۰ نفر

مجلس و برجام زیر ذره بین شبکه های اجتماعی

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۶:۴۹
کد خبر: 617401
مجلس و برجام زیر ذره بین شبکه های اجتماعی

زمزمه‌‌‌‌‌‌‌ های دستیابی به توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌ ای، گمانه‌‌‌‌‌‌‌ زنی درباره رفع تحریم‌‌‌‌‌‌‌ ها، حمله روسیه به اوکراین و ادامه‌‌‌‌‌‌‌ دار بودن تحریم‌ های جهانی علیه روسیه، اختلال در اینترنت و کاهش شدید سرعت اینترنت همراه و خانگی، ارز ۴۲۰۰‌تومانی و سرانجام بودجه سال‌۱۴۰۱ و ... از جمله موضوعاتی بودند که در آخرهفته‌‌‌‌‌‌‌ ای که گذشت کاربران توییتر درباره آن می‌‌‌‌‌‌‌ نوشتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، با بالا‌گرفتن احتمال اعلام توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌ای، تنش بین کاربران هم افزایش پیدا کرده است؛ اگر چنین بود و چنان بود؛ دولت باید این کار یا آن اقدام را انجام دهد و ما از قبل گفته بودیم و توصیه کرده‌‌‌‌‌‌‌ بودیم و البته آن دولت چه کرد و این دولت چه کرد، از جمله محورهای نوشته‌‌‌‌‌‌‌های توییتری‌‌‌‌‌‌‌ها است.

دیروز سیامک قاسمی، فعال اقتصادی، در صفحه توییتر خود نوشت: «پس از برجام در تدارک بر‌گزاری سمیناری بودیم با موضوع «توهم پسابرجام»، اما نگذاشتند! در آن سمینار می‌‌‌‌‌‌‌خواستیم بیان کنیم که برجام ابتدای راه‌حل‌‌‌‌‌‌‌های مشکلات اقتصادی ایران است و نه انتهای آن و هیجان‌زده نشوید. دقیقا همان توصیه‌ها را بعد از ۶ سال‌دارم: از توافق احتمالی هیجان‌‌‌‌‌‌‌زده نشوید!»

در ادامه نوشتن از توافق‌‌‌‌‌‌‌ هسته‌‌‌‌‌‌‌ای، علیرضا سلیمانی، سردبیر رجا‌نیوز هم در صفحه توییتر خود نوشت: «توافق نزدیک است و زمزمه‌‌‌‌‌‌‌های «حاجی انا شریک» آغاز شده، دکتر باقری اما در این چند‌ماه سخت به این بیان امیرالمومنین معتقد بود که «با ترسو مشورت نکن که روحیه کار تو را سست می‌‌‌‌‌‌‌کند.» اما درست گفتید، همه در یک کشتی هستیم، حتی شمایی که آن را سوراخ کرده بودی.‌»

رضا کاشف هم با بازنشر توییت او برایش نوشت: «خوشبختانه با تلاش‌های مذاکره‌‌‌‌‌‌‌کنندگان در دولت آقای رئیسی، با موفقیت به توافق۱۳۹۴ برگشتند. همه کسانی که آن را خسارت محض می‌‌‌‌‌‌‌خواندند حالا توافق وین و بازگشت به برجام را یک توافق خوب می‌‌‌‌‌‌‌نامند. ما از این تغییر رویکرد و وفاق حول منافع ملی استقبال می‌‌‌‌‌‌‌کنیم.‌»

امیر‌حسین ثابتی، مجری صداوسیما در برنامه افق هم در توییتر خود نوشت: «احتمالا یکشنبه توافق ۲۸صفحه‌ای امضا می‌شود. اگر محتوای توافق فقط احیای برجام باشد، خسارت محض تکرار می‌شود اما اگر امتیازات اصلی فرابرجامی اخذ شده باشد، می‌توان از توافق خوب سخن گفت. منتظریم تا متن توافق منتشر شود و بعد درباره خط‌قرمزهای مذاکراتی و تامین منافع ملی قضاوت کنیم.‌»

طرح صیانت و طرح جرم شناخته‌شدن تولید محتوا در یوتیوب و توییتر یک طرف و حالا کاهش شدید سرعت اینترنت خانگی و همراه، بیش از پیش صدای کاربران را در این دومینوی خبر و اتفاق، درآورده است.

کاربران زیادی در صفحه‌‌‌‌‌‌‌هایشان نسبت به نماینده‌‌‌‌‌‌‌های مجلس انتقاد می‌کنند و از ادبیات آنها گلایه‌‌‌‌‌‌‌مند هستند. آنها می‌‌‌‌‌‌‌نویسند که طرح صیانت هنوز تبدیل به قانون نشده که مخالفان آن را در معرض تندترین توهین‌ها و تهمت‌ها و اتهامات سیاسی و امنیتی قرار می‌دهند.

هنوز قانون نشده و این همه امر و نهی دارند، وای به حال آن روزی که قانون شود. در ادامه این موضوع، موضوعاتی مثل راه‌‌‌‌‌‌‌اندازی قرارگاه فرزندآوری و قرارگرفتن حذف یا عدم‌حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی در هاله‌‌‌‌‌‌‌ای از ابهام، به نوع دیگری صدای کاربران را درآورده است.

آنها نسبت به این ماجرا گلایه‌‌‌‌‌‌‌مند هستند که نماینده‌‌‌‌‌‌‌های مجلس که نماینده‌‌‌‌‌‌‌ مردم و دغدغه‌‌‌‌‌‌‌های آنها هستند، چشم‌‌‌‌‌‌‌هایشان را به روی خواسته‌‌‌‌‌‌‌های مردم و واقعیت‌‌‌‌‌‌‌های جامعه بسته‌‌‌‌‌‌‌اند.

حرف آنها این است که در این اوضاع گرانی کالاهای روزمره مردم، کاهش ارزش پول، تحریم و بالا رفتن آمار دزدی و قتل و خودکشی که خبر از بحران در جامعه می‌دهد، نماینده‌‌‌‌‌‌‌ها به فکر مسائلی هستند که نه‌تنها هیچ‌جایگاهی در خواسته‌‌‌‌‌‌‌ها و دغدغه‌‌‌‌‌‌‌های مردم ندارد، بلکه آنها را از این شرایطی که در آن زندگی می‌کنند عصبانی‌‌‌‌‌‌‌تر هم می‌کند.

در همین رابطه حسن سبحانی، استاد دانشگاه تهران و نماینده اسبق مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: «نمایندگی مردم در هر سطح و برای هر مجموعه‌‌‌‌‌‌‌ای، وقتی از موضوعیت برخوردار است که معطوف به اعمال ارزش‌ها و هنجار‌‌‌‌‌‌‌های مردم و البته رعایت حداقل‌های عقلانیت رایج در بین آنان باشد، در غیر این‌صورت چنین استنباط می‌شود که نهاد «نمایندگی»، به سوء‌استفاده از اعتماد عمومی تغییر جهت داده است.‌»