۰ نفر

چرا حقیقی ها دست از فروش برنمی دارند؟

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۱۰
کد خبر: 609959
چرا حقیقی ها دست از فروش برنمی دارند؟

بورس تهران پس از تجربه یک هفته مثبت، در سومین هفته بهمن‌‌ ماه مسیر کاهشی را در پیش گرفت و یک بار دیگر ابرکانال ۳/ ۱ میلیون واحدی را واگذار کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، به این ترتیب معاملات هفته منتهی به ۲۰بهمن‌‌‌ماه در حالی پایان یافت که نماگر اصلی بورس تهران ۳/ ۱‌درصد افت را تجربه کرد و همزمان حقیقی‌‌‌ها نیز به خروج سرمایه‌‌‌های خود از تالار شیشه‌‌‌ای ادامه دادند.

خروجی این هفته سرمایه‌های خرد ۲۱۲۸میلیارد و ۶۳۲میلیون تومان برآورد شد که بیشترین میزان فروش حقیقی‌ها در ۱۷هفته اخیر به شمار می‌‌‌رود. حالا ۲۴هفته متوالی است که حقیقی‌‌‌ها راه خروج از گردونه معاملات سهام را برگزیده‌‌‌اند.

عملکرد بازیگران در صنایع بورسی

حقیقی‌‌‌ها در تمامی روزهای کاری هفته‌‌‌ای که گذشت، در نقش فروشنده ظاهر شدند که ماحصل آن خروج بیش از ۲۱۲۸میلیارد تومان سرمایه خرد از گردونه معاملات بازار سهام بود. البته این دسته از بازیگران بورسی در تمامی صنایع فروشنده نبودند.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد از ۳۹گروه فعال بورسی، ۹صنعت مورد اقبال سرمایه‌‌‌های خرد قرار گرفتند که در این میان، نام زیرمجموعه‌‌‌های گروه انبوه‌‌‌سازی در صدر لیست خرید حقیقی‌‌‌ها خودنمایی می‌‌‌کرد. به این ترتیب طی هفته‌‌‌ای که گذشت، صنعت مزبور میزبان ۵میلیارد و ۳۱۵میلیون تومان پول حقیقی بود.

پس از آن نوبت به گروه تک‌سهم استخراج زغال‌سنگ رسید که شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۳میلیارد و ۳۷۰میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی باشد. دیگر گروه‌‌‌هایی نیز که در هفته سوم بهمن‌‌‌ماه مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفتند، در زمره صنایع کوچک و عموما تک‌نماد قرار داشتند.

در این خصوص می‌‌‌توان صنایع وسایل ارتباطی، انتشار و چاپ، استخراج نفت و گاز، ماشین‌‌‌آلات، منسوجات، سایر معادن و محصولات چرمی را نام برد.

در آن‌سوی بازار اما ۲۹صنعت با خروج سرمایه‌‌‌های حقیقی مواجه شدند و باز هم در صدر لیست خروج این گروه از معامله‌‌‌گران، صنایع بزرگ بازار قرار داشت.

به این ترتیب در مجموع دادوستدهای هفته منتهی به ۲۰بهمن‌‌‌ماه، گروه فلزات اساسی با خالص خروج ۸۳۳میلیارد تومانی حقیقی‌‌‌ها، در صدر لیست خروج سهامداران خرد جای گرفت و پس از آن نوبت به زیرمجموعه‌‌‌های گروه فرآورده‌‌‌های نفتی با جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۳۰۰میلیارد و ۹۴۸میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی رسید.

پتروشیمی‌‌‌ها سومین گروهی بودند که تحت فشار سهامداران خرد برای فروش در هفته گذشته قرار گرفتند. در این گروه شاهد انتقال سهامی به ارزش ۲۹۲میلیارد و ۲۳۰میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌گران نهادی تالار شیشه‌‌‌ای بودیم. دو گروه بزرگ ریالی بانک و خودرو نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و در مجموع با خالص فروش ۲۳۸میلیارد و ۷۴۵میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند.

یک‌هفته با بورسی‌‌‌ها

شنبه: هفته گذشته در حالی برای بورسی‌‌‌ها آغاز شد که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای رشد ۲۵/ ۰درصدی را تجربه کرد و یک‌قدم در ابرکانال ۳/ ۱میلیون واحدی به جلو حرکت کرد. در این روز حقیقی‌‌‌ها مالکیت ۲۹۷میلیارد و ۳۶۶میلیون تومان سهام خود را به حقوقی‌‌‌ها واگذار کردند.

در این روز همزمان با جذابیت ۱۱صنعت برای حقیقی‌‌‌ها، ۲۶گروه نیز با فشار فروش این دسته از بورس‌‌‌بازان مواجه شدند. در صدر لیست خروج حقیقی‌‌‌ها نیز نام گروه فلزات اساسی با خالص فروش ۱۰۹میلیارد و ۷۶۷میلیون تومانی خودنمایی‌‌‌ می‌‌‌کرد.

پس از آن نوبت به پتروپالایشی‌‌‌ها رسید تا در مجموع شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۷۰میلیارد و ۱۰۷میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند. خودروسازان نیز در روندی مشابه با خالص خروج ۲۰میلیارد و ۵۹۷میلیون تومانی سهامداران خرد مواجه شدند.

