۰ نفر

استقلال و پرسپولیس را به یک شرکت مادر واگذار کنید

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۳۳
کد خبر: 612650
استقلال و پرسپولیس را به یک شرکت مادر واگذار کنید

کارشناس بازار سرمایه گفت: در راستای واگذاری سرخابی‌ها پیشنهاد می‌شود برای هر کدام از این باشگاه‌ها، یک شرکت سهام عام به عنوان شرکت بالاسری و مادر به اندازه سرمایه ای مطابق با قیمت گذاری پایه انجام شده پذیره‌نویسی شده و سهام این دو شرکت واگذار شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسین خزلی در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: پیشکسوتان و بازیکنان قدیم و فعلی باشگاه، هواداران در سراسر کشور و جهان، نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری (برای توزیع پرتفوی‌شان و کمک در افزایش سرمایه ها) و عموم مردم از ذینفعان و علاقه‌مندان این باشگاه‌ها هستند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این راستا پیشنهاد می‌شود برای هر کدام از این باشگاه‌ها، یک شرکت سهام عام به عنوان شرکت بالاسری و مادر به اندازه سرمایه ای مطابق با قیمت گذاری پایه انجام شده پذیره‌نویسی شود.

وی همچنین پیشکسوتان این دو باشگاه با سهم 20 درصدی، هواداران با سهم 30 درصدی، نهادهای مالی با سهم 30 درصدی و عموم مردم را هم با سهم 20 درصدی ره به عنوان ترکیب پیشنهادی این شرکت مادر اعلام کرد.

خزلی خرازی ادامه داد: بعد از تشکیل شرکت مادر فوق، هر کدام از باشگاه ها با قیمت کارشناسی پایه به این شرکت‌های مادر واگذار می‌شوند و اساسنامه شرکت مادر هر یک از این باشگاه‌ها هم به گونه‌ای باید تنظیم شود که در ترکیب هیات مدیره آن کسی نتواند رای تجمیع کند و از 4 گروه فوق و یک نماینده از دولت همواره حضور داشته باشند.

وی توضیح داد: علاوه بر این در شرکت مادر باشگاه طبق اساسنامه، حق هیچ‌گونه کار تجاری و اقتصادی نباید باشد و شرکت باشگاه فقط باید باشگاهداری کند؛ با این وجود شرکت مادر می‌تواند برای تامین مالی باشگاه و سود رساندن به سهامداران در داخل خود یا سایر شرکتهای زیرمجموعه، اقدام به هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی و مالی سودآور کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با این کار رقابت برای خرید سهام و افزایش شدید قیمت سهام باشگاه منتفی است، سهام خرد و پراکنده به ذینفعان می رسد و مدیریت باشگاه حرفه ای و در دست افراد حرفه ای خواهد بود و نیازی به حضور افراد تجاری و مالی و اقتصادی در مدیریت باشگاه نخواهد بود.

وی گفت: همچنین برای افزایش سرمایه‌ها، شرکت مادر اقدام می‌کند و کلیه امور تجاری و اقتصادی و مالی در اختیار شرکت مادر خواهد بود؛ ضمن این که سازمان خصوصی سازی و دولت و مراجع نظارتی از ارزان فروختن سهام باشگاه یا تملک سهام آن یا در اختیار گروه خاصی قرار گرفتن آن، نگران نخواهند بود.