۰ نفر

نگاهی به سهام ذوب آهن اصفهان؛

جهش سود خالص و سقوط قیمت سهم؛ دو روی سکه «ذوب»

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۳۷
کد خبر: 608240
جهش سود خالص و سقوط قیمت سهم؛ دو روی سکه «ذوب»

سهام «ذوب» با وجود رشد چشمگیر سود خالص شرکت، افت قیمت ۳۴.۵درصدی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ ثبت کرده است.

اقتصادآنلاین – سهیل بانی؛ سهام شرکت ذوب آهن اصفهان، در سال ۹۰ و با نماد «ذوب» در فرابورس عرضه و در دی ماه ۱۴۰۰، وارد معاملات بورس شد. در حال حاضر، سرمایه ثبتی شرکت معادل ۶هزار و ۱۵۰میلیارد تومان و ارزش بازاری آن، برابر با ۱۶هزار و ۳۹۰میلیارد تومان است. در روز‌های گذشته، برخی از سهامداران ذوب به افت قیمت این نماد معترض بودند. به همین بهانه، اقتصاد آنلاین در این گزارش به بررسی بیشتر این شرکت و سهام آن می‌پردازد.

جایگاه ذوب در صنعت فلزات اساسی

شرکت ذوب آهن اصفهان، یکی از بزرگترین شرکت‌های فولادی و اولین و بزرگترین تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران شناخته می‌شود. این کارخانه در سال ۱۳۵۰ به بهره‌برداری رسید و نقش مهمی را در رشد صنعت فولاد ایران ایفا کرده است. 

محصولات اصلی کارخانه ذوب آهن اصفهان، شامل ریل، ریل زبانه سوزنی، تیرآهن، میلگرد و دیگر فرآورده‌های فولادی است. تیرآهن تولید شده در ذوب آهن اصفهان، ۶۴درصد از کل تولید این محصول در داخل کشور را شامل می‌شود. همچنین ۵۹درصد از صادرات کل تیرآهن ایران، متعلق به ذوب آهن اصفهان است. گراف زیر سهم تولیدات داخلی و صادراتی محصولات ذوب آهن اصفهان را از کل بازار نشان می‌دهد.

1

گفتنی است بررسی‌ها نشان می‌دهند که در هفته نخست بهمن ماه سال جاری، ذوب آهن اصفهان با ثبت معامله ۲۳هزار و ۵۳۰تن از انواع محصولات خود در بازار داخلی بورس کالا، با ارزش فروش بیش از ۳۳۰میلیارد تومانی در رده ششم شرکت‌های برتر در این زمینه قرار گرفت.

نگاهی به سهامداران اصلی «ذوب»

سازمان تامین اجتماعی، با مالکیت ۵۵.۹درصد از سهام ذوب آهن اصفهان، سهامدار اصلی ذوب آهن اصفهان محسوب می‌شود. شرکت پویش بازرگان ذوب آهن اصفهان ۱۷.۳درصد و شرکت سرمایه‌گذاری سامان فرهنگیان ۱.۲درصد از سهام «ذوب» را در اختیار دارند و باقی سهام این شرکت متعلق به سهامداران خرد است.

روند صعودی سود خالص ذوب ادامه دارد

شرکت ذوب آهن اصفهان از سال ۹۵ روندی کاملا صعودی در سودسازی داشته است. ذوب آهن اصفهان، سال ۹۴ را با زیان خالص هزار و ۱۲۰میلیارد تومانی به پایان رساند اما روند سودسازی این شرکت به نحوی بود که در پایان سال ۱۳۹۹، سود خالص هزار و ۵۸۰میلیارد تومانی را شناسایی کرد. همچنین سود خالص ذوب آهن تا پایان پاییز ۱۴۰۰ معادل دو هزار و ۲۱۵میلیارد تومان ثبت شده و به نظر می‌رسد که این رقم تا آخر سال افزایش پیدا کند. 

عملکرد خوب ذوب آهن در سودسازی، سبب شد که زیان انباشته این شرکت در سال ۹۹ به طور کامل برطرف شود. این جهش سبب شد که سود انباشته ذوب آهن اصفهان در پایان آذر ماه ۱۴۰۰، به دو هزار و ۷۳۰میلیارد تومان برسد و این شرکت پس از گذشت ۹سال، بین سهامدارانش سود پخش کند. گراف زیر، روند سود و زیان خالص و انباشته ذوب آهن را در سال‌های ۹۰ تا ۹۹ و همچنین ۹ماهه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

2

ناگفته نماند که بخش بزرگی از سودهای ذوب آهن اصفهان در سال‌های اخیر، به واسطه افزایش نرخ محصولات بوده است. نمودار زیر، مقدار تولید، فروش و نرخ تیرآهن تولید شده در ذوب آهن اصفهان را نمایش می‌دهد که بر اساس آن، مقدار فروش و تولید این محصول از سال ۹۰ به این سود در یک روند نزولی بوده است. با  این وجود، رشد چشمگیر نرخ فروش تیرآهن، سبب شده است تا سود خالص ذوب آهن اصفهان افزایش پیدا کند. 

3

«ذوب» انتظار سهامداران را برآورده نکرده است

با وجود عملکرد مطلوب ذوب آهن در زمینه سودسازی، روند قیمتی «ذوب» به هیچ وجه به مذاق سهامداران خوش نیامده است. از ابتدای سال ۱۴۰۰، نماد «ذوب» افت ۳۴.۵درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که در همین مدت، شاخص کل حدود ۰.۶درصد افت کرده و شاخص گروه فلزات اساسی رشدی هشت درصدی را رقم زده است. نمودار زیر، روند قیمتی «ذوب» و همچنین حرکت شاخص کل و شاخص گروه فلزات اساسی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد. 

4

به عقیده کارشناسان، افت قیمت شدید «ذوب» به دلیل فقدان اعتماد سهامداران به آینده «ذوب» است. سهامداران از مدیران این شرکت انتظار دارند که با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و احداث خطوط تولید جدید، در زمینه تولید و فروش هم پیشرفت کنند و تنها به رشد سود به واسطه افزایش نرخ‌های فروش دلخوش نباشند.