۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

رکود بورس چه زمانی به پایان می رسد؟

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۰۶
کد خبر: 610171
رکود بورس چه زمانی به پایان می رسد؟

بورس تهران همانطور که اغلب کارشناسان پیش بینی می کردند هفته را در فضایی رکودی آغاز کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل بورس تهران امروز شنبه ۲۳بهمن ماه ۱۴۰۰ با افت ۳۸واحدی معاملات را به پایان برده و در محدوده یک میلیون و ۲۸۴هزار واحدی درجا زد.

شاخص‌ هم‌وزن نیز با افزایش ۰.۰۲درصدی همراه شده و در محدوده ۳۲۶هزار و ۲۹۹واحدی تثبیت شد. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز مانند سایر روزهای هفته گذشته در کانال دو هزار و ۷۹۵میلیارد تومانی باقی ماند تا نشانه های سکون و رکود در بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگری قابل رویت باشد.

از اوکراین تا وین راه زیادی نیست!

بسیاری از کارشناسان معتقدند تنش ها و تحرکاتی که اخیرا در مرزهای اوکراین و روسیه شاهد بوده ایم دلیلی برای در سایه قرار گرفتن مذاکرات اتمی و همچنین تشدید ابهامات پیرامون هر دو مسئله بسیار مهم بین المللی است که بازارهای داخلی را شدیدا تحت تاثیر خود قرار داده است.

البته نیمه شب گذشته و همزمان با تشدید تنش ها در شرق اروپا، شاهد ریزش شاخص بورس های معتبر جهانی از جمله نزدک، داوجونز و اس اند پی بودیم که به شکلی کاملا غافلگیر کننده و بی مقدمه رخ داد. اما از طرفی هم قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی جهش ناگهانی و چشمگیری را به ثبت رساندند که طبعا می توانست بازارهای داخلی را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

اما نکته مهمی که کارشناسان بورسی بر آن تاکید دارند احتمال اثرگذاری تنش های شرق اروپا بر روند مذاکراتت هسته ای ایران با ۵ قدرت جهانی در پایتخت اتریش است. از همین رو بسیاری از تحلیلگران نسبت به بلاتکلیف ماندن بورس تهران به دلیل مشخص نبودن وقوع جنگ بین اوکراین و روسیه و کیفیت اثرپذیری توافقات اتمی احتمالی در وین هشدار داده بودند.

روندی هم که سهامداران امروز در بورس تهران شاهد بودند نقطه تاییدی بر این تحلیل ها گذاشت چرا که شاخص کل به طور کلی دست نخورده باقی ماند و هفته را در فضایی راکد آغاز کرد.

البته چند نشانه مثبت در بازار دیده شد که از آن جمله می توان به خروج پول از صندوق های درآمد ثابت و حرکتش به سمت سهم ها اشاره کرد که به زعم اغلب فعالان بورسی می تواند مقدمه ای برای حرکت دسته جمعی ریسک گریزها به سمت بازار سهام و معاملات مستقیم باشد.

از طرفی هم به نظر می‌رسد مجلس با جزییات بسته موسوم به ۱۰ بندی (خصوصا درباره بحث نرخ خوراک) که وزارت اقتصاد برای حمایت از بورس پیشنهاد داده بود موافقت کرده‌اند و حالا این بسته فقط باید در صحن علنی مجلس نیز آرای لازم را کسب کند تا زمینه اجرای آن در سال ۱۴۰۱ فراهم شود.