۰ نفر

سرگیجه ارزی در قیمت رسمی پلیمرها

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۰۴
کد خبر: 607963
سرگیجه ارزی در قیمت رسمی پلیمرها

قیمت پایه اکثر محصولات پتروشیمیایی بورس‌کالا با اثرپذیری از افت قیمت مبنای نیمایی دلار، روز گذشته کاهشی اعلام شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، ریزش ۴۴۰تومانی بهای نیمایی دلار طی هفته گذشته، اثر افزایشی نرخ جهانی این گروه از محصولات را در بسیاری از گریدها خنثی کرد و قرمزپوشی قیمت پایه تمامی گریدهای پلیمری و بخش زیادی از محصولات شیمیایی را رقم زد.

جریان کلی قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی بورس‌کالا با سکانداری کاهش بهای نیمایی دلار، هفته گذشته در حالی اعلام شد که قیمت مبنای دلار معادله تعیین نرخ پایه به میزان ۲۴‌هزار و ۴۲تومان ارزیابی شد.

این درحالی است که دیگر متغیر این معادله یعنی قیمت جهانی این محصولات، با ترکیبی از کاهش و افزایش بها همراه شد؛ اما در نهایت اثر کاهشی قیمت مبنای دلار به قدری برجسته بود که توانست بخش عمده نوسان مثبت نرخ جهانی محصولات پتروشیمیایی را خنثی کند تا در هفته جاری با قیمت پایه کاهشی عرضه شوند.

افت قیمت پایه پتروشیمیایی‌‌‌ها با سکانداری ارز

استایرن بوتادین رابر روشن (۱۵۰۲) در بین گروه پلیمرهای بورس‌کالا با افت بهای پایه به میزان ۷۵/ ۲درصد، بیشترین کاهش قیمت پایه را تجربه کرد. درمقایسه با هفته گذشته، نرخ این محصول در بازارهای جهانی، آن هم با احتساب ۹۵‌درصد فوب خلیج‌فارس به میزان یک‌هزار و ۷۸۵دلار لحاظ شد که در کنار افت ۸/ ۱درصدی قیمت