۰ نفر

یک خسته نباشید به حقوقی های بازار

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۴
کد خبر: 618528
یک خسته نباشید به حقوقی های بازار

بازار سهام چند روزی است روی خوش به سهامداران نشان داده و شاخص‌ کل بورس، هر روز را سبزپوش و با رشدهای خوبی پشت‌ سر گذاشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌‌‌‌‌‌‌اقتصاد، دیروز که شاخص‌کل با رشد ۲۱‌هزار واحدی در پایان معاملات به یک‌میلیون و ۳۴۳‌هزار واحد رسید، سهامداران و فعالان بورسی فضای‌مجازی هم حال بهتری داشتند و دست و دلشان برای نوشتن هم بازبود.

برخی هم شوخ‌طبعی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شان گل کرده و از این می‌گفتند حالا که بازار مثبت‌شده و روند صعودی در پیش گرفته باید دوباره منتظر ظهور «عساتید بورسی» در فضای‌مجازی و داغ شدن بازار سیگنال‌‌‌‌‌‌‌فروشی بود.

البته بهبود نسبی وضعیت بازار باعث نشد که سهامداران دیگر گلایه نداشته باشند و فقط از خوبی‌‌‌‌‌‌‌ها و خوشی‌‌‌‌‌‌‌ها بنویسند. بسیاری از آنان همچنان امید چندانی به تداوم این شرایط ندارند و معتقدند وقتی خوش‌‌‌‌‌‌‌بین می‌شوند و می‌توانند به بازار اعتماد کنند که ضررهایشان جبران شود.

برخی، از رفتار حقوقی‌‌‌‌‌‌‌ها در این روزها شاکی بودند. مثلا گلناز میرسلیمانی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه نوشت: «یه خسته نباشید بگم به بعضی حقوقی‌‌‌‌‌‌‌های عزیز بازار که به سبزی بازار عادت ندارند، وقتی هم می‌بینن سبز هست و حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها با قدرت میخرن، آبشاری صف‌‌‌‌‌‌‌ها رو عرضه می‌کنن! حقوقی عزیز حجم‌زیاد میتونی بلوکی هم بفروشی، نه اینکه سفارش سنگین بچینی.‌»

در این بین کارشناسان بورسی هم سعی داشتند توصیه‌‌‌‌‌‌‌هایی برای سهامداران داشته باشند. حسن کاظم‌‌‌‌‌‌‌زاده، یکی از این کارشناسان بود که دیروز در قالب توییتی نوشت: «این قیمت بالای نفت و بعضی محصولات بالادست به ضرر بعضی از پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌ها هستش. می‌‌‌‌‌‌‌خرید به این حواستون باشه که بعدا دچار خسران نشید.‌»

دیروز دو خبر هم به‌عنوان خبر مهم از سوی خبرنگاران بورسی در فضای‌مجازی منتشر شد؛ یکی صحبت‌‌‌‌‌‌‌های مجید عشقی بود که اعلام کرد پنج‌درصد از مالیات بر درآمد شرکت‌های تولیدی بورس حذف شد و دیگری احتمال معافیت صندوق‌ها از مالیات سپرده‌‌‌‌‌‌‌های اشخاص حقوقی در ۱۴۰۱ بود، اما این خبرها برای سهامداران چندان خوشحال‌‌‌‌‌‌‌کننده نبود.

یکی از این سهامداران در صفحه شخصی‌‌‌‌‌‌‌اش در توییتر نوشت: «الان اینقد از این خبرها را بولدش کردین، چی شد؟ دیگه چیزی از سرمایه ما در بورس نمونده و در ۲ سال ‌نابود شده! هر روز بدتر از دیروزش. اینها برای رانت‌خواران و شرکت‌ها مفیده نه ما، وگرنه تو جیب ما سهامداران هر چی بود از دست رفت. حالا بعد دو سال ‌سقوط تاریخی بورس، حاضر نیستن پول و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های زندگی ما رو پس بدن.‌»

صحبت از خوش‌‌‌‌‌‌‌شانسی دولت سیدابراهیم رئیسی هم یکی دیگر موضوعاتی بود که بورسی‌‌‌‌‌‌‌های فضای‌مجازی دیروز درباره آن نوشتند. افزایش روزانه قیمت نفت و نزدیک شدن آن به ۱۵۰دلار هم بهانه این نوشته‌‌‌‌‌‌‌ها بود.

