۰ نفر

به دنبال اعلام زمان واگذاری سهام عدالت متوفیان؛

سهام عدالت متوفیان چه زمانی به وراث تعلق می گیرد؟

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۴۹
کد خبر: 615495
سهام عدالت متوفیان چه زمانی به وراث تعلق می گیرد؟

بیش از ۲۲ ماه از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد؛ این در حالی است که قرار بر انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آنها پس از آزادسازی بود. با این وجود هنوز تکلیف نهایی وراث مشخص نیست و تا راه ‌اندازی سامانه انتقال سهام متوفیان، ۶ ماه دیگر باید صبر کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ ۴۹ میلیون و ۱۴۸هزار سهامدار عدالت وجود دارد که از این تعداد، ۳ میلیون و ۲۷۸هزار نفر در قید حیات نیستند و سهام عدالت آنها، به وراث تعلق می‌گیرد. این در حالی است که هنوز تکلیف این دسته از مشمولان سهام عدالت (وراث متوفیان) مشخص نیست و فرایند انتقال سهام به آنها، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

تیرماه سال جاری بود که حسین قشمی، مدیر سیستم تسویه و پرداخت سپرده‌گذاری مرکزی، از برگزاری جلساتی برای ایجاد سامانه‌ای در جهت انتقال سهام افراد متوفی و عملیاتی شدن این سامانه تا پایان امسال خبر داد. با این وجود نه تنها هنوز راه‌اندازی این سامانه عملیاتی نشده، بلکه باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، از بهره‌برداری این سامانه تا ۶ ماه دیگر خبر داده است. وی دلیل کندی انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آنها را، پیچیدگی‌های حوزه زیرساخت و زمان‌بر بودن طراحی سامانه عنوان کرد.

از سوی دیگر، طبق گفته مسئولان در حالی قرار است سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ تا پایان سال جاری پرداخت شود که وراث مشمولینی که فوت شده‌اند، همچنان باید تا راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم و واریز سود سهام عدالت فرد متوفی منتظر بمانند. درواقع این دسته از مشمولان، تا ۶ ماه دیگر هم سود سهام عدالت خود را دریافت نمی‌کنند!

وراث برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت اشخاص متوفی باید به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، از مشمول بودن وی مطلع شوند. با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، صورت وضعیت دارایی سهام عدالت نیز، قابل مشاهده است.

می‌توان گفت سهام عدالت فوت‌شدگان، از جمله موضوعات مرتبط با سهام عدالت است که نسبت به سایر موارد، روند طولانی‌تری را برای عبور از مرحله آزمون و خطا طی کرده است. اما در حال حاضر با وجود اینکه مدت زیادی از تعیین روش انتقال سهام به وراث می‌گذرد، هنوز اقدامی جدی برای شروع فعالیت سامانه مورد نظر صورت نگرفته است و بسیاری از افراد همچنان در انتظار انتقال سهام عدالت هستند. درواقع وعده‌های نامشخص مسئولان و بی‌توجهی به تسریع فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان، تاکنون نتیجه‌ای جز سردرگمی برای سهامداران نداشته است.