۰ نفر

نوسان در بورس تهران، زیر سایه جنگ اوکراین

۸ اسفند ۱۴۰۰، ۶:۳۸
کد خبر: 615660
نوسان در بورس تهران، زیر سایه جنگ اوکراین

حمله روسیه به اوکراین اثر خود را بر بازار سهام ایران هم گذاشت. دیروز شاخص کل بورس تهران بیش از ۵‌ هزار واحد کاهش ارتفاع داد؛ در حالی که هفته گذشته به دلیل زمزمه‌‌‌ های احیای زودهنگام برجام و رشد بهای جهانی نفت هر چند جزئی، روند مثبتی را به خود گرفته بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند هرچند حمله روسیه به اوکراین اثر مستقیمی روی بازار ایران ندارد اما از آنجا که هراسی در دل سرمایه‌گذاران در خصوص به تعویق افتادن احیای برجام ایجاد کرده، معاملات بورسی را با تغییراتی مواجه کرده است.

از این رو آنان این هفته بازار سهام را نوسانی پیش‌بینی می‌کنند و می‌‌‌گویند از شواهد برمی‌آید که این نوسان رو به پایین باشد.

هفته نوسانی برای بورسی‌‌‌ها

«بازار سهام این هفته نوسانی خواهد بود»؛ این پیش‌بینی علیرضا مستقل، کارشناس بازار سهام از روند این هفته بورس است. او برای این پیش‌بینی دلایلی برمی‌‌‌شمرد و می‌‌‌گوید: در این هفته پارامترهای مختلف همزمان خود را بیشتر از گذشته نشان خواهند داد. یکی از این پارامترها مساله هسته‌‌‌ای و مذاکرات ایران با ۴+۱ است، یعنی بحث احیای برجام و اثر آن بر بازار سهام همچنان وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: شاید این هفته مذاکرات نهایی و برجام احیا شود ولی از آن سو به واسطه افزایش تنش‌‌‌ها در شرق اروپا، این احتمال وجود دارد که نشست‌‌‌ها به تعویق افتاده و در نتیجه نهایی نشود. در این صورت (به نتیجه نرسیدن مذاکرات) یا گزینه ادامه مذاکرات را خواهیم داشت یا شکست مذاکرات که هنوز معلوم نیست و باید منتظر تحولات بعدی بود.

مستقل به موضوع حذف ارز ترجیحی اشاره می‌کند و با تاکید بر اثرگذار بودن آن بر بازار سهام می‌‌‌گوید: موضوع حذف یا عدم‌حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز وجود دارد که اثر کلان روی اقتصاد کشور خواهد گذاشت. البته اثر حذف ارز ترجیحی روی بخش کوچک‌تری از بازار سهام اتفاق می‌‌‌افتد اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بنابراین تصمیم مجلس و دولت برای حذف ارز ترجیحی نیز مهم خواهد بود و روی بازار اثر می‌‌‌گذارد.

او در ادامه با اشاره به حمله روسیه به اوکراین می‌‌‌گوید: جنگ روسیه و اوکراین به نظر ارتباط مستقیمی به ایران ندارد چرا که ما هنوز تحریم هستیم و صادرات نفتمان نیز محدود است. در حوزه گاز هم متاسفانه دچار مشکل شده‌‌‌ایم و توان جذب بازار جدید را در حوزه صادرات گاز نداریم. با این حال حمله روسیه به اوکراین می‌تواند به مذاکرات برجامی آسیب وارد کند یا مذاکرات را به عقب براند. اما امید است نشست‌‌‌های مذکور زودتر منجر به نتیجه شود.

مستقل با بیان اینکه «به نظر می‌رسد این هفته بازار سهام نوسانی خواهد بود» ادامه می‌دهد: اما اینکه جهت این نوسان رو به بالا باشد یا پایین، فعلا به طور قطع قابل پیش‌بینی نیست. هرچند به نظر می‌رسد این روند رو به پایین باشد. دیروز، اوایل شروع معاملات، بازار منفی کمتری داشت، حتی نمادهای مثبت کم نداشتیم اما کم‌‌‌کم فشار فروش بیشتر شد و کلیت بازار تحت‌‌‌ فشار قرار گرفت. علاوه بر این، وسط هفته تعطیلی داریم که روز قبل و بعد از تعطیلی احتمالا بازار کم حجم باشد و فشار فروش خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌‌‌افزاید: بنابراین بازار این هفته نوسانی خواهد بود و متاسفانه به نظر می‌رسد که این نوسان رو به پایین هم باشد مگر اینکه خبر خاصی چه در حوزه برجام و چه در حوزه جنگ روسیه و اوکراین (که مذاکره کنند یا آتش‌‌‌بس موقت ایجاد شود) مخابره شود اما فعلا با توجه به شواهدی که وجود دارد بازار نوسانی است و احتمال اینکه این نوسان در جهت منفی باشد بیشتر است.

