۰ نفر

پای حقیقی ها روی ترمز؟

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۶:۱۳
کد خبر: 615229
پای حقیقی ها روی ترمز؟

یک‌هفته دیگر برای بورسی‌‌‌ ها سپری شد و شاخص سهام توانست هرچند ناچیز به مسیر صعودی بازگردد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، به این ترتیب دادوستدهای بورس تهران در هفته منتهی به ۴اسفندماه با رشد حدود ۵/ ۰درصدی شاخص کل پایان یافت و نماگر هم‌‌‌وزن به یمن تحرک نسبی تقاضا در میان سهام گروه‌‌‌های با ارزش بازار پایین‌‌‌تر، بیش از ۵/ ۱‌درصد افزایش ارتفاع داد.

سهامداران حقیقی برای بیست و ششمین هفته متوالی فروشنده باقی ماندند؛ با این حال، کاهش شتاب این دسته از معامله‌‌‌گران برای خروج از گردونه معاملات سهام، سیگنال مثبتی مبنی بر توقف روزهای سرخ سهام و احتمال بازگشت رونق به تالار شیشه‌‌‌ای مخابره کرد.

در هفته‌‌‌ای که گذشت، در مجموع سهامی به ارزش ۵۱۲میلیارد و ۳۲۱میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌‌‌جا شد.

همگام با بازیگران صنایع بورسی

معاملات بورسی نخستین هفته اسفندماه در حالی پایان یافت که افزایش خوش‌بینی‌‌‌ها به احتمال احیای زودهنگام برجام سبب شد صنایع موسوم به برجامی همچون بانک، خودرو و حمل‌‌‌ونقل وارد لیست خرید سهامداران خرد شوند.

آمارها نیز نشان می‌دهد، در مجموع دادوستدهای هفته منتهی به 4اسفندماه، بانکی‌‌‌ها با خالص ورود 91میلیارد و 195میلیون تومان صدر لیست خرید سهامداران خرد را در اختیار گرفتند و پس از آن نوبت به زیرمجموعه‌‌‌های گروه حمل‌ونقل با جابه‌جایی سهامی به ارزش 42میلیارد و 728میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی رسید.

اما خالص ورود سرمایه‌گذاران خرد به خودرویی‌‌‌ها کمتر بود و در مجموع هفته مورد بررسی 8/ 4میلیارد تومان برآورد شد. اما در آن‌سوی بازار، خروج سرمایه‌‌‌های خرد از گروه‌‌‌های بزرگ کامودیتی‌‌‌محور ادامه یافت؛ هرچند در برخی روزها، تعدادی از سهام زیرمجموعه این گروه‌‌‌ها نیز وارد لیست خرید سهامداران خرد شدند.

به هر روی آن‌گونه که آمار تجمیعی هفته نشان می‌دهد، گروه فلزات اساسی شاهد انتقال سهامی به ارزش 333میلیارد و 388میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌گران عمده بورس تهران بوده است.

پتروشیمی‌‌‌ها نیز در وضعیتی مشابه، جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 113میلیارد و 283میلیون تومانی را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کردند. پس از آن نوبت به معدنی‌‌‌ها رسید تا شاهد ثبت خالص فروش 93میلیارد و 601میلیون تومانی از سوی سهامداران خرد بورس تهران باشند.  

نگاهی به روزهای هفته

شنبه: معاملات هفته گذشته با افت 02/ 0درصدی شاخص کل بورس تهران آغاز شد. در این روز سهامی به ارزش 284میلیارد و 326میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌‌‌جا شد. در این روز سهامداران حقیقی بورس تهران در مقابل خالص خرید مثبت در 9صنعت، در 29گروه نیز در مقام فروشنده ظاهر شدند.

رتبه نخست لیست خروج حقیقی‌‌‌ها نیز با جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 125میلیارد و 108میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی از آنِ زیرمجموعه‌‌‌های گروه فلزات اساسی شد. پس از آن نوبت به پالایشی‌‌‌ها رسید تا شاهد خروج 68میلیارد و 791میلیون تومانی سهامداران حقیقی باشند.

اما بانکی‌‌‌ها در روندی متفاوت با خالص ورود 47میلیارد تومانی معامله‌‌‌گران خرد همراه شدند. سهام زیرمجموعه گروه انبوه‌‌‌سازی نیز وضعیت مشابهی را تجربه کردند و در دادوستدهای روز شنبه شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 9/ 5میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند.

