۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

بورس امروز؛ چه سهمی بخریم؟

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۳۲
کد خبر: 618391
بورس امروز؛ چه سهمی بخریم؟

معاملات بورس در سومین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت رشد ۲۰هزار واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۳۴۲هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم وزن و شاخص فرابورس به ترتیب ۲۸۴۴واحد و ۳۰۶واحد رشد داشتند. به طور کلی بیش از ده میلیارد برگه سهام در میان معامله‌گران امروز دست به دست شد و حدود ۲۸۰میلیارد تومان پول توسط حقوقی‌ها از بازار خارج شد.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ به زعم اغلب کارشناسان سهامداران می‌توانند برای داشتن یک پرتفوی بهینه، ترکیبی از صنایع دلاری و کامودیتی‌‌محور داشته باشند. همچنین با توجه به اینکه بورس ایران کامودیتی‌محور بوده و بازار کف خودش رو تثبیت کرده، زمان مناسب برای انتخاب سهم فراهم آمده است.

سهیلا نقی پور، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: معاملات این هفته تا کنون سبز و برای سه روز متوالی با ورود پول حقیقی همراه شده است. امروز نیز بازار با رشد خوبی مواجه شد به‌طوری که شاخص کل با رشد ۲۰هزار واحدی و در حال شکست سقف کانال نزولی به عدد ۱,۳۴۲,۹۲۵.۵۲رسید . همچنین شاخص هم وزن نیز با رشد دو هزار واحدی به عدد ۳۴۱,۵۱۶.۲۳رسید.

سهیلا نقی پور

وی افزود: تعداد نمادهای مثبت ۳۲۸ و جمع ارزش صف های خرید ۳۳۶.۹ میلیارد تومان بود و خالص ورود و خروج پول حقیقی ۱۱۶ میلیون تومان بود. خروج پول اشخاص حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود آنها در صنایع مختلف نکته مثبتی برای بازار می‌باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به خبری که رئیس سازمان بورس مبنی بر امکان توثیق اوراق بهادار انتشار داد، می‌توان گفت این امر تا حد زیادی خروج سهامداران را از بازار سرمایه کاهش خواهد داد.

نقی پور بیان کرد: با توجه به شرایط بازار، انتظار رشد یا افت شارپ یک صنعت وجود ندارد. علاوه بر این، با حاصل شدن توافق در مذاکرات برجام، بازار به دودسته دلاری و ریالی تقسیم شده و گروه بانکی نیز در انتظار مذاکرات برجام و بازگشت پول‌های بلوکه شده به سر می‌برد.

وی با اشاره به بحران پیش آمده در اوکراین و جو غالب در بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد: برای داشتن یک پرتفوی بهینه، ترکیبی از صنایع دلاری و کامودیتی‌‌محور داشته باشند. همچنین با توجه به اینکه بورس ایران کامودیتی‌محور بوده و بازار کف خودش رو تثبیت کرده، زمان مناسب برای انتخاب سهم فراهم آمده است. 

این کارشناس ادامه داد: سهم‌هایی که p/e کمی دارند و سهم‌های dpsمحور می‌توانند گزینه مناسبی برای سهامداران باشند، لذا با توجه به اخبار برجامی، برخی از صنایع خودرویی، بانکی و همچنین حمل و نقل، سیمان، زراعت فرصت مناسبی برای ورود و سهامداری هستند.