۰ نفر

یک چشم فولاد به وین و دیگری به پکن است

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۰۵
کد خبر: 614773
یک چشم فولاد به وین و دیگری به پکن است

در هفته جاری، از رونق معاملات شمش و مقاطع طویل فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران کاسته و بر رکود حاکم بر معاملات این محصول در بازار آزاد افزوده شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت پایه عرضه شمش فولاد متاثر از سیگنال رشد قیمت جهانی و استقبال خریداران از عرضه‌‌‌های هفته قبل افزایش محسوسی داشت.

این رشد قیمت پایه به میزانی بود که از رغبت صنایع تکمیلی فولادی کشور برای خرید شمش در هفته جاری کاسته شد. در این شرایط، سیگنال‌‌‌های منفی ارزی متاثر از اخبار مثبت مذاکرات وین مزید بر علت و باعث شد امید به کاهش بیشتر قیمت‌ها همراستا با عقب‌‌‌نشینی نرخ دلار، بر رکود حاکم بر معاملات محصولات فولادی در هفته جاری بیفزاید.

عقبگرد تقاضا با اوج‌‌‌گیری قیمت پایه

در هفته ابتدایی اسفندماه از رونق معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران کاسته شد؛ این در حالی بود که صنایع تکمیلی از عرضه‌‌‌های شمش فولاد طی پنج‌هفته قبل، یعنی از هفته پایانی دی تا پایان بهمن‌ماه استقبال زیادی کردند و در نهایت حجم معامله شمش فولاد از این بازار در هفته پایانی بهمن به 156‌هزار تن رسید که رکورد بیشترین حجم فروش شمش از این بازار ظرف 14ماه اخیر بود.

اما رویه رونق معاملات شمش در هفته پایانی اسفند ادامه پیدا نکرد؛ به‌نحوی که روز سه‌‌‌شنبه سوم اسفندماه در مجموع حدود 62‌هزار تن شمش فولاد در این بازار مورد معامله قرار گرفت. صعود قیمت عرضه شمش فولاد به کانال 13‌هزار تومان، عقبگرد نرخ ارز آزاد در بازار داخل ظرف روزهای ابتدایی هفته جاری و حذف ابلاغیه بورس‌کالا مبنی بر آزاد بودن خرید شمش بدون داشتن سهمیه بهین‌‌‌یاب، مهم‌ترین دلایل از رونق افتادن معاملات شمش فولاد بود. پس از نیمه آذرماه، قیمت پایه عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در کانال 12‌هزار تومانی نوسان داشت؛ اما در هفته ابتدایی امسال این قیمت پایه به کانال 13‌هزار تومانی صعود کرد؛ به نحوی که هر کیلوگرم شمش فولاد سوم اسفند در بازه قیمتی 13‌هزار و 170تومان تا 13‌هزار و 510تومان در این بازار عرضه شد. این در حالی بود که هفته قبل، قیمت پایه عرضه شمش فولاد در محدوده 12‌هزار و 650تومان تا 12‌هزار و 950تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده بود.

رشد نرخ عرضه باعث شد تقاضا برای شمش نسبت به هفته‌‌‌های قبل کاهش محسوسی داشته باشد. رشد قیمت پایه عرضه شمش فولاد در عرضه هفته جاری، آن‌‌‌هم در شرایطی که نوسان نرخ ارز در بازار داخل کاهشی است، متاثر از افزایش قیمت جهانی بیلت صادراتی ایران و استقبال خریداران از عرضه‌‌‌ هفته قبل بوده است. به گزارش متال‌‌‌بولتن، بهای شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس با رشد 3/ 2درصدی هفتگی روبه‌رو شد و در محدوده 602 تا 605 دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت.

میانگین نرخ معامله شمش فولاد صادراتی ایران در ماه ژانویه 547 تا 552دلار به ازای هر تن بوده است. در حال حاضر، امید به افزایش تقاضا برای شمش فولاد در بازارهای داخلی چین و تنش در اروپای شرقی و احتمال محدودیت عرضه فولاد از سوی روسیه توانسته است به رشد قیمت فولاد صادراتی ایران منجر شود.

سیگنال‌‌‌های منفی ارزی، حامی عقبگرد

نوسان نرخ ارز در بازار آزاد از مهم‌ترین سیگنال‌‌‌های جهت‌‌‌دهنده به بازار آهن و فولاد کشور است.