یکی از کاربران توییتر با اشاره به افزایش قیمت نفت نوشت: «نمیدونم شانسه یا دولت سیزدهم رو خدا خیلی دوست داره. تو خوابم نمیدیدم بودجه رو با نفت ۷۰ دلار ببندن ولی نفت بشه ۱۳۰ دلار! حالا شانسشون بزنه همه تحریم‌ها رو هم بردارن. اون موقع آقای رئیسی و کابینه میتونن به تک‌تک اولویت‌هاشون فکر کنن.‌»

کاربر دیگری هم به مقایسه قیمت نفت در دولت‌های اصولگرا و اصلاح‌‌‌‌‌‌‌طلب پرداخت و نوشت: «ولی خداییش خوش‌‌‌‌‌‌‌شانس‌‌‌‌‌‌‌تر از این اصولگراها نداریم. از نفت ۱۲۰ دلاری دوران احمدی‌‌‌‌‌‌‌نژاد تا نفت ۱۳۰ دلاری رئیسی.‌» حسین درودیان هم با تایید این نکته نوشت: «قیمت بالای نفت همیشه می‌‌‌‌‌‌‌افته دوره اصولگراها» اما برخی کاربران هم به نکته دیگری اشاره داشتند.

آنها از افزایش قیمت نفت چندان خوشحال نبودند و می‌نوشتند برایشان فرقی ندارد قیمت نفت زیاد شود یا کم، چراکه در زندگی آنها اثری نخواهد داشت. مثلا یکی از این کاربران نوشت: «خبر خوب اینکه نفت از مرز ۱۴۰ دلار گذشت. خبر بد اینکه که اندازه همان صفر ۱۴۰ دلار هم این افزایش، تاثیری در وضعیت زندگی ما ایرانیان نخواهد داشت.‌»

شاهین چراغی، کارشناس بازار سرمایه؛ رای منطقی ممتنع ایران درخصوص اوکراین، نفت بالای ۱۰۰دلار و به پایان‌رسیدن مذاکرات برجام، همگی اخبار خوب برای اقتصاد ایران و بازار سرمایه است، امیدوارم با افزایش درآمدهای دولت، مسیر تامین کسری‌بودجه از بازار سرمایه نیز محدودشود و دولت محترم هم در ۶‌ماهه اول سال ‌متمم بودجه را به مجلس ارائه کند.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه؛ عربستان حداقل روزی ۱۰‌میلیون بشکه نفت میفروشه، ضرب در نفت ۱۳۰ دلاری کنید (فرض) میشه روزی یک‌‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلار، میشه ماهی ۳۹‌میلیارد دلار! پول بلوکه‌شده ایران در کره که ما این همه مذاکره کردیم براش کلا ۷‌میلیارد دلاره !

مجتبی توانگر، نماینده مجلس؛ بحران اوکراین نیاز دنیا به نفت‌‌‌‌‌‌‌وگاز ایران را افزایش داده است. تصمیم‌گیران سیاسی باید با بهره‌‌‌‌‌‌‌گیری از نظرات نخبگان اقتصادی و انرژی برای بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری دقیق از فرصت‌ها و عبور از چالش‌‌‌‌‌‌‌ها طراحی دقیق اقتصادی داشته باشند، جدا از ملاحظات سیاسی.

علی سعدوندی، اقتصاددان؛ جناب خصوصی‌سازی لطفا فوری، سریع و انقلابی سهم دولت/ ‌نهادها در سرخابی‌ها، خودرویی‌ها، فولادی‌ها، فراکاپ‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها را صفر بگردان و مدیریت به مردم واگذار شود. سپاس.

رضا خانکی، فعال بازار سرمایه؛ خیلی عجیبه تو جاهایی بورس ما از بورس‌های جهانی هم دیتای بیشتری در اختیار مردم قرار می‌دهد (مجانی و راحت)، بعد در همین بازار مفاهیم ابتدایی بازار رعایت نمیشه.