۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

پرواز بورس، سهامداران را غافلگیر کرد / شاخص چه زمانی به کانال بالاتر صعود می کند؟

۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۰۲
کد خبر: 617846
پرواز بورس، سهامداران را غافلگیر کرد / شاخص چه زمانی به کانال بالاتر صعود می کند؟

شاخص کل بورس تهران امروز پس از مدت ها توانست پیله ای که هفته ها دور خود تنیده بود را پاره کرده و با رشدی قابل توجه به کانال یک میلیون و ۳۰۰هزار واحدی که در هفته های اخیر از دیدن آن محروم بود بازگردد. کارشناسان اعتقاد دارند مسئله افزایش قیمت نفت و همچنین واگذاری استقلال و پرسپولیس از جمله محرک هایی هستند که زمینه‌ساز رشد چشمگیر شاخص کل بورس شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل بورس تهران امروز با رشدی بالغ بر ۲۳هزار واحد، بالاخره رکورد هفته‌های اخیر را شکسته و با جهشی بلند وارد کانال یک میلیون و ۳۲۲هزار واحدی شد.

شاخص‌ هم‌وزن نیز با رشدی ۰.۸۵درصدی وارد کانال ۳۳۸هزار واحدی شده و سهامداران بورسی را نسبت به آینده بازار امیدوارتر از هر زمان دیگری کرد. اما بهترین خبری که فعالان بورسی امروز با آن مواجه شدند جهش چشمگیر ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس بود که با رشدی قابل توجه به چهار هزار و ۴۶۵میلیارد تومان رسید.

دلیل پرواز بورس چیست؟

کارشناسان بورسی از ابتدای هفته پیش‌بینی می‌کردند که این هفته روند بورس برخلاف آنچه در هفته‌های گذشته شاهد بودیم، وارد فاز صعودی شده و شاخص نیز به کانال بالاتر خواهد رسید. اما این روند رو به رشد در دو روز نخست هفته جاری با سرعتی فراتر از آنچه در پیش‌بینی ها قید می‌شد، تحقق یافته و شاخص امروز، یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شد.

اما دلیل این رشد غافلگیرکننده چیست و چرا روند صعودی بورس شدت گرفته است؟ بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند عرضه سهام استقلال و پرسپولیس یکی از اصلی‌ترین دلایلی بود که امروز شاهد رشد بیش از ۲۳هزار واحدی شاخص کل بودیم. اما خبر دیگری که برای همه فعالان بازار سرمایه به مثابه خبری ناب و خوش بود و تاثیر مثبتی بر روند معاملات گذاشت، مصوبه مجلس در باب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که از ماه ها قبل پیرامون آن بارها صحبت شده بود اما تا به امروز چنین تصمیمی نهایی نشده بود.

این خبر که در ساعات پایانی بازار از بهارستان به تالار بورس مخابره شد باعث شد روند رشد ملایم شاخص کل ناگهان شدت گرفته و تابلوها یکسره به رنگ سبز درآیند. البته بسیاری دیگر اعتقاد دارند موضوعاتی مانند جهش قیمت نفت در پی تشدید درگیری‌ها در خاک اوکراین و همچنین ایجاد خوشبینی پیرامون به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی باعث شده بود تا رشد امروز بورس تضمین شده باشد اما اتفاقاتی که پیشتر به آن اشاره شد مزید بر علت شده و کام سهامداران بورسی را شیرین کرد.

البته اغلب تحلیلگران بورسی با اشاره به افزایش قابل توجه ارزش معاملات، این اتفاق را به سود ارکان بازار دانسته و از آن به عنوان نشانه‌ای امیدوارکننده برای تداوم رشد بورس یاد می کنند، هرچند که این افزایش در صورتی می‌تواند تاثیرات پایدار و طولانی مدت داشته باشد که محرک های دیگری برای تداوم صف‌های خرید وجود داشته باشد و سهامداران بورسی شاهد ورود پول حقیقی به بازار باشند.