۰ نفر

هواداران سرخابی‌ ها حتما بخوانند؛

بررسی کامل وضعیت استقلال و پرسپولیس در آستانه بورسی شدن

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۱۹
کد خبر: 613774
بررسی کامل وضعیت استقلال و پرسپولیس در آستانه بورسی شدن

استقلال و پرسپولیس با انتشار صورت ‌های مالی خود، یک قدم دیگر به بورسی شدن نزدیک شدند. بررسی این گزارش ها نشان می‌دهد که پرسپولیس در سال ۱۴۰۰ سودی ۱۴میلیارد تومانی رقم زده اما استقلال زیانده بوده است. با این وجود، حذف این دو باشگاه از دور جدید رقابت ‌های لیگ قهرمانان آسیا، آنها را در خطر از دست دادن بخش بزرگی از درآمد های خود قرار می‌دهد.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ با انتشار صورت‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در روز شنبه، سرخابی‌ها پس از کشمکش‌های فراوان، در آستانه عرضه سهام خود در فرابورس قرار گرفتند. پیش از این، سازمان خصوصی‌سازی، ارزش نقدی پرسپولیس را سه هزار و ۲۱۰میلیارد و استقلال را دو هزار و ۷۸۰میلیارد تومان اعلام کرده بود. در ادامه به بررسی صورت‌های مالی این دو باشگاه و علل این اختلاف ۴۳۰میلیارد تومانی در ارزش‌گذاری آنها می‌پردازیم.

عجایب گزارش حسابرس دو باشگاه

پیش از بررسی صورت‌های مالی سرخابی‌ها، گزارش حسابرس و بازرس از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را بررسی می‌کنیم که شامل موارد عجیبی است. البته ذکر همه آن‌ها در این گزارش نمی‌گنجد. با این وجود برخی از این موارد در ادامه بررسی می‌شود.

در سال ۱۳۹۰، دو دستگاه آپارتمان به باشگاه پرسپولیس هدیه داده شد اما این آپارتمان‌ها در حساب‌های باشگاه ثبت نشدند و به نام آقای شیرینی، کارپرداز وقت شرکت منتقل شدند و وی از این املاک به عنوان وثیقه برای اخذ وامی یک میلیارد تومانی از بانک آینده استفاده کرده است.

به علاوه، برکناری کادر فنی باشگاه در زمان سرمربی‌گری کالدرون و فسخ قرارداد اوساگونا، بودیمیر و نیلسون، هزینه‌ها و جرایم هنگفتی به باشگاه تحمیل کرد که به ترتیب معادل ۲۵۰هزار دلار و ۸۹۰هزار یورو است. همچنین، شکایت نکردن باشگاه از آنتونی استوکس به دلیل پایبند نبودن وی به قرارداد، سبب شد باشگاه محکوم به پرداخت جریمه‌ای دو میلیارد تومانی شود.

در مورد باشگاه استقلال نیز سازمان حسابرسی به صراحت اعلام کرده است که باشگاه فاقد ساختار کنترلی مناسب برای انتخاب و عقد قرارداد با کادر فنی و بازیکنان خارجی است.

به طوری که در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۴.۵میلیارد تومان، بابت این اشخاص هزینه شده و پرونده‌های متعددی نیز در دست برررسی توسط فیفا هستند. همچنین رای فیفا درباره طلب یک میلیون و ۳۵۹هزار یورویی استراماچونی و ۵۸۹هزار یورویی میلیچ که توسط باشگاه مورد اعتراض قرار گرفته بود، از طریق دادگاه عالی ورزش در دست پیگیری است.

زیان انباشته سرخابی‌ها چقدر است؟

سال مالی باشگاه استقلال منتهی به ۳۱ تیر ماه و باشگاه پرسپولیس، منتهی به ۳۱ خرداد ماه است و ارقامی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، مربوط به سال مالی ۱۴۰۰ است.

زیان انباشته باشگاه استقلال تا پایان سال مالی ۱۴۰۰، برابر با ۲۳۲میلیارد تومان و باشگاه پرسپولیس برابر با ۱۹۵میلیارد تومان است. همچنین پرسپولیس در سال جاری با کسب درآمد عملیاتی ۱۸۱میلیارد تومانی، سود خالص ۱۴میلیارد تومانی را ثبت کرده است. در حالی که در سال ۹۹، این باشگاه زیانی ۵۱میلیارد تومانی را رقم زده بود. 