نوسان رو به منفی در بورس

علیرضا کاهدی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم چنین نظری دارد و می‌‌‌گوید با توجه به تحولاتی که در جریان است به نظر می‌رسد بازار این هفته نوسان منفی داشته باشد. او با بیان اینکه «ریسک محیطی بازار افزایش پیدا کرده است» می‌‌‌گوید: قیمت کامودیتی‌‌‌ها ریسک بازار را بالا برده است. اگر آتش‌‌‌بس صورت گیرد در این متغیر افت شدیدی خواهیم داشت که کاهش آن اثر منفی روی بازار سهام می‌‌‌گذارد.

از سوی دیگر مساله برجام نیز مطرح است. به نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌‌‌ای در حال به نتیجه رسیدن است. بورس با تورم رابطه مستقیم دارد و تورم بالاتر یعنی چشم‌‌‌انداز مثبت‌‌‌تر برای بازار سهام. یعنی زمانی که چشم‌‌‌انداز تورم کاهشی می‌شود، روی چشم‌‌‌انداز بازار سرمایه هم برای کوتاه‌‌‌مدت تاثیر می‌‌‌گذارد.

سایه ابهامات بودجه و برجام بر سر بازار

علیرضا تاجبر هم به اثر احیای برجام بر روند این هفته بازار اشاره می‌کند و معتقد است بازار این هفته با ابهام‌‌‌های زیادی مواجه است.

او می‌‌‌گوید: اکنون دو بحث مهم در بازار سرمایه‌داریم که یکی بحث مذاکرات احیای برجام است و دیگری پارامترهای بودجه که متاسفانه روند مذاکرات هسته‌‌‌ای در انتهای هفته قبل به دلیل جنگ اوکراین زیر سوال رفت و همین مساله روی بازار اثر منفی گذاشته است.

این کارشناس بازار سهام تاکید می‌کند: تا اخبار جدی منتشر نشود و مشخص نشود روند مذاکرات به چه شکلی ادامه خواهد یافت به نظر می‌رسد بازار همین روند را طی خواهد کرد. البته نه به شدت منفی دیروز ولی برای اینکه روند بازار عوض شود و به روند صعودی برگردیم نیازمند اخبار مثبتی از وین هستیم.

بعد از این متغیر مهم، بودجه هم می‌تواند روی بازار اثرگذار باشد و این روند را تقویت کند ولی در شرایط فعلی کاملا ابهام بر بازار حاکم است و به نظر می‌رسد در این شرایط نقدینگی وارد بازار نشود و بازار کاملا محافظه‌‌‌کار خواهد بود بنابراین باید منتظر بود و دید از مذاکرات هسته‌‌‌ای چه خبری منتشر خواهد شد.

تاجبر با اشاره به روند بازار در هفته گذشته می‌‌‌گوید: دلیل مثبت‌‌‌های هفته پیش بازار، خوش‌بینی‌‌‌ها به مذاکرات هسته‌‌‌ای بود که در اثر آن شاهد مثبت شدن بازار به‌خصوص در سهم‌‌‌های کوچک و همچنین سهم‌‌‌های بانکی و خودرویی بودیم ولی اتفاقی که در جهان افتاده و حمله روسیه به اوکراین، احیای زودهنگام برجام را زیر سوال برد و کل مذاکرات را در ابهام قرار داد.

همین موضوع هم باعث شد که بازار دیروز افت داشته باشد. او در ادامه بر اثر بودجه بر بازار اشاره می‌کند و با تاکید بر اینکه در شرایط قبل از جنگ اوکراین، بودجه تاثیرگذارتر از مذاکرات بود، می‌‌‌گوید: احیای برجام اثر بلندمدتی بر بازار دارد ولی لایحه بودجه که اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است اثر مهم‌تری دارد.

باید دید چه اتفاقی برای این لایحه در مجلس می‌‌‌افتد. البته دولت عملا با آن نامه‌‌‌ای که داشت و پیشنهاد ۱۰ بندی‌‌‌اش، حمایت خود را از بازار نشان داده است ولی باید دید مجلس تا چه حد بر حمایت از بازار سهام مصمم است و این تصمیم مجلس در پارامترهای لایحه بودجه خود را نشان خواهد داد.