۰ نفر

حواشی بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شدن سرخابی‌‌‌‌‌‌‌‌ ها

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۲۱
کد خبر: 612643
حواشی بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شدن سرخابی‌‌‌‌‌‌‌‌ ها

با قوت‌گرفتن احتمال توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ ای در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌ های آینده، بازار پیش‌‌‌‌‌‌‌‌ بینی وضعیت بازارهای مالی به‌ویژه بورس داغ شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصاد، یک سر طیف این تحلیل‌‌‌‌‌‌‌‌ها پیش‌‌‌‌‌‌‌‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌کند که شاخص کل بورس در محدوده یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد نوسان کند و در طرف دیگر پیش‌‌‌‌‌‌‌‌بینی می‌شود که بورس آرام و پیوسته رشد داشته باشد.

امین امیری، یکی از کارشناسان بازار سرمایه است که پیش‌‌‌‌‌‌‌‌تر وضعیت بازارهای مالی بعد از احیای برجام را این‌گونه پیش‌‌‌‌‌‌‌‌بینی کرده بود: «در صورت توافق و ثبات ارزی برای مدت حداقل یک سال: قیمت مسکن حتما کاهش پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌کنه. قیمت خودرو حتما با مغز میخوره زمین، مخصوصا ماشین خارجی با آزاد‌سازی واردات. شاخص بورس بسته به قیمت‌های جهانی جایی بین یک تا ۵/ ۱‌میلیون نوسان میکنه.‌»

رضا کاشف هم در این‌خصوص نظری نزدیک به‌نظر امیری دارد اما چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز بورس را رشد آهسته می‌‌‌‌‌‌‌‌بیند: «قیمت مسکن کمی کاهش پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا ۲۰‌درصد، قیمت خودروهای خارج احتمالا تا ۱۵‌درصد کاهش، خودروهای داخلی بعید است کاهش قیمت پایدار را تجربه کند.

بورس احتمالا با رشد آهسته اما پیوسته مواجه می‌شود تا کجا؟ تا جایی‌که عقب‌‌‌‌‌‌‌‌ماندگی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نسبت به بازارهای رقیب را با قیمت‌های جدید دلار جبران کند.‌»  اما با جدی شدن بازگشت به برجام و احیای آن دو نگاه بر بازار حاکم شده است. عده‌‌‌‌‌‌‌‌ای کاهش قیمت دلار را مدنظر قرار داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و به همین دلیل در حال فروش سهم‌‌‌‌‌‌‌‌های خود هستند، در مقابل هم عده‌‌‌‌‌‌‌‌ای به رونق اقتصاد بعد از برجام اعتقاد دارند.

انتشار صورت‌های مالی تیم‌‌‌‌‌‌‌‌های فوتبال پایتخت، یکی دیگر از سوژه‌‌‌‌‌‌‌‌های موردبحث فعالان بورسی در فضای‌مجازی بود. بر اساس صورت‌های مالی افشا‌شده، پرسپولیس به بازیکنان و مربیان ۶۶میلیارد ‌تومان بدهی دارد و این بدهی برای باشگاه استقلال ۷۵‌میلیارد‌تومان است.

اکنون سوال سهامداران و فعالان بازار سرمایه این است چرا یک واحد اقتصادی زیانده باید در بورس عرضه شود؟ آنان معتقدند عرضه پرسپولیس و استقلال در بورس به‌جز ضرر چیزی برای بازار سرمایه ندارد.

یکی از کاربران بورسی در توییتر درباره صورت‌های مالی این دو باشگاه نوشت: «داشتم صورت‌های مالی استقلال و پرسپولیس رو می‌دیدم.

عین بچه‌‌‌‌‌‌‌‌های سرتق، لوس و بی‌‌‌‌‌‌‌‌عرضه خانواده هستند که هر‌ ماه باباهه نصف حقوقشو به پاشون ریخته. هر گندی هم بالا آوردن لاپوشونی می‌‌‌‌‌‌‌‌کنه. بیرون هم بندازه نمی‌تونن حتی یک روز خودشون رو اداره کنند. این دو باشگاه نماد اقتصاد دولتی ایران هستند.‌»

کاربر دیگری هم در واکنش به عرضه این دو تیم زیانده در بورس نوشت: «یک‌بار خواستند پخش ثروت کنند، نتیجش شد پالایش! این‌بار با پرسپولیس و استقلال میخوان توزیع زیان بکنند! خدا آخر و عاقبتش رو به خیر کنه.‌»

بهزاد صمدی،فعال بازار سرمایه؛ اندیکاتور شاخص قدرت نسبی شاخص‌کل در آستانه شکست خط روند نزولی‌‌‌‌‌‌‌‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت خود در تایم فریم روزانه خود است و در صورتی‌که تسویه اعتبارات اسفند بازار را اذیت نکند، منتظر شکست و رشد شاخص بورس ایران خواهیم بود.

 علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی؛ سازمان بورس ادعا می‌‌‌‌‌‌کند مجوزها را تسهیل کرده است، درحالی‌که حداقل سرمایه ‌برخی از مجوزها را در دولت سیزدهم تا دو ونیم برابر افزایش داده است. هر کودک دبستانی اگر مقررات اعطای کار‌گزاری را بررسی کند، متوجه می‌شود که سختگیری بیشتر شده است.