یکشنبه: در دومین روز هفته گذشته، افت قیمت سهام در تالار شیشه‌‌‌ای سرعت گرفت و نماگر اصلی بورس تهران عقبگرد 6/ 0درصدی را تجربه کرد. اما خالص خروج سهامداران حقیقی کاهش یافت و به 145میلیارد و 661میلیون تومان رسید.

در میان صنایع بورسی، بانکی‌‌‌ها جایگاه نخست خود در لیست خرید سهامداران خرد را حفظ کردند و شاهد افزوده‌شدن سهامی به ارزش 39میلیارد و 795میلیون تومان به سبد معامله‌‌‌گران حقیقی بورس تهران بودند. پس از آن نوبت به صنعت محصولات فلزی رسید که هرچند با اختلاف نسبت به رتبه نخست، با خالص ورود 2/ 4میلیارد تومانی حقیقی‌‌‌ها همراه شد.

در مجموع روز یکشنبه، 13صنعت در لیست خرید سهامداران خرد مشاهده می‌‌‌شد. در آن‌سوی بازار این دسته از بورس‌‌‌بازان تصمیم گرفتند خالص فروش مثبتی را در 24گروه بورسی ثبت کنند. فلزی‌‌‌ها روز یکشنبه نیز پرفروش بودند و با خالص خروج 74میلیارد تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند.

دوشنبه: در میانه دادوستدهای هفته گذشته، روند معاملات سهام دستخوش تغییر شد و نماگرهای بورسی سبزپوش شدند. در این روز شاخص کل 57/ 0‌درصد افزایش ارتفاع داد و همزمان با آن حقیقی‌‌‌ها به سمت خرید سهام بازگشتند و خالص ورود 53میلیارد تومانی را رقم زدند.

در این روز سه گروه برجامی بانک، خودرو و حمل‌ونقل رتبه‌‌‌های نخست لیست خرید سهامداران خرد را به خود اختصاص دادند و در مجموع جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 113میلیارد و 150میلیون تومانی را در مسیر حقوقی به حقیقی تجربه کردند.

پالایشی‌‌‌ها نیز روز دوشنبه همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی و رشد بهای نفت مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفتند تا حقیقی‌‌‌ها خالص خرید بیش از 6میلیارد تومانی را در این گروه رقم بزنند. در آن‌سوی بازار حقیقی‌‌‌ها به فروش سهام خود در گروه‌‌‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و کانه‌‌‌های فلزی ادامه دادند.

سه‌‌‌شنبه: در چهارمین روز کاری هفته، شاخص سهام به روند صعودی خود ادامه داد و ارتفاع آن 26/ 0‌درصد دیگر افزایش یافت. اما حقیقی‌‌‌ها مجددا به زمین فروش بازگشتند و در دادوستدهای روز سه‌‌‌شنبه خالص فروش 102میلیارد تومانی را رقم زدند.

صدور فرمان پوتین برای به رسمیت شناختن مناطق جداشده شرق اوکراین سبب شد شاخص نفت برنت تا مرز سه‌رقمی شدن پیشروی کند؛ از این رو بورس‌‌‌بازان نیز آرایش نفتی به خود گرفتند و زیرمجموعه‌‌‌های پالایشی را در صدر لیست خرید خود جای دادند. به این ترتیب روز سه‌‌‌شنبه گروه فرآورده‌‌‌های نفتی شاهد خالص ورود حدود 48میلیارد تومانی سهامداران حقیقی بود.

پس از آن نوبت به حمل‌‌‌ونقلی‌‌‌ها رسید تا جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 16میلیارد و 472میلیون تومان را در مسیر حقوقی به حقیقی تجربه کنند. در مقابل بیشترین خالص خروج حقیقی به میزان 64میلیارد و 867 میلیون تومان باز هم از آن سهام فلزی بورس تهران شد.

چهارشنبه: در روز پایانی هفته‌‌‌ای که گذشت، 27/ 0‌درصد دیگر به ارتفاع نماگر اصلی بورس تهران افزوده شد. در این روز خالص فروش حقیقی‌‌‌ها کاهش یافت و به 33میلیارد تومان محدود شد.

روز چهارشنبه در مقابل خالص ورود مثبت سهامداران خرد در 16صنعت، 21گروه نیز در لیست خروج این دسته از معامله‌‌‌گران جای گرفتند.

رتبه نخست خالص خرید مثبت حقیقی‌‌‌ها روز چهارشنبه به گروه کاشی و سرامیک با جابه‌‌‌جایی 28میلیارد و 797میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی اختصاص یافت و در مقابل فلزی‌‌‌ها شاهد خالص خروج 35میلیارد و 695میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها بودند.

بورس