خطر از دست دادن بخش بزرگی از درآمد پرسپولیس

بیش از نصف درآمد سرخ‌پوشان پایتخت در سال ۱۴۰۰، ناشی از عملکرد این تیم در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در فصول ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بود. پرسپولیس از این محل درآمدی سه میلیون و ۴۷۰هزار دلاری (۹۲میلیارد تومان) کسب کرده بود که با توجه به محرومیت این تیم از حضور در فصل آینده این مسابقات، این بخش از درآمدها در سال آینده از دست خواهد رفت.

به علاوه، باشگاه پرسپولیس درآمدی ۴۸میلیارد تومانی از محل استفاده از برند و اسپانسری کسب کرده و کمک‌های مردمی نیز درآمدی سه میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی برای باشگاه به همراه داشته است.

در سمت هزینه‌ها، باشگاه پرسپولیس مبلغ ۱۲۷میلیارد تومان را صرف قرارداد بازیکنان و کادر فنی خود کرده است. همچنین پرسپولیس حدود ۱۰میلیارد تومان برای مسابقات و اردوهای ورزشی هزینه کرده است.

درآمد ۹۴میلیاردی استقلال از اسپانسرها

باشگاه استقلال علی‌رغم کسب درآمد عملیاتی ۱۲۶میلیارد تومانی، متحمل زیان خالص ۱۲میلیارد تومانی شده است. با این وجود، این مبلغ در مقایسه با زیان خالص ۵۱میلیارد تومانی سال گذشته، بهبود نسبی پیدا کرده است. 

درآمد ۹۴میلیارد تومانی استقلال از اسپانسرها، بخش عمده درآمدهای این باشگاه را تشکیل می‌دهد. همچنین این باشگاه از تبلیغات محیطی استادیوم، حدود پنج میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. 

هواداران استقلال، بیش از پرسپولیس به تیم خود کمک‌های مالی کرده‌اند و درآمد استقلال از محل کمک‌های مردمی، معادل ۶میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان بوده است. همچنین درآمد باشگاه استقلال از لیگ قهرمانان آسیا نیز در حدود ۲۰میلیارد تومان بوده است. 

لازم به ذکر است که به دلیل مشکلات انتقال پول، درآمد حاصل از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، برای هر دو باشگاه وصول نشده است و فدراسیون فوتبال، همچنان در تلاش برای وصول آن است.

مبلغ قرارداد کادر فنی و بازیکنان استقلال، کمتر از پرسپولیس است و ۱۱۰میلیارد تومان ثبت شده است. با این وجود، این باشگاه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان پاداش پیروزی در مسابقات مختلف به کادر فنی و بازیکنان خود پرداخت کرده است.

بررسی ترازنامه سرخ پوشان

بررسی ترازنامه پرسپولیس نشان می‌دهد که مجموع دارایی‌های این باشگاه در حدود ۸۲۵میلیارد تومان است که ۷۰۰میلیارد تومان از آن، متشکل از دارایی‌های غیرجاری است. همچنین حدود ۱۱۳میلیارد تومان از این مبلغ، به شکل طلب از اشخاص حقیقی و حقوقی است و موجودی نقد این باشگاه معادل ۶.۵میلیارد تومان است.

از طرف دیگر، مجموع بدهی‌های باشگاه برابر با ۳۲۰میلیارد تومان است که ۴۲میلیارد تومان از این مبلغ ناشی از بدهی به بازیکنان و کادر فنی و ۳۱میلیارد تومان، بدهی به شرکت‌ها و اشخاص است.

به این ترتیب، سرمایه ثبتی باشگاه پرسپولیس معادل ۷۰۱میلیارد تومان رقم خورد.

ثبت سرمایه ۷۲۰میلیاردی برای استقلال

 مجموع دارایی‌های باشگاه استقلال در پایان سال مالی ۱۴۰۰، به مبلغ ۷۶۰میلیارد تومان می‌رسد و ۷۱۸میلیارد تومان از این مبلغ، مربوط به دارایی‌های غیرجاری است. گفتنی است باشگاه استقلال حدود ۲۱میلیارد تومان از فدراسیون فوتبال و سه میلیارد تومان از وزارت اقتصاد طلبکار است.

همچنین فرهاد مجیدی، مجتبی جباری، جواد نکونام، علی خطیر و امیرحسین فتحی، از بدهکاران نام آشنای باشگاه محسوب می‌شوند.

مجموع بدهی‌های استقلال معادل ۲۷۳میلیارد تومان است که ۷۵میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به بدهی به بازیکنان و مربیان است. میزان سرمایه استقلال اما بیشتر از پرسپولیس است و معادل ۷۲۰میلیارد تومان ثبت شده است.