یکشنبه: در دومین روز هفته، روند نماگرهای بورسی تغییر کرد و شاخص کل بورس تهران با ثبت افت ۷۱/ ۱درصد برای پنجمین‌بار در سال‌جاری، ابرکانال ۳/ ۱میلیون واحدی را واگذار کرد. این شرایط سبب شد دومین خروج سنگین حقیقی‌‌‌ها در سال‌جاری با ثبت خالص فروش ۱۲۵۵میلیارد و ۱۲۵میلیون تومان رقم بخورد، با این حال همچنان گروه‌‌‌هایی بودند که با ورود سرمایه‌‌‌های حقیقی همراه شوند.

در این خصوص می‌‌‌توان به چهار صنعت وسایل ارتباطی، استخراج زغال‌سنگ، منسوجات و انتشار و چاپ اشاره کرد که هرچند ناچیز، اما مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفتند؛ در مقابل ۳۳صنعت در لیست فروش سهامداران حقیقی جای گرفتند.

باز هم نام صنعت فلزات اساسی در اولویت نخست حقیقی‌‌‌ها برای فروش می‌‌‌درخشید. این گروه روز یکشنبه شاهد انتقال سهامی به ارزش ۵۶۱میلیارد و ۱۷۱میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. پس از آن زیرمجموعه‌‌‌های گروه فرآورده‌‌‌های نفتی با خالص فروش ۱۸۵میلیارد و ۸۸۴میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند. در رتبه‌‌‌های بعدی نیز گروه‌‌‌های بانک، محصولات شیمیایی، کانه‌فلزی و خودرویی‌‌‌ها جای گرفتند.

دوشنبه: در میانه هفته گذشته، افت قیمت سهام ادامه پیدا کرد و شاخص کل بورس تهران با عقب‌‌‌نشینی ۵۹/ ۰درصدی در محدوده یک‌میلیون و ۲۷۴‌هزار واحد قرار گرفت؛ عملکردی که به موجب آن خروج سهامداران خرد ادامه یافت و بورسی‌‌‌ها شاهد انتقال سهامی به ارزش ۳۰۴میلیارد و ۱۶۹میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

در این روز در مقابل قرار گرفتن ۶صنعت در لیست ورود سرمایه‌‌‌های حقیقی، ۲۹گروه با خروج حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند. این‌‌‌بار بیشترین خالص فروش سهامداران خرد در زیرمجموعه‌‌‌های گروه خودرو و ساخت قطعات رقم خورد. این صنعت روز دوشنبه شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۶۲میلیارد و ۷۶۷میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

فلزی‌‌‌ها نیز در شرایطی مشابه با خالص فروش ۶۱میلیارد و ۱۸۸میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند و پس از آن سهامداران خرد مالکیت ۵۱میلیارد و ۵۵۷میلیون تومان از سهام پتروشیمی خود را به حقوقی‌‌‌ها واگذار کردند.

سه‌‌‌شنبه: چهارمین روز کاری هفته گذشته با بازگشت شاخص کل بورس تهران به محدوده سبز تابلو همراه شد. در این روز شاخص کل سهام رشد ۵۲/ ۰‌درصد را تجربه کرد و به یک‌میلیون و ۲۸۱‌هزار واحد رسید. این روند بازگشت سبب شد تا از سرعت حقیقی‌‌‌ها برای خروج از گرونه معاملات سهام کاسته شود.

به این ترتیب روز سه‌‌‌شنبه خالص فروش سهامداران خرد به ۶۷میلیارد و ۳۱۲میلیون تومان محدود و لیست ورود سرمایه‌‌‌های حقیقی شلوغ شد. به این ترتیب، ۱۶صنعت با خالص خرید این دسته از بورسی‌‌‌ها همراه شدند که در صدر این لیست گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ورود ۶۰میلیارد و ۴۰۶میلیون تومانی خودنمایی می‌‌‌کردند.

این اقبال به سهام بانکی پس از آن ایجاد شد که عضو هیات‌‌‌مدیره بانک‌ملت از احتمال معافیت مالیاتی بانک‌ها از محل درآمد تسعیر ارز برای عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ خبر داد. در آن‌سوی بازار ۲۰صنعت با خروج سرمایه‌‌‌های حقیقی مواجه شدند. گروه فرآورده‌‌‌های نفتی با خالص فروش ۴۶میلیارد و ۹۷۴میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شد و پس از آن نوبت به فلزی‌‌‌ها با خروج ۳۰میلیارد و ۱۶۵میلیون تومانی سهامداران خرد رسید.

چهارشنبه: آخرین روز هفته گذشته با افزایش ۲۴/ ۰‌درصدی شاخص کل پایان یافت و این نماگر در سطح یک‌میلیون و ۲۸۴‌هزار واحدی ایستاد. در این روز سهامداران خرد همچنان فروشنده باقی ماندند و ۲۰۴میلیارد و ۶۶۰میلیون تومان دیگر از سهام خود را در معرض فروش قرار دادند.

در روز پایانی هفته در مقابل ورود سرمایه‌‌‌های حقیقی به ۱۱صنعت، ۲۵گروه با فشار فروش این معامله‌‌‌گران مواجه شدند. فلزی‌‌‌ها اولویت نخست حقیقی‌‌‌ها برای فروش بودند که این روند با جابه‌‌‌جایی ۷۰میلیارد و ۷۴۳میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی دنبال شد.

پس از آن نوبت به پتروشیمی‌‌‌ها رسید که با خالص فروش ۵۱میلیارد و ۴۶۴میلیون تومانی مواجه شدند. پالایشی‌‌‌ها نیز در روندی مشابه انتقال سهامی به ارزش ۳۰میلیارد و ۷۹۳میلیون تومانی را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کردند.