۰ نفر

سهام بانک پارسیان زیر ذره بین اقتصاد آنلاین؛

«وپارس» در محدوده خطر؟

۱۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 616282
«وپارس» در محدوده خطر؟

سهام بانک پارسیان با ارزش بازاری ۲۷هزار و ۶۲۵میلیارد تومانی، ۴۶امین شرکت بزرگ بورس ایران و پنجمین بانک بورسی بزرگ به حساب می‌آید اما در سال‌های اخیر وضعیت نامطلوبی در زمینه سودسازی داشته است. به نحوی که در پایان پاییز ۱۴۰۰، تراز عملیاتی منفی ۶هزار و ۲۶۵میلیارد تومانی را ثبت کرده و زیان خالص بانک به ۶هزار میلیارد تومان رسیده است. سهام «وپارس» نیز از ابتدای ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۴۵درصد افت کرده است.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ بانک پارسیان در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و فعالیت خود را به عنوان دومین بانک خصوصی ایران و با سرمایه‌ای ۳۱میلیارد تومانی آغاز کرد. در حال حاضر، چهار هزار                                                                                   ۴۳۹کارمند، در شعب و دفاتر این بانک مشغول به کار هستند. بانک پارسیان از سال ۹۵ به این سو، روندی نوسانی در زمینه سودسازی داشته است که در اغلب موارد زیان‌هایی سنگین برای این بانک به همراه داشته است. در این گزارش به تشریح این روند و بررسی وضعیت این بانک در سال ۱۴۰۰ می‌پردازیم.

سقوط ۴۵درصدی «وپارس» در سال ۱۴۰۰

در آبان ماه سال ۸۳، بانک پارسیان به عنوان ۴۰۱امین شرکت و با نماد «وپارس» در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. درحال حاضر، وپارس با ارزش بازاری ۲۷هزار و ۶۲۵میلیارد تومانی، ۴۶امین شرکت بزرگ بورس ایران و پنجمین بانک بورسی بزرگ محسوب می‌شود.

وپارس که در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری و بازار دوم بورس معامله می‌شود، در بدو ورود به بورس، سرمایه‌ای معادل ۲۰۰میلیارد تومان داشت که این مبلغ پس از ۹مرحله افزایش سرمایه، به ۱۵هزار و ۶۳۴میلیارد تومان رسیده است.

گفتنی است، نرخ کفایت سرمایه بانک پارسیان که معیاری برای اندازه‌گیری مقاومت بانک‌ها در مواجهه با ریسک‌های غیرقابل پیشبینی است، در سال ۹۹ برابر با منفی ۷.۸درصد بوده است. البته رقم استاندارد این رقم در ایران بالاتر از ۸درصد و در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر از ۱۲درصد است. بنابراین بانک پارسیان در این زمینه نمره قبولی را کسب نمی‌کند. گراف زیر، روند کفایت سرمایه بانک پارسیان در پنج سال گذشته را نمایش می‌دهد.

1

سهام بانک پارسیان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا امروز، افتی در حدود ۴۵درصد را رقم زده است که نه تنها نسبت به کلیت بازار، بلکه نسبت به باقی نمادهای بانکی، افت شدیدی به حساب می‌آید. این افت ۴۵درصدی در حالی رخ داده است که شاخص گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، در مدت مشابه حدود ۱۵درصد کاهش یافته است. روند این شاخص و قیمت سهام وپارس در مدت ذکر شده، در نمودار زیر نمایش داده شده است.

2

سهامداران «وپارس» چه کسانی هستند؟

شرکت گروه سرمایه‌گذاری تدبیر با مالکیت ۷.۵درصد از سهام بانک پارسیان، سهامدار ارشد این بانک به حساب می‌آید و شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و شرکت سرمایه‌گذاری سمند، دیگر سهامداران بزرگ وپارس هستند. همچنین ۲۳.۳درصد از سهام وپارس، شناور و متعلق به سهامداران خرد است. طبق اعلام بانک پارسیان، در پایان پاییز ۱۴۰۰، ۲۹۲شخص حقوقی و ۲۱۲هزار شخص حقیقی، سهامداران خرد بانک پارسیان را تشکیل می‌دادند. در گراف زیر، لیست بلند بالای سهامداران بالای یک درصد بانک پارسیان و درصد مالکیت آن‌ها نمایش داده شده است.

3

زیان ۶هزار میلیاردی «وپارس» تا پایان پاییز امسال

بانک پارسیان تا پیش از سال ۹۵، هر ساله سود خالص شناسایی می‌کرد. با این وجود روند سودسازی «وپارس» پس از سال ۹۵ متزلزل شد و این نماد تنها در سال ۹۷ توانست سود خالص کسب کند. با این وجود به نظر می‌رسد که میزان زیان وپارس در سال ۱۴۰۰، بدترین عملکرد این بانک در سال‌های اخیر را رقم بزند. 

بانک پارسیان در پایان ۹ماهه ۱۴۰۰، تراز عملیاتی منفی ۶هزار و ۲۶۵میلیارد تومانی را ثبت کرده و زیان خالص بانک به ۶هزار میلیارد تومان رسیده است. در حالی که میزان در سال ۹۹، در حدود ۹۰میلیون تومان بود. این زیان شدید وپارس، سبب شده تا زیان انباشته بانک که در ابتدای امسال برابر با پنج هزار و ۳۶۰میلیارد تومان بود، به رقم ۱۱هزار و ۳۸۰میلیارد تومان برسد. در گراف زیر روند سود و زیان خالص و انباشته بانک پارسیان و همچنین تراز عملیاتی این بانک از ابتدای سال ۹۰ تا پایان پاییز ۱۴۰۰ قابل مشاهده است.

4

لازم به ذکر است که بانک پارسیان با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، علت جهش زیان سال جاری نسبت به سال گذشته را رشد هزینه سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری و کاهش درآمدهای ناشی از فروش دارایی‌های مازاد عنوان کرد.