۰ نفر

سرپرست نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد؛

سرمایه گذاری در باشگاه استقلال و پرسپولیس منوط به امضای بیانیه ریسک

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۴۶
کد خبر: 612965
سرمایه گذاری در باشگاه استقلال و پرسپولیس منوط به امضای بیانیه ریسک

سرپرست نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: ثبت پرسپولیس و استقلال نزد سازمان بورس و در ادامه درج آنها در بازار پایه فرابورس به منزله تایید سودآوری یا تایید وضعیت عملکرد این دو باشگاه نیست و صرفا بر اساس ضوابط و الزامات قانونی انجام پذیرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا، وحید روشن‌ قلب، اظهار داشت: مطابق با مصوبه شورای عالی بورس، شرکت‌های سهامی عامی که سازمان خصوصی سازی برنامه واگذاری آنها را دارد، با الزام سازمان خصوصی‌سازی موظف به ثبت در سازمان بورس هستند. بنابراین ثبت استقلال و پرسپولیس در سازمان بورس صرفا بر اساس الزامات قانونی انجام می‌پذیرد و به منزله پذیرش این دو باشگاه در بورس یا فرابورس نیست.

وی در پاسخ به این سوال که این شرکت‌ها قرار است کجا معامله شوند؟ اظهار داشت: در صورتیکه این دو باشگاه اقدامات لازم را برای درج در بازار پایه فرابورس انجام دهند و مصوبات لازم در سازمان خصوصی سازی اعم از مصوبات مربوط به هیات واگذاری و سایر مراحل قانونی را طی کنند معاملاتشان در بازار پایه فرابورس انجام خواهد شد.

روشن‌قلب، ادامه داد: این دو باشگاه به دلیل مسائل مربوط به سودآوری و زیان انباشته‌ای که داشتند شرایط پذیرش نزد بورس و اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را ندارند.

وی افزود: با توجه به الزام قانونی که وجود دارد شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس، باید معاملات خود را نزد یکی از بورس‌ها انجام دهند.

سرپرست نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: بازار پایه فرابورس برای شرکت‌های سهامی عامی که نزد بورس و فرابورس عرضه نمی‌شوند، ایجاد شد؛ و صرفا معاملات این شرکت‌ها در بازار پایه انجام می‌پذیرد. که قوانین معاملاتی خاص خودش را دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون بازار سرمایه تمامی شرکت‌هایی که در بورس ثبت می‌شوند موظف به ارسال اطلاعات برای تمامی سهامداران روی کدال هستند. البته همانگونه که اشاره شد ثبت آنها نزد سازمان به منزله تایید و نحوه فعالیتشان نیست.

این مقام مسئول بورسی در پاسخ به این سوال که اساساً چه افرادی می‌توانند سهامدار و معامله کننده سهام شرکت‌هایی مانند باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس باشند؟ اظهار داشت: با توجه به وضعیت متفاوت شرکت‌های حاضر در بازار پایه و تفاوت‌های چشم‌گیری که بین آنها و شرکت‌های عرضه شده در بورس و اوراق بهادار و فرابورس وجود دارد؛ انجام معاملات در صورتی رخ خواهد داد که شخص سرمایه‌گذار بیانیه ریسک مربوطه را امضا کند و بپذیرد به تمام ریسک‌های بازار پایه احاطه دارد.

وی افزود: بار دیگر باید به این نکته تاکید کرد که ثبت این دو باشگاه نزد سازمان و در ادامه درج آنها در بازار پایه فرابورس به منزله تایید سودآوری یا تایید وضعیت عملکرد این دو باشگاه نیست و صرفا بر اساس ضوابط و الزامات قانونی انجام پذیرفته است.

روشن قلب در پایان گفت: در صورتی‌که مصوبات لازم از سوی سازمان خصوصی ارائه شود و همچنین این دو باشگاه اقدامات و اطلاعات لازم برای درج در شرکت فرابورس را ارسال کنند، این شرکت ها در بازار پایه فرابورس درج می‌شوند و سایر مراحل منوط به سایر مصوبات هیات واگذاری است.