۰ نفر

پول واگذاری استقلال و پرسپولیس به حساب دولت واریز می شود؟

۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۲۱
کد خبر: 617744
پول واگذاری استقلال و پرسپولیس به حساب دولت واریز می شود؟

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: ریالی از سهامی که مردم از ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس خریداری می کنند به خزانه دولت نمی رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

تعیین تکلیف دارایی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از چه زمانی شروع شد؟

قربانزاده: تعیین تکلیف برند و دارایی‌های هر دو باشگاه از سالیان گذشته تقریباً از زمانی که در لیست واگذاری آمدند از سال ۸۸ بود، مشخصا از سال ۷۶ اصل موضوع در خصوص واگذاری این دو باشگاه مطرح شد.

در دو سال گذشته به ویژه سال ۹۹ این موضوع شدت گرفت، در سال ۱۴۰۰ اگر کار به صورت ویژه پیگیری می‌شد می‌توانست به مرحله واگذاری برسد.

در سه ماه اخیر ستادی در سازمان خصوصی‌سازی تحت عنوان ستاد هماهنگی و اجرایی آماده‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تشکیل شد. دست اندرکاران این موضوع دعوت شدند تا مسئله بررسی شود و افرادی که دست‌اندرکار بودند در جلسات حضور داشتند.

این فرآیند در سه ماه گذشته هفته‌ای دو الی سه جلسه برگزار شد و  ۱۶ جلسه رسمی و عمومی برگزار شد که بیش از ۴۰ جلسه فرعی تشکیل شد که در نهایت حدود ۸۵ اقدام طراحی شد تا به مرحله واگذاری برسند. این دو باشگاه برای این که حائز شرایط پذیرش به معنای عام باشند باید یک سری کارهایی را انجام می‌دادند که ذات این باشگاه ها با این مسئله هماهنگ نبود.

در سایت کدال بورس حدود ۶۰ اطلاعیه هر دو باشگاه منتشر کرده‌اند که عملاً این باشگاه‌ها در ریل حکمرانی صحیح قرار گرفتند و در تاریخ ۳۰ بهمن ماه بود که ثبت نزد سازمان بورس اتفاق افتاد و هیئت واگذاری ارزش‌گذاری آنها را تصویب کرد.

چگونه به ارزش گذاری پرسپولیس و استقلال رسیدید؟

قربانزاده: این دو باشگاه به صورت مجزا ارزش گذاری شدند و ارزش روز خالص دارایی های آنها به این صورت است که پرسپولیس۳ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان و استقلال ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شد که عمده این ارزش برند باشگاه‌ها است و نهایتاً این ارزشگذاری پایه‌ای برای تعیین قیمت هر سهم باشگاه ها شد.

در سال ۹۹ ، پرسپولیس هزار و ۸۰۰ میلیاردتومان و استقلال ۱۶۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شدند. این باشگاه ها ویژه هستند و لذا چندین جلسه برای وحدت مبانی ارزش گذاری دوباشگاه تشکیل شد. تا به حال برند به این شیوه ارزش گذاری نشده بود.

مبانی ارزش گذاری برند مورد مقایسه تطبیقی قرار گرفت، تفاوت ارزش گذاری این دو باشگاه در این بود که کارشناسان رسمی دادگستری مبانی یکسانی دارند.

مدیر عامل فرا بورس ایران در ادامه برنامه به چند سوال پاسخ داد:

جزئیات پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها به چه صورت است؟

فدایی: شورای عالی بورس در اردیبهشت ماه سازمان بورس و اوراق بهادار را مکلف به سهامی عام و عرضه کردن استقلال و پرسپولیس کرد. طبق قانون هر شرکتی که نزد سازمان بورس به ثبت رسید باید قابلیت معامله پیدا کند.

بازار پایه که با عنوان درج از آن یاد می‌شود به لحاظ استاندارد دارای سهل‌ترین ها است و باشگا‌ه‌ها شرایط عمومی را داشتند. در بازار پایه سه تابلوی زرد و قرمز و نارنجی داریم، شرکتی که حایز شرایط قرمز و زرد نباشد در بازار نارنجی درج می شود که سرخابی‌ها در بازار نارنجی درج شدند. افزایش سرمایه در مجمع عمومی دو باشگاه به تصویب رسیده است.

چه توضیحی در خصوص مدل عرضه استقلال و پرسپولیس در دارید؟

فدایی:دولت در جریان فروش سهام این شرکت‌ها مداخله‌ای نمی‌کند. افزایش سرمایه از سلب حق تقدم باعث می‌شود ریالی از پول پذیره نویسی به حساب خزانه واریز نشود. همچنین تمام منابعی که فردا جمع آوری می‌شود برای اهداف گزارش افزایش سرمایه به باشگاه‌ها تزریق خواهد شد.سقف خرید برای هر کدام از باشگاه‌ها در هر کد سهامداری ۳۰۰ هزار تومان است.

تمامی اطلاعات مالی دو باشگاه روی کدال برای همگان قابل دسترس است ، از مدیران دو باشگاه و بازیکنان و پیشکسوتان خواهش دارم از تهییج عواطف خودداری کنند. هر توصیه به خرید و فروش باید با مجوز سازمان بورس باشد.

چه توصیه ای به مردم برای خرید سهام دارید؟

فدایی: چه در سهام استقلال و پرسپولیس و چه سایر سهام‌ مردم از خرید و فروش هیجانی و احساسی خودداری کنند و با دانش و تحلیل و بررسی اطلاعات شرکت معامله کنند.باید به افشای اطلاعات دو باشگاه در سامانه کدال توجه کرد.سهامداران از خرید و فروش هیجانی پرهیز کرده و تحلیل شرکت‌ها را برای این امر ملاک قرار دهند.

آیا صورت‌های مالی دو باشگاه از شفافیت و استانداردهای قابل‌ پذیرش برای بورس برخوردار است؟

فدایی: در بین بازارهایی که در بورس و فرابورس داشتیم این دو باشگاه حائز شرایط بازار پایه بودند. وقتی یک شرکت پذیرش می‌شود، استانداردهای مختلفی از نظر حقوقی، حسابداری و مالی موارد مختلفی دارد اما با توجه به استانداردهای درج جزو سهل ترین بازارها برای ورود است.

در بازار پایه این دو باشگاه شرایط عمومی را داشتند و مشکلی از این جهت نداشتند. در بازار پایه سه بازار زرد و نارنجی و قرمز داریم یک سری شرایط برای بازار قرمز در نظر گرفته شده است. تمامی موارد بر اساس دستورالعمل عرضه و پذیرش در فرابورس ایران است .

در خصوص حسابرسی دو باشگاه باید گفت که سازمان حسابرسی جزء معتبرترین سازمان‌های حسابرسی است که صورت‌های مالی این باشگاه را حسابرسی کرد . در صورت‌های مالی باشگاه بندهای متفاوتی دارد که امیدواریم بعد از پذیرش در بورس و مجامعی که این دو باشگاه دارند بندهای حسابرسی یک به یک حذف شوند و به حداکثر شفافیت مالی برسند.