۰ نفر

ترس سرمایه‌ گذار از ریسک‌ های آگاهانه

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۲۵
کد خبر: 612645
ترس سرمایه‌ گذار از ریسک‌ های آگاهانه

سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ گذاران معمولا نسبت به تصمیمات حمایتی دولت و اظهاراتی که در این‌ خصوص عنوان می‌ شود در ابتدای امر واکنش مثبت نشان می‌ دهند اما از آنجا که بارها و در جریان این پروسه شاهد اختلال و بعضا توقف حمایت‌ ها بوده‌‌‌‌‌‌‌ اند استراتژی احتیاط را بر می‌‌‌‌‌‌‌ گزینند؛ استراتژی پرطرفدار و البته تکراری که درمیان اغلب سهامداران درحال جان گرفتن است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، به‌رغم اینکه در ورای این سیاست اکتسابی، تحلیل با پشتوانه عقلانی کمرنگی نشسته است اما افزایش ریسک‌پذیری و نااطمینانی به بازار‌‌‌‌‌‌‌سرمایه که براثر برخی سیاست‌های ناهمگون و پرحاشیه داخلی شامل نرخ بهره، نرخ ارز، موضوعات مرتبط با مذاکرات احیای برجام و دخالت در‌ سازوکار قیمتی به‌وجود آمده، بی‌اقبالی بی‌سابقه‌‌‌‌‌‌‌ای را از سوی سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه رقم زده، به‌طوری‌که هم‌اکنون سرمایه‌گذاران یا سراغی از پرتفو‌‌‌‌‌‌‌های خود نمی‌گیرند یا آن را به حالت تدافعی و آماده‌باش می‌چینند.

نگاهی به استراژی چیدن پرتفوی سهامداران در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که کاهش انتظارات از ریسک‌پذیری بازارسهام جای خود را به افزایش این انتظارات داده است، به‌همین‌دلیل است که سهامداران دست به ماشه برای عرضه بیشتر در انتظار آغاز معاملات روزانه می‌نشینند.

عدم‌بهبود وضعیت اقتصادی کشور که در نتیجه نااطمینانی نسبت به شرایط و متغیر‌‌‌‌‌‌‌های حوزه کلان اقتصادی کشور به‌وجود آمده، شرایط نوسانی را برای فعالان این بازار رقم زده است.

بخشی از این شرایط ناخوشایند نیز به بازار‌‌‌‌‌‌‌های جهانی برمی‌گردد که با نوسانات پی‌در‌پی به‌صورت مستقیم صنایع بورسی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ این درحالی است با در نظر گرفتن مسیر صعودی نرخ تورم به‌نظر می‌رسد روند قیمت سهام در مدار افزایشی و چشم‌انداز مثبت قرار بگیرد، اما بازارسرمایه‌ برخلاف بازارهای رقیب، هم با ریسک سیستماتیک برخاسته از شرایط سیاسی و اقتصادی کلان دست و پنجه نرم می‌کند و هم با ریسک‌‌‌‌‌‌‌های غیرسیستماتیک که متاسفانه اثرگذاری منفی آن بیشتر از مورد اول است.

برخلاف ریسک سیستماتیک، ریسک غیرسیستماتیک قابل‌کنترل بوده  و افسار آن در دستان متولیان بازار است. در شرایطی که بازار وارد فاز بحران می‌شود تصمیم‌گیرندگان بازار با اتخاذ تدابیری امن می‌توانند از بروز ریسک‌های احتمالی جلوگیری کنند، اما در بازارسرمایه کشور اتفاق دیگری در جریان است؛ به این صورت که سیاستگذار با علم به شرایط بحرانی نه‌تنها نسخه‌ای مثمرثمر برای کاهش التهابات موجود ندارد، حتی با اصرار بر دستورالعمل‌هایی پرحاشیه و دردسرساز، سرمایه‌گذار را هم به‌صورت فیزیکی و هم به‌صورت فانتزی از بازار می‌راند.

این نوع ریسک که در بازار سهام کشور بارها مشاهده شده جزو خطرناک‌ترین و سمی‌ترین ریسک‌هایی است که بازار با آن دست به گریبان است. ریسکی پرخطر که سرمایه‌گذار را به‌صورت علنی به سمت بازارهای مالی دیگر هدایت می‌کند. چراغ‌سبز سیاستگذار به انجام اموری که به افزایش ریسک‌های آگاهانه در تالارهای شیشه‌ای منجر می‌شود، راه ورود پول به بازارسهام در هفته‌های گذشته را سد کرده است.

اتفاقی منفی که با توجه به شرایط نامطلوب حاکم بر بازار انتظارموج صعودی را تقریبا به صفر می‌رساند. برآوردها نشان می‌دهد در صورت تداوم این وضعیت و با نزدیک‌شدن به انتهای سال ‌و آغاز روزشمار پرونده۱۴۰۰ فعالان بورسی، امیدها نسبت به افزایش حجم معاملات خرد و کل معاملات در بازار سرمایه که ضامن بازگشت بورس به روند تعادلی است، کمرنگ‌تر از قبل شده است.