۰ نفر

چه کسی افسار قیمت فولاد را رها کرد؟

۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۱۳
کد خبر: 611401
چه کسی افسار قیمت فولاد را رها کرد؟

میانگین قیمت تمام شده فروش شمش فولاد (با احتساب مالیات ارزش‌افزوده) در رینگ صنعتی بورس کالا طی معاملات هفته جاری به ۱۴‌ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، رونق گرفتن معاملات شمش فولاد در هفته‌‌‌های پایانی سال، صعود قیمتی فولاد در بازارهای جهانی، نیاز به افزایش عرضه و رشد بهای آهن‌‌‌اسفنجی در بازار داخل متاثر از سیگنال‌‌‌های گازی و بهبود بازارهای صادراتی شمش و مقاطع طویل فولادی از مهم‌ترین دلایل اوج‌‌‌گیری حجم و قیمت شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا ظرف هفته‌‌‌های اخیر بوده است.

در این شرایط، استقبال نوردکاران از شمش فولاد با وجود رشد قیمت می‌‌‌تواند به مفهوم برآورد فعالان این حوزه از تثبیت قیمت‌ها در سطوح بالای فعلی باشد.

البته حذف سهمیه بهین‌‌‌یاب برای حضور در رینگ شمش فولاد نیز در رونق این بازار بی‌‌‌تاثیر نبوده و برخی فعالان این حوزه، این تصمیم را دلیل دوچندان شدن رونق معاملات این بخش با وجود افزایش قیمت پایه دانسته و آن را چراغ سبز بورس‌کالا به رشد قیمت تلقی می‌کنند.

رکوردشکنی حجم فروش شمش فولاد

رینگ صنعتی شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران طی هفته جاری به روال سه‌هفته گذشته با استقبال قابل‌توجه متقاضیان روبه‌‌‌رو شد. استقبال از عرضه شمش فولاد درحالی در این بازار رقم خورد که نرخ پایه تعیین‌شده برای عرضه‌‌‌های فولادی نسبت به قیمت پایه در هفته‌‌‌های قبل افزایش داشت؛ با این حال رشد نرخ پایه نتوانست از تقاضا در این بازار بکاهد.

در حالی که ظرف هفته‌‌‌های اخیر بر حجم تقاضا برای خرید شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا افزوده شده، در هفته جاری تولیدکنندگان شمش بر میزان عرضه محصول خود در این بازار افزودند.

افزایش حجم عرضه در شرایطی که تقاضای قابل‌توجهی در بازار وجود داشت، باعث شد حجم معامله شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا به رکورد بیشترین حجم معامله هفتگی این محصول پس از هفته سوم آذرماه سال گذشته برسد؛ این یعنی بالاترین رکورد حجم معاملات شمش در 14ماه اخیر به ثبت رسید.

سیگنال‌‌‌های حامی رونق بازار فیزیکی

افزایش حجم خرید شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای کشور ظرف هفته‌‌‌های اخیر نتیجه تقاضای فصلی، امید بستن به افزایش قیمت جهانی، انتظار بهبود تقاضا برای محصولات فولادی با پایان فصل سرما در کشور و حذف سهمیه بهین‌‌‌یاب برای خرید شمش فولاد است.

در عین حال، رکود سنگین حاکم بر معاملات شمش فولاد ظرف ماه‌‌‌های گذشته باعث شده است تا موجودی شمش در انبار نوردکاران به حداقل برسد؛ بنابراین در شرایط کنونی، صنایع تکمیلی نیازمند خرید مواد اولیه به منظور ذخیره‌‌‌سازی در انبار هستند.

در این میان، قطعی گاز فولادسازان کشور، به‌خصوص در حلقه‌‌‌های میانی زنجیره از آهن‌‌‌اسفنجی تا شمش فولاد نیز مزید بر علت شده است تا بر هیجان خرید شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای کشور بیفزاید. مطابق داده‌‌‌های بورس‌کالای ایران، روز دوشنبه هفته جاری (25 بهمن‌ماه) فولادسازان حدود 174‌هزار تن شمش فولاد را وارد رینگ صنعتی بورس‌کالای کشور کردند که از این میزان محصول بالغ بر 156‌هزار تن محصول مورد معامله قرار گرفت.

قطعی گاز و انتظار کمبود شمش

ظرف هفته‌‌‌های اخیر، نرخ آهن‌‌‌اسفنجی در بازار داخل افزایشی شده و این موضوع فولادسازان کشور را دچار چالش تامین مواد اولیه کرده است.

