۰ نفر

اختصاصی اقتصادآنلاین؛

نگاهی به عملکرد فملی از ابتدای ۱۴۰۰ تاکنون

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۱۰
کد خبر: 608019
نگاهی به عملکرد فملی از ابتدای ۱۴۰۰ تاکنون

شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان یکی از فعال‌ترین شرکت‌های حوزه معادن و صنایع معدنی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا به امروز عملکرد قابل توجهی از خود بر جای گذاشته و موفق به کسب جایگاه ششم در آسیا و هفدهم در جهان شده است.

 اقتصادآنلاین-فاطمه حیدری؛ بدیهی است که درنگ در سرمایه‌گذاری در کشف و استخراج مس، با توجه به زمان‌بر بودن فرآیند افزایش در ظرفیت‌های تولیدی، در آینده منجر به شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا می‌شود. به‌همین منظور عملکرد فعلی و چشم‌انداز تولید و سودآوری آتی شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عرضه و تقاضای مس در جهان

اثر استفاده از انرژی‌های تجدیدناپذیر بر تخریب محیط‌زیست طی چند دهه گذشته، عاملی برای سرعت بخشیدن به قوانین متعددی در رابطه با بهبود شرایط آب‌وهوایی جهان شد. کاربرد مس در خودروهای الکتریکی، توربین بادی، پنل‌های خورشیدی و همین‌طور بهره‌وری در ساختمان و به‌طور کلی بهبود مصرف انرژی‌های پاک مورد توجه بسیار قرار گرفته است. در حال‌حاضر تقریبا یک‌چهارم مصرف جهانی انرژی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود. فعالین این حوزه افزایش چشمگیری در تقاضای سال های آتی پیش بینی می‌کنند. در صورتی که بهبود تقاضا همسو با افزایش سرمایه گذاری جدید در حوزه کشف و استخراج مس نیست. بازار جهانی مس با کسری مواجه است که اگر تعدیل عرضه صورت نگیرد افزایش شدیدی در قیمتهای آتی این فلز منعطف و پرکاربرد پیش بینی می‎شود. برای مثال شیلی به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم، به علت عدم سرمایه گذاری کافی در زمان مناسب روند تولید آن نسبت به سال گذشته نزولی است.

مقدار تولید و مصرف جهانی

در سال 2020 جمع تولید مس پالایش شده در دنیا 23346 هزار تن بوده است که به تفکیک منطقه سهم آسیا 60 درصد، اروپا 15 درصد و آمریکای مرکزی و جنوبی 12 درصد از تولید جهانی است. چین، شیلی و ژاپن به ترتیب 40 ، 10 و 6  درصد در تولید جهانی مس پالایش شده سهم دارند. چین، ایالات متحده و آلمان به ترتیب 54، 6 و 4 درصد بزرگترین مصرف کنندگان مس پالایش شده در دنیا هستند.

1

2  

عملکرد مس در ایران

 ایران در سال 2021 با تولید 302 هزار تن مس پالایش شده (کاتد) با جایگاه ششم در آسیا  و هفدهم در جهان، یک درصد از مس دنیا را تولید می‌کند. شرکت ملی صنایع ایران تولید کننده عمده تولیدات مس در سال 1399، 280 هزار تن کاتد تولید کرده است. در صورتی که سرمایه گذاری‌های جدید در این حوزه افزایش یابد منجر به رشد ظرفیت صادراتی مس و بهبود سهم ایران از تامین مس جهان خواهد شد. مس فلزی ارزشمند و بسیار پر کاربرد است که ویژگی‌های متنوعی از جمله قابلیت بالای هدایت جریان برق و گرما، شکل پذیری عالی، مقاومت در برابر فرسایش، و امکان بازیافت بدون از دست دادن خواص خود مس را به یکی از حیاتی‌ترین مواد معدنی تبدیل کرده است. بزرگترین شرکت در حوزه استخراج معادن مس شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» است.

معرفی سهم

شرکت ملی صنایع مس ایران فعالیت خود را در حوزه استخراج و بهره‌برداری از معادن مس، تولید محصولات پرعیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول هشت میلیمتری از سال 1351 آغاز کرده است. سرمایه فعلی شرکت مبلغ 20هزار میلیارد تومان با  تعداد 400  میلیارد برگه سهم است. این شرکت دارای معادن متعددی در کشور است که سه معدن آن به نام‌های مس سرچشمه، معدن مس میدوک در کرمان و مس سونگون در آذربایجان شرقی از مهمترین معادن مس جهان به شمار می‌روند. از مهمترین عوامل موثر بر تصمیم گیری درباره پایداری سود های آتی  این شرکت، پروژه های توسعه زیربنایی آن  بررسی می‌شودکه عمده موارد شامل:

  • توسعه معادن و احداث سنگ شکن‌های جدید در سرچشمه و توسعه معدن مس میدوک و توسعه معدن مس سونگون
  • اصلاح خطوط تولید در کارخانجات تغلیظ و اجرای خطوط انتقال اسید در مجتمع‌ها و در بندر عباس با اجرای خطوط ریلی و خرید  واگنهای انتقال اسید و ساخت ایزوتانک های حمل اسید
  • طرح جامع آب برای تامین آب پروژه‌های مختلف مس در نقاط مختلف کشور و بهینه سازی مصرف
  • طرح جامع برق
  • احداث کارخانجات آهک در کرمان و آذربایجان و انجام کارهای زیر بنایی عام المنفعه شامل احداث جاده و تعریض جاده  

  تولید، فروش و سودآوری

برنامه تولید کل سال 1400 نسبت به برنامه تولید کل سال 1399 نشان دهنده هشت درصد رشد استخراج در این شرکت است. فروش در 9 ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته، 98 درصد رشد داشته است. افزایش 197 درصدی درآمدهای عملیاتی و 204 درصدی در سود ناخالص 9 ماهه امسال نسبت به سال مشابه سال قبل عمدتاً ناشی از افزایش فروش خارجی کاتد و کنسانتره و تسعیر با نرخ‌های بالاتر از نرخ ارز در سال گذشته است. مقدار تولید این شرکت در حدود میانگین تولید 12 ماهه اخیر قرار دارد. مبلغ فروش دی ماه سال جاری بیش از دو برابر مبلغ فروش مشابه سال گذشته است.

3

« مقدار تولید ماهانه از دی ماه سال گذشته منتهی به دی ماه1400 »

 

4

6

بررسی قیمت نماد فملی

قیمت نماد فملی طبق تابلو معاملاتی امروز 700 تومان است. این نماد دارای نسبت P/E شش ، P/B سه و نیم و  P/Sچهار است و به ازای هر سهم 116 تومان سود ساخته است.

 نکات مهم در خلاصه موارد مطرح شده، در ابتدا افزایش چشمگیر تقاضای مس در توسعه انرژی‌های پاک و نکته بعدی اهمیت سرمایه گذاری جدید برای افزایش ظرفیت‌های تولیدات آتی است. با توجه به عملکرد خوب شرکت ملی صنایع مس ایران با توجه به شرایط خاص شیوع کرونا در جهان و پروژه‌های توسعه زیربنایی افزایش فروش و سودآوری چشمگیر دور از ذهن نیست.