در حالی که نرخ ارز نیمایی یکی از مولفه‌های تعیین‌‌‌کننده قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا تلقی می‌شود، نرخ ارز آزاد عموما به رفتار معامله‌‌‌گران جهت می‌دهد. ظرف روزهای ابتدایی هفته جاری، سیگنال‌‌‌های مثبت از مذاکرات احیای برجام منتشر شد که این اخبار به‌سرعت بر بازارهای مختلف مالی و کالایی کشور اثرگذار شد.

انتشار این اخبار مثبت از نزدیک بودن توافق در وین باعث شد نرخ ارز آزاد تا کف کانال 26‌هزار تومان نیز عقب‌‌‌نشینی کرده و حتی برای ساعاتی نرخ اسکناس آمریکایی به کانال 25‌هزار تومان نیز سقوط کند. عقبگرد محسوس نرخ ارز ظرف هفته جاری از دلایل عدم‌استقبال صنایع تکمیلی از شمش گران بود.

درواقع صنایع تکمیلی برآورد می‌کنند که با شروع سال جدید قیمت مواد اولیه متاثر از افزایش انتظارات تورمی افزایش یابد؛ اما بخش قابل‌توجهی از فعالان این بازار خرید شمش 13‌هزار و 500تومانی را فاقد توجیه اقتصادی دانسته و ترجیح دادند خرید مواد اولیه را به تعویق بیندازند. در کنار موارد بیان‌شده، ظرف هفته‌‌‌های قبل خرید براساس سهمیه بهین‌‌‌یاب حذف شد و حتی متقاضیانی که کد بهین‌‌‌یاب نداشتند نیز اجازه حضور در رینگ شمش فولاد و خرید مواد اولیه را داشتند؛ اما در هفته جاری این ابلاغیه منتفی شد که این موضوع نیز در کاهش خرید هیجانی اثرگذار بود.

شمش گران‌‌‌تر از میلگرد شد؟

ظرف هفته جاری در مجموع، 62‌هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ 13‌هزار و 300تومان از رینگ بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که این رقم بیشترین بهای معامله شمش فولاد از این بازار پس از هفته پایانی آبان‌ماه بود.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، هر کیلوگرم شمش فولاد برای نوردکار به 14‌هزار و 500تومان می‌‌‌رسد. در حالی که خرید هر کیلوگرم شمش فولاد برای نوردکار برابر 14‌هزار و 500تومان تمام می‌‌‌شد، نرخ پایه میلگرد برای عرضه در رینگ صنعتی بورس‌کالا روز چهارشنبه چهارم اسفند برابر 14‌هزار و 100تومان تا 14‌هزار و 600تومان تعیین شد. به این ترتیب، نوردکاران باید محصول را با قیمتی کمتر از قیمت فعلی مواد اولیه به بازار فیزیکی بورس‌کالا بیاورند.

البته رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای حاکم بر بازار داخل باعث می‌شود حتی در این قیمت‌ها نیز که نرخی ارزنده محسوب می‌‌‌شود، حجم معامله میلگرد در رینگ صنعتی بورس‌کالا و بازار آزاد چندان قابل‌توجه نباشد.

شدت رکود بازار آزاد مقاطع طویل فولادی

ظرف روز چهارشنبه چهارم اسفند، حدود 20‌هزارتن میلگرد با میانگین نرخ 14‌هزار و 240تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده این میلگرد به 15‌هزار و 560تومان می‎‌‌‌رسد.

این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد تهران قیمتی برابر 15‌هزار و 500تومان دارد و درواقع نرخ هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد حداقل تومان کمتر از قیمت رینگ مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران است.

به گفته فعالان بازار آزاد با وجود ارزنده بودن قمیت در بازار آزاد، همچنان خبری از تقاضای مصرفی و سرمایه‌‌‌ای در این بخش نیست و بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور در رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای قرار دارد.

البته ظرف ماه‌‌‌های گذشته در اغلب روزها بازار آزاد مقاطع طویل فولادی با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای روبه‌رو بوده؛ اما ایجاد روند محسوس کاهش نرخ ارز متاثر از سیگنال‌‌‌های مثبت نزدیک شدن به حصول نتیجه در مذاکرات احیای برجام باعث شده اغلب متقاضیان خریدهای خود را به امید کاهش قیمت به تعویق بیندازند.

یک چشم فولاد به وین و دیگری به پکن است