این رشد نرخ از سویی معلول افزایش قیمت تمام‌شده آهن‌‌‌اسفنجی است و از سوی دیگر قطعی گاز برخی از واحدهای تولیدکننده (آهن‌‌‌اسفنجی) در هفته‌‌‌های اخیر باعث شده است تا عرضه این محصول در بازار داخل محدود شود و این موضوع با برهم خوردن عرضه و تقاضا زمینه رشد قیمتی این محصول را فراهم کند.

هوا رو به گرم‌تر شدن گذاشته؛ اما چالش کمبود گاز واحدهای احیای مستقیم تولیدکننده آهن‌‌‌اسفنجی در کشور رفع نشده و همچنان این رویه ادامه دارد. این موضوع با احتمال گران شدن یا کمبود شمش فولاد در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو باعث می‌شود تا بر انگیزه متقاضیان شمش برای خرید افزوده شود.

 رشد تقاضا شمش فولاد را 14‌هزار تومانی کرد

استقبال متقاضیان از شمش فولاد عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران به رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه این محصول منجر شد. به این ترتیب در حالی که هر کیلوگرم شمش فولاد در عرضه هفته جاری در بازه قیمتی 12‌هزار و 650تومان تا 12‌هزار و 950تومان راهی بورس‌کالا شده بود، رقابت خریداران باعث شد میانگین نرخ معامله این محصول به 13‌هزار تومان برسد.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده فروش هر کیلوگرم شمش فولاد در معاملات هفته جاری بازار فیزیکی بورس‌کالا برابر 14‌هزار و 200تومان بود و به این ترتیب مجددا پای شمش فولاد به کانال 14‌هزار تومانی باز شد.

بهبود بازار صادراتی شمش و محصولات فولادی تولید کشور از مهم‌ترین دلایل رونق‌گرفتن این روزهای معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران است. به گزارش موسسه «فست‌‌‌مارکت» نرخ بیلت صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس با رشد هفتگی 3/ 5درصدی به 590دلار به ازای هر تن رسیده است. افزایش نرخ جهانی بیلت فولادی سیگنالی در جهت رشد قیمت پایه در عرضه‌‌‌های هفته‌‌‌ها بعد بوده و از این منظر می‌‌‌تواند به ترغیب خریداران شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا منجر شود.

البته در همین زمان بهای ارز نیمایی و آزاد متاثر از سیگنال‌‌‌های احیای برجام در مسیر تعدیل نرخ قرار گرفته؛ اما سرعت تعدیل قیمت ارز به‌مراتب کمتر از صعود قیمت‌های جهانی است؛ بنابراین اغلب برآوردها از رشد قیمت پایه حکایت دارد. در عین حال بهبود بازار صادراتی مقاطع طویل فولادی، عاملی در جهت ترغیب خرید شمش فولاد و تولید محصول برای نوردکاران کشور است.

صعود قیمت انرژی در کشورهای اروپایی زمینه اوج‌‌‌گیری قیمت محصولات صنعتی از جمله فولاد را در بازارهای جهانی فراهم کرده و با توجه به استمرار تنش‌ میان روسیه و کشورهای غربی ادامه این وضعیت در میان‌مدت محتمل است.

در حال حاضر نرخ هر تن بیلت صادراتی CIS فوب دریای سیاه به 670دلار رسیده است؛ این تفاوت نرخ از بهبود بازارهای صادراتی شمش و محصولات فولادی تولید کشور حمایت می‌کند. در هفته جاری مدیر بازرسی بورس‌کالا در اطلاعیه‌‌‌ای از حذف سقف خرید سهمیه بهین‌‌‌یاب برای تمامی مشتریان دارای مجوز خبر داد. همچنین در این اطلاعیه بر امکان خرید شمش فولاد بدون داشتن مجوز بهین‌‌‌یاب از محل مازاد عرضه برای تمامی مشتریان دارای کد بورسی تاکید شده است.

در این شرایط، برخی فعالان بازار، حذف داشتن سهمیه بهین‌‌‌یاب برای خرید محصول از رینگ صنعتی بورس‌کالا را از دلایل رونق دوچندان معاملات شمش فولاد در هفته جاری می‌‌‌دانند. اما برخی معتقدند با توجه به الزام ثبت اطلاعات خرید و فروش انواع محصولات زنجیره آهن و فولاد در سامانه جامع تجارت و اخذ کد نقش، امکان خرید با هدف سفته‌‌‌بازی در این معاملات به حداقل رسیده، بنابراین حذف این قید از خریدها تاثیر چندانی بر رونق گرفتن حجم معاملات در این بخش نداشته است.

بورس کالا