۰ نفر

صف‌ آرایی سه‌ وجهی بازار پلیمر

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۳۶
کد خبر: 612651
صف‌ آرایی سه‌ وجهی بازار پلیمر

ظهور همزمان محرک‌‌‌ های افزایشی در هفته پایانی بهمن ماه، به رشد حجم عرضه، تقاضا و حجم معاملات پلیمرها منتهی شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، دادوستد محصولات پلیمری بورس‌کالا در هفته گذشته، افزایش قابل‌توجهی را به ثبت رساند. مجموعه سیگنال‌‌‌های مخابره‌شده به این بازار در حالی افزایشی بود که شاهد افزایش عرضه محصولات پلیمری، آن هم با محوریت گریدهای جذاب بودیم.

این درحالی است که در روزهای پایانی سال به طور سنتی تقاضا به‌عنوان دیگر نیروی بازار، روند افزایشی به خود می‌گیرد که این امر در کنار رشد عرضه به عنوان دو سیگنال مضاعف، زمینه افزایش ۳۶درصدی حجم معاملات پلیمرها را فراهم کردند.

دلایل رشد میزان عرضه پس از ۱۸هفته

بازگشت بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی‌‌‌ به فاز تولید موجب شد، انتظار برای رشد تولید و عرضه افزایش یابد که شواهد آن مشاهده می‌شود.

به عبارت دقیق‌‌‌تر هفته گذشته به میزان ۹۶‌هزار و ۸۱۹ تن انواع مواد اولیه پلیمری در بورس‌کالای ایران عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل از صعود ۱۲‌درصدی حکایت دارد. این میزان عرضه بیشترین مقدار طی ۱۸هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود و در مقایسه با متوسط عرضه‌‌‌های هفتگی نیمه دوم سال بالغ بر ۱۱‌درصد افزایش داشته است.

از طرف دیگر، بیم و امید از کاهش بهای نیمایی ارز جدی است. از این رو پتانسیل و جذابیت افزایش عرضه در بازار داخلی از این مسیر هم محقق خواهد شد. بحث دیگر آنکه به صورت سنتی روزهای پایانی سال زمانی برای افزایش حجم عرضه‌‌‌ها به شمار می‌رود و زیرساخت رشد حجم عرضه و معاملات را رقم می‌‌‌زند.

همچنین به دلایل پیدا و پنهان، ذهنیت غالب بر بدنه تصمیم‌سازی‌‌‌ها آرام‌آرام به سمت رشد حجم عرضه‌‌‌ها حرکت کرده و هیچ بعید نیست که این روند باز هم ادامه یابد؛ اگرچه این ذهنیت تنها یک گمانه‌‌‌زنی است و تا زمانی که شواهد آن به صورت رسمی و حتی نیمه‌رسمی مخابره نشود، نمی‌‌‌توان به آن به‌عنوان یک داده قطعی وزن داد.

صعود همزمان هر سه داده پراهمیت معاملات پلیمرها

پیش از این اثبات شد که حجم معاملات نسبت به میزان عرضه‌‌‌های هفتگی بسیار حساس بوده و شرط لازم برای رشد میزان دادوستدهای این بازار، تامین نیاز متقاضیان، آن هم به مقداری بیش از سطوح حداقلی یا اصطلاحا رعایت کف عرضه است.

از این رو افزایش میزان عرضه، به‌ویژه در گریدهای جذاب و پرتقاضا در بازار فیزیکی بورس کالا نه‌تنها محرکی برای رشد میزان تقاضا به شمار می‌رود، بلکه به رشد حجم معاملات نیز منتهی می‌شود.

در جریان معاملات هفته گذشته در تالار فیزیکی بورس‌کالا شاهد رشد همزمان هر سه داده حیاتی معاملات بودیم که افزایش حجم عرضه، آن هم پس از ۱۸ هفته، نیروی محرک لازم را برای این صعود یک‌صدا فراهم کرد.

تقاضا به عنوان دیگر داده افزایشی در معاملات هفته گذشته پلیمرها به میزان ۱۲۵‌هزار و ۴۸تن به ثبت رسید که این مقدار تقاضا در مقایسه با هفته ماقبل خود از رشد ۳۳درصدی حکایت دارد.

از این رو دیگر نیروی درونی این بازار یعنی تقاضا با جهت‌‌‌گیری افزایشی نمایان شد که در کنار افزایش میزان عرضه‌‌‌، دادوستد ۸۶‌هزار و ۷۵۵تن انواع محصولات پلیمری را رقم زد.

ثبت این مقدار از رشد قابل‌توجه ۳۷ درصدی برای حجم معاملات حکایت دارد و بیشترین مقدار از هفته منتهی به ۵ شهریورماه تاکنون به شمار می‌رود که سبب دادوستد ۹۰‌درصد عرضه‌‌‌های افزایشی هفته گذشته شد. به این ترتیب شواهد نشان می‌دهد که در کنار رشد عرضه، افزایش میزان تقاضا ناخودآگاه بستری برای افزایش حجم فروش خواهد بود. بنابراین افزایش حجم عرضه در شرایط فعلی منطقی به نظر می‌‌‌رسد.

رقابت‌‌‌های قیمتی بالا همچنان در بازار محصولات پلیمری به چشم می‌‌‌خورد. معامله یکی از عرضه‌‌‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن۵۰ (گرید طبیعی) با ۵۸‌درصد رشد قیمت نسبت به بهای پایه خود صدرنشین رقابت‌های قیمتی بازار پلیمرها در هفته گذشته شد. پس از آن برخی از گریدهای پلی‌پروپیلن نساجی با عرضه نقدی بودند که با رقابت قیمتی بین ۴۳ تا ۴۸‌درصد بیش از نرخ پایه هفتگی خود مورد دادوستد قرار گرفتند.

افت معاملات شیمیایی‌‌‌های بورس‌کالا؛ نقطه مقابل پلیمرها

در بازار محصولات شیمیایی بورس‌کالا برخلاف پلیمرها، نه‌تنها خبری از داده افزایشی نبود، بلکه جریان معاملات از جهت‌گیری کاهشی در این بازار حکایت دارد، به گونه‌‌‌ای گه هر سه داده حیاتی معاملات یعنی عرضه، تقاضا و حجم معاملات کاهش یافتند.

هفته گذشته به میزان ۳۳‌هزار و ۸۲۷ تن انواع محصولات شیمیایی در این بازار عرضه شد که تقاضای ۲۵‌هزار و ۴۰۲تنی را به دنبال داشت. این میزان عرضه و تقاضا در هفته گذشته به ترتیب نسبت به هفته ماقبل خود با افت ۵/ ۱۴ و ۲۰ درصدی همراه شدند.

از این رو سبب کاهش ۵/ ۱۸درصدی حجم معاملات در این بازار شدند و تنها ۱۹‌هزار و ۴۰۸ تن از این محصولات در بورس کالا معامله شد. این مقدار حجم معاملات کمترین مقدار از هفته منتهی به ۱۷ دی‌ماه تاکنون به شمار می‌رود.