۰ نفر

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس؛

مجوز کدام نهادهای مالی امسال صادر می شود؟

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۰۲
کد خبر: 619756
مجوز کدام نهادهای مالی امسال صادر می شود؟

مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا انتهای بهمن‌ماه، ۷۸ مجوز جدید صادر شد و تعداد نهادهای مالی از ۶۳۶ نهاد به ۷۱۴ نهاد رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سازمان بورس و ارواق بهادار، «رضا نوحی» درباره عملکرده یک‌ساله این واحد نظارتی در حوزه نهادهای مالی خدمات‌دهنده در سال جاری اظهار داشت: افزایش میزان دارایی قابل مدیریت با تعداد تحلیل‌گر و مدیر سبد کمتر در خصوص فعالیت سبدگردانی، تصریح به حضور تمام‌وقت مدیر سبد و تحلیل‌گر در شرکت انجام دهنده فعالیت سبدگردانی و اعلام ممنوعیت فعالیت اشخاص یاد شده در دیگر شرکت‌ها، از جمله اقدامات یادشده بوده است.

وی ادامه‌داد: اصلاح شرایط موسسان یا متقاضیان سهامداری نهادهای مالی شرکت‌های سبدگردان، مشاور سرمایه‌گذاری، پردازش اطلاعات مالی، رتبه‌بندی و گروه خدمات بازار سرمایه، تعمیم فضای تجاری به شرایط فضاهای قابل اجاره توسط سبدگردان، مشاور سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی در راستای تسهیل در شرایط تاسیس این نهادها از جمله سایر اقدامات بوده است.

نوحی با در نظر قرار دادن اقدامات این واحد در راستای مقررات اصلاحی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مادر (هلدینگ)، عنوان‌داشت: فراهم شدن امکان انتشار اوراق بدهی با موضوع خرید سهام در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مادر (هلدینگ) و قرار گرفتن این موضوع، بازبینی در فرایندهای تایید صلاحیت حرفه‌ای و کوتاه کردن زمان بررسی و اعلام نتایج تایید صلاحیت حرفه‌ای داوطلبان تصدی سمت مدیریت در نهادهای مالی و بازبینی سامانه مربوط به تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهادهای مالی به منظور اطمینان از صحت ارسال پیامک به داوطلبان و تسریع در بررسی صلاحیت عمومی متقاضیان جزء اقدامات شایسته ای بود که در این حوزه انجام شد.

مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با مروری بر تعداد مجوزهای صادر شده از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، بیان کرد: طی ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰، در حوزه مادر (هلدینگ) ۷ مجوز جدید صادر شده است و تعدادشرکت‌های مادر (هلدینگ) از ۹۸ به ۱۰۵ رسید. شرکت‌های سرمایه‌گذاری با افزایش ۸ نهاد مالی جدید از ۹۳ شرکت به ۱۰۱ شرکت رسیدند. همچنین، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری با افزایش یک شرکت از ۱۹ به ۲۰ شرکت رسیدند.

وی اضافه‌کرد: در مدت یادشده، در حوزه شرکت‌های سبدگردان ۱۸ مجوز جدید اعطاء شد و تعداد این نهادهای مالی از ۳۸ شرکت به ۵۶ شرکت رسید. بیشترین اعطای مجوز مربوط به صندوق‌های جدید بوده است. به بیانی دیگر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ۴۲ مجوز جدید از ۲۷۱ شرکت به ۳۱۳ شرکت رسیدند. در مجموع از ابتدای سال جاری تا انتهای بهمن ماه، ۷۸ مجوز جدید صادر شد و تعداد نهادهای مالی از ۶۳۶ نهاد به ۷۱۴ نهاد رسید.

نوحی در ارتباط با برنامه‌های سال آینده این واحد، گفت: توسعه تبادل الکترونیکی به‌منظور بررسی اصالت مدارک تحصیلی و تجربی داوطلبان متقاضی عضویت در هیئت مدیره نهادهای مالی، تدوین دستورالعمل حاکمیت شرکتی و کنترل‌های داخلی نهادهای مالی، تدوین راهنمای اصول مدیریت ریسک در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تدوین رویه حسابداری صندوق‌های خصوصی و صندوق در صندوق، همکار اصلی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ثبت اطلاعات دارندگان واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بررسی تجمیع برخی از مجوزهای نهادهای مالی خدمات دهنده و تسهیل شرایط صدور مجوز آنها، تکمیل سامانه نظارتی شرکت های ارائه دهنده خدمات سبدگردانی، تکمیل فرایند الکترونیک کردن ارائه درخواست و صدور مجوز نهادهای مالی و سایر موارد از جمله برنامه‌های مهم نظارت بر نهادهای مالی است.