چند استان درخواست بدهند. تاکنون درخواستی برای تشکیل این کانون نداشته‌ایم و اساسنامه هنوز نهایی نشده است.

معافیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مالیات

به گفته عشقی، به لحاظ قانونی صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید از مالیات، معاف شوند و سازمان بورس نیز معتقد به معافیت آنها از مالیات است. با توجه به حاشیه‌های ایجاد شده در این زمینه، اکنون در حال تعامل با سازمان امور مالیاتی هستیم تا بتوان هرچه سریع‌تر ابهامات ایجادشده را برطرف کنیم.

واریزی‌های انجام شده در صندوق تثبیت بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به واریزی‌های انجام‌شده در صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار داشت: پیگیری‌ها برای واریزی‌ها در حال انجام است و بنابر تصمیمات اتخاذشده، مطالبه ۵۱۰ میلیارد تومانی صندوق تثبیت واریز خواهد شد.

چه اقداماتی در حوزه توسعه نهادها انجام شده است؟

عشقی در مورد اقدامات سازمان بورس در حوزه توسعه نهادها خاطرنشان کرد: در حوزه صندوق‌ها، در تلاشیم صندوق‌های مختلفی را راه‌اندازی کنیم تا افراد با برنامه‌های سرمایه‌گذاری مختلف بتوانند از این ابزارها بهره ببرند. بر همین اساس، در حوزه املاک و مستغلات اولین موافقت اصولی صندوق املاک و مستغلات طی سال جاری صادر شد. همچنین نخستین مجوز پذیره‌نویسی و فعالیت صندوق سهامی اهرمی در این مدت صادر شد. همه این ابزارها می‌توانند به مدیریت ریسک سرمایه‌گذاران کمک کنند.

پرداخت سود از طریق سجام

رییس سازمان بورس تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده و کمک مجلس، پرداخت سود از طریق سجام در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وارد شد و امیدوارم پس از این، سودها در بستر الکترونیکی و متمرکز از این طریق پرداخت شوند و سهامداران به دنبال دریافت سود خود از شرکت‌های متعدد سرگردان نشوند. البته در دو سال گذشته نیز، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد.

خودروسازان هم پای کار آمدند؟ / بورس کالا از خودرو میزبانی کند

عشقی گفت: یکی از خودروسازان درخواست جدی خود را برای عرضه خودرو در بورس کالا ارایه کرده و این موضوع در هیات پذیرش بررسی و عرضه خودرو در بورس کالا و در سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در پذیرش کالاهای مختلف در بورس‌های کالایی هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر متقاضی که کالایی در اختیار دارد، چنانچه کالایش شرایط پذیرش و استانداردهای لازم را کسب کند، امکان پذیرش در بورس‌های کالایی را پیدا می‌کند.

عشقی با بیان اینکه امید است عرضه خودرو در بورس کالا در سال آینده اجرایی شود، گفت: این موضوع به عرضه‌کننده نیز باز می‌گردد؛ زیرا باید منتظر ماند و دید شرکتی که کالای خود را برای عرضه، پذیرش کرده است، محصول خود را به طور مستمر در بورس عرضه می‌کند یا خیر؟؛ این مسیله‌ای است که اصحاب رسانه می‌توانند به خوبی آن را پیگیری و دنبال کنند. سازمان بورس از موضوع عرضه خودرو در بورس کالا استقبال می‌کند.

وی در مورد این سوال که در سال آینده می‌توان شاهد عرضه خودرو به بورس کالا باشیم یا خیر، پاسخ داد: در صورتی که اقدامات لازم در این زمینه انجام شود، می‌توانیم در سال ۱۴۰۱ شاهد عرضه خودرو به این بازار باشیم.