۰ نفر

بررسی شرکت لیزینگ ایران؛

«ولیز» در ۱۴۰۰ هم زیانده خواهد بود؟

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 614719
«ولیز» در ۱۴۰۰ هم زیانده خواهد بود؟

شرکت لیزینگ ایران در سال ۵۴ تاسیس و در سال ۸۳ به عنوان اولین شرکت لیزینگ و با نماد «ولیز» در بورس تهران عرضه شد. سهام ولیز در سال ۱۴۰۰، افت قیمت ۵.۵ درصدی را ثبت کرده که البته در مقایسه با سقوط ۴۹ درصدی شاخص گروه سایر واسطه ‌گران مالی، عملکرد قابل قبولی محسوب می‌ شود. با این وجود، لیزینگ ایران در سال‌ های گذشته همواره زیانده بوده و به نظر می‌ رسد که این روند در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه دار باشد.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شرکت لیزینگ ایران، در سال ۱۳۵۴ و به عنوان بنیان‌گذار صنعت لیزینگ در ایران تاسیس شد. موضوع فعالیت شرکت لیزینگ ایران، تامین مالی مشتریان از طریق تهیه کالاهای منقول و غیر منقول توسط شرکت و واگذاری آن به مشتری در قالب یکی از قراردادهای اجاره و یا فروش اقساطی است. لیزینگ ایران با وجود قدمت ۴۶ساله خود، چند سالی است که با مشکلاتی از جمله کمبود نقدینگی و زیاندهی مواجه است. در این گزارش بیشتر به وضعیت شرکت و سهام آن می‌پردازیم.

با لیزینگ ایران بیشتر آشنا شویم

شرکت لیزینگ ایران در سال ۸۳ و با نماد «ولیز» در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته و تبدیل به اولین شرکت لیزینگ بورسی شد. این نماد هم‌اکنون در گروه سایر واسطه‌گران مالی و در تابلو دوم بورس معامله‌ می‌شود. فعالیت اصلی شرکت در حال حاضر، انجام عملیات لیزینگ برای انواع خودروهای سواری و خودروها و ماشین‌آلات سنگین راهسازی، معدنی، صنعتی، خدماتی و ... است.

 ولیز علاوه بر انجام عملیات لیزینگ، فعالیت‌هایی فرعی از جمله خرید و فروش انواع اوراق بهادار نیز انجام می‌هد. البته شرکت لیزینگ ایران مجاز نیست که سهام بانک و یا موسسه اعتباری را که به طور مستقمم یا غیرمستقیم سهامدار شرکت محسوب می شود، خریداری کند.

بانک تجارت با در اختیار داشتن ۱۱.۹۲درصد از سهام لیزینگ ایران، سهامدار عمده شرکت محسوب می‌شود. با این وجود، حدود ۸۵درصد از سهام ولیز، به صورت شناور و در دست سهامداران خرد است و این مسئله باعث افزایش ریسک بی‌ثباتی در قیمت سهام می‌شود.

سرمایه لیزینگ ایران در زمان عرضه در بورس، معادل چهار میلیارد تومان بود که اکنون، پس از پنج مرحله افزایش سرمایه، به ۴۰۰میلیارد تومان رسیده است. همچنین ارزش بازاری شرکت به حدود ۵۲۰میلیارد تومان می‌رسد.

نوسانات شدید «ولیز» در سال ۱۴۰۰

سهام ولیز از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون، افت قیمتی ۵.۵درصدی را ثبت کرده است و در مقایسه با شاخص گروه سایر واسطه‌گران مالی که در مدت مشابه سقوطی ۴۹درصدی را تجربه کرده، عملکرد قابل قبولی به جا گذشته است.

با این وجود، بررسی چارت قیمت ولیز در سال ۱۴۰۰، که در نمودار زیر نمایش داده‌ شده است، از نوسانات شدید این نماد حکایت دارد. ولیز در تمام مدت بهار امسال، با صف فروش سنگین همراه بود و پس از بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان در هشتم تیر ماه، با افت ۲۷درصدی مواجه شد.

در ۱۶مرداد ماه، ولیز وارد یک روند صعودی بسیار شدید شد و تا پایان آبان ماه با رشد ۲۶۰درصدی همراه شد و به سقف قیمتی خود در ۲,۸۷۴تومان رسید. پس از آن، ولیز بار دیگر نزولی شد و در پایان روز معاملاتی ۴اسفند ماه به قیمت ۱,۳۲۵میلیارد تومان رسید.

01

روند زیاندهی «ولیز» ادامه دارد

بررسی صورت‌های مالی لیزینگ ایران در ۱۰سال گذشته، به خوبی شرایط شرکت را نمایان می‌کند. شرکت تا سال ۹۳، سودده بود و سود انباشته ۳۰میلیارد تومانی را ثبت کرده بود. اما پس از آن شرایط برای ولیز وخیم شد و توانست تنها در یک سال از ۷ سال آینده، سود شناسایی کند. زیان خالص لیزینگ ایران در سال ۹۸، با ثبت رقم ۹۵میلیارد تومان به اوج خود رسید اما در سال ۹۹، این مبلغ با اندکی کاهش مواجه شد. زیان انباشته شرکت نیز در پایان سال گذشته به ۱۹۸میلیارد تومان رسید.

با این وجود بررسی صورت‌های مالی ۹ماهه نخست سال ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که عملکرد ولیز نسبت به سال گذشته افتی نسبی پیدا کرده است. ولیز تا پایان پاییز امسال، در حالی زیان خالص ۵۳میلیارد تومانی را ثبت کرده که این رقم در دوره مشابه سال گذشته معادل تنها ۲۹میلیارد تومان بوده است.

همچنین زیان عملیاتی ولیز، در پایان پاییز امسال به حدود ۵۰۰میلیارد تومان رسید که در مقایسه با سال ۹۹ حدود ۸۰درصد افزایش پیدا کرده است که خود شرکت، علت اصلی این افت را نبود نقدینگی موثر به دلیل بازپرداخت نشدن نسهیلات پرداخت شده به مشتریان، در سنوات گذشته اعلام کرده است. به این ترتیب زیان انباشته ولیز به ۲۵۱میلیارد تومان رسید.

گراف زیر، عملکرد ولیز در زمینه سود و زیان را در ۱۰سال گذشته و تا پایان پاییز سال جاری نمایش می‌دهد.

02