۰ نفر

نوسان شاخص کل تا چه زمانی ادامه دارد؟

۸ اسفند ۱۴۰۰، ۶:۵۱
کد خبر: 615663
نوسان شاخص کل تا چه زمانی ادامه دارد؟

بورس تهران هفته گذشته مطابق با انتظار وضعیت متعادلی را پشت سرگذاشت. بر این اساس دماسنج بازار حدود نیم درصد افزایش را نشان داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، حسن برادران‌هاشمی، کارشناس بازارسرمایه در دنیای اقتصاد نوشت؛  وضعیت بازار سرمایه این روزها به گونه‌ای است که با توجه به‌شدت افتی که بیشتر نمادها گذراندند و به محدوده‌های حمایتی مهم رسیدند، هم‌اکنون جای افت قیمت چندانی ندارند. ازسوی دیگر به دلیل وجود ابهامات متعدد، بازار سهام با چالش‌های بسیاری دست به گریبان است.

از این‌رو در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار روند صعودی قابل توجهی را در این بازار داشت. در واقع بسیاری از فعالان بازار سرمایه ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن این ابهامات از دور نظاره‌گر معاملات باشند. وضعیتی ناخوشایند که در به وجود آمدن آن عوامل مهمی دخیلند.

اما و اگرهای وضعیت لایحه بودجه سال آینده همچنان ادامه دارد. لایحه‌ای که درکمیسیون‌های تخصصی مجلس چکش‌کاری شده و این روزها در صحن علنی در حال بررسی است.

مصوبات نهایی لایحه بودجه برای سرمایه‌گذاران بورسی و همچنین شرکت‌‌های بورسی ار اهمیت بسیاری برخوردار است. از دیگر چالش‌هایی که پیش روی بازارسهام قیمت نرخ ارز است که همواره برای بازار بورس مهم بوده.

نرخ دلار طی یکی دو ماه گذشته به دلیل خوش‌بینی‌ها از به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی اندکی کاهش داشته است اما همان‌طور که بارها نیز به آن اشاره شده قیمت اسکناس ‌‌آمریکایی به دلیل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران نمی‌تواند در سراشیبی سقوط قرار بگیرد ازاین‌رو انتظار افت قابل‌توجه نرخ دلار بیهوده است.

علاوه بر چالش‌‌های چند ماه گذشته این روزها بورس تهران با دو موضوع دیگر نیز روبه‌روست؛ یکی نزدیک شدن به روزهای پایانی سال که به‌طور سنتی دراسفند ماه شاهد معاملاتی کم‌رمق هستیم و موضوع مهم و اثرگذار دیگر بر بازارسهام که این روزها همه را شگفت‌زده کرده حمله نظامی روسیه به اوکراین است.

این رویداد سیاسی به‌شدت بر تمامی بازارهای مالی جهانی اثر‌گذار بوده است به‌طوری که بیشتر بورس‌های مهم بین‌المللی رنگ قرمز به خود گرفتند و در لاک دفاعی فرو رفتند.

همچنین بازار ارزهای دیجیتال نیز کاهش محسوسی را به متقاضیان خود تحمیل کردند اما از طرف دیگر قیمت جهانی فلزات از جمله طلا و همچنین قیمت جهانی نفت روندی صعودی را آغاز کرده‌اند به‌طوری که قیمت نفت بعد از هفت سال موقتا از مرز ۱۰۰ دلار گذشت.

گرچه برخی صنایع به‌ویژه شرکت‌های کامودیتی‌محور به دلیل افزایش قیمت‌‌های جهانی می‌توانند مورد اقبال قرار گیرند اما انتظار می‌رود این رویداد اثر کوتاه‌مدت و گذرا بر بازار داشته باشد اما در صورتی که جنگ روسیه و اوکراین زمانبر باشد در آن صورت بیشتر بازارهای مالی بین‌المللی از جمله بورس تهران با چالش جدی مواجه خواهند شد که البته احتمال آن اندکی دور از ذهن است.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان انتظار داشت تابلوهای معاملاتی در چند روز ابتدایی هفته جاری روند نوسانی منفی را پشت سربگذارند. اما با توجه به اینکه قیمت بسیاری از نمادها به محدوده‌های حمایتی مهم رسیده‌اند به نظر نمی‌رسد افت قابل توجهی را شاهد باشیم بنابراین برای هفته پیش رو بازاری منفی البته با شیب ملایم انتظار داریم.