۰ نفر

چگونه سهام استقلال و پرسپولیس را بخریم؟

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۲۰
کد خبر: 614406
چگونه سهام استقلال و پرسپولیس را بخریم؟

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی جزییات واگذاری ۱۰ درصد از سهام هر یک از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق فرابورس ایران را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس؛ حسین قربان‌ زاده رییس کل سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: ۱۰ درصد از سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در قالب صرف سهام و مشارکت مردم در افزایش سرمایه در بازار پایه فرابورس عرضه می‌شود. بعد از این مرحله ۵ درصد دیگر از سهام هریک از این دو باشگاه به پیشکسوتان و هواداران واگذار می‌شود.

وی با تأکید براینکه بحث واگذاری سرخابی‌ها عرضه اولیه به شمار نمی‌رود، بلکه مشارکت در افزایش سرمایه دو باشگاه است، گفت: براساس طرح توجیهی افزایش سرمایه دو باشگاه قرار است، از محل مشارکت مردم در افزایش سرمایه از طریق صرف سهام این اتفاق بیفتد.

به گفته قربان زاده، سرمایه ثبتی استقلال ۷۱۹ میلیارد تومان و سرمایه ثبتی پرسپولیس ۷۰۱ میلیارد تومان است. یعنی معادل ۵۰ درصد سرمایه ثبتی هر شرکت که حدود ۳۵۰ میلیارد تومان است، در مرحله اول توسط مردم از طریق مشارکت در افزایش سرمایه تأمین می‌شود که این ارقام حدود ۱۰ درصد رقم ارزش‌گذاری‌ها کل دارایی‌ها و برند هر یک از دو باشگاه سرخابی‌ها به شمار می‌رود.

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به اینکه آیا خصوصی‌سازی به صورت واقعی است، عنوان کرد: دغدغه اصلی مردم ایجاد بهره‌وری و کارآیی و عملکرد مثبت و سودآوری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است و همچنین کاستن بار مالی دولت و مشارکت مردم در اداره این دو باشگاه است.

قربان‌زاده گفت: مسیری که از هفته گذشته شروع شده بی‌بازگشت است که امیدواریم به حکمرانی خوب دو شرکت منتهی شود.

وی افزود: در مرحله اول آماده‌سازی سرخابی‌ها برای ورود به بورس بود، مشکلات متعددی در سر راه وجود داشت از جمله اینکه اقدامات ویژه‌ای مانند اصلاح اساسنامه دو شرکت از سهامی خاص به سهامی عامل و تجدید ارزیابی دارایی‌های دو شرکت و ثبت نزد سازمان ثبت شرکت‌ها و تهیه صورت‌های مالی ۴۵گانه برای برگزاری مجامع دو شرکت و تهیه صورت‌های مالی حسابرسی شده و طرح کسب و کار و نقشه درآمدی برای سال آینده است که در جلسات سه ماه گذشته در سازمان خصوصی‌سازی برای دو باشگاه پیگیری شد.

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: در این جلسات نمایندگان سازمان امور مالیاتی، سازمان بورس، فرابورس و مدیران دو باشگاه و مشاوران سرمایه‌گذاری و ورزشی حضور داشتند و اقدامات زیادی در این زمینه انجام شد، به ویژه بعد از اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طرف فدراسیون فوتبال آسیایی حذف شدند که در این زمینه ۱۴ جلسه برگزار شد. در حال حاضر این دو باشگاه نزد سازمان بورس ثبت شده و آماده درج در بازار پایه فرابورس است.

قربان‌زاده گفت: بعد از درج در بازار پایه فرابورس مرحله ثبت افزایش ثبت سرمایه دو باشگاه در مجمع فوق‌العاده که در هفته جاری برگزار می‌شود و سرمایه‌ دو شرکت افزایش می‌یابد و مردم می‌توانند از طریق مشارکت در افزایش سرمایه دو شرکت مشارکت کنند.

وی در مورد اینکه مهم‌ترین ایراد کارشناسی به دو باشگاه چیست، عنوان کرد: بدهی دو باشگاه از مواردی است که هم AFC روی بدهی و تعهدات دو باشگاه حساس است، از طرفی زیان انباشته و بدهی دو باشگاه در قراردادها از جمله بندهای مهم حسابرسی بود که برخی از آنها رفع و رجوع شد. بخشی از این ابهامت نیز در ماه‌های آینده به سرانجام می‌رسد.

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی به مسئله جرائم مالیاتی و موضوع مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت: فدراسیون فوتبال آسیا می‌گوید اگر یک نفر در یکی از دو باشگاه‌ها مالک باشد در باشگاه دیگر نباید حضور داشته باشد، در حالی که این دو باشگاه پیش از این صددرصد مالکیت دولتی داشتند و ما می‌خواهیم این میزان بعد از حضور در فرابورس به کمتر از ۵۰ درصد برسد. یعنی بیش از ۵۰ درصد سهام این دو باشگاه به بخش خصوصی و غیر دولتی واگذار شد.

قربان‌زاده در مورد اینکه چرا در ارزش‌گذاری پرسپولیس ۳۲۱۰ میلیارد تومان و استقلال ۲۸۰۰ میلیارد تومان شده است، گفت: ارزش‌گذاری قوانین و مقرراتی دارد که فقط برای دو باشگاه نیست، بلکه هر بنگاه و شرکتی که می‌خواهد ارزش‌گذاری شود، براساس نامه جمعی از کارشناسان رسمی دادگستری و مرتبط با آن شرکت انجام می‌شود. کارشناس ابنیه، ساختمان، وسایل نقلیه، برند و سایر دارایی‌ها همه مشارکت می‌کنند، در زمینه ارزش‌گذاری شرکت‌های ورزشی تاکنون کسانی آمدند که سابقه تخصصی در این زمینه داشتند.

وی افزود: تاکنون سه بار در سال‌های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ ارزش‌گذاری انجام شد، اما به تصویب هیأت واگذاری نرسید، ولی این‌بار ارزش‌گذاری به تصویب هیأت واگذاری رسید که برای پرسپولیس ۳۲۱۰ میلیارد تومان و برای استقلال ۲۷۸۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد و دلیل اختلاف رقم کارشناسی بحث ارزش برندها بوده است. البته تاکنون ارزش‌گذاری برند ورزشی در کشور ما سابقه نداشته است، اما برند مهم‌ترین دارایی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به شمار می‌رود.

به گفته رییس کل سازمان خصوصی‌سازی۷۰ درصد از ارزش اعلام شده دو باشگاه سرخابی مربوط به برند و دارایی غیر فیزیکی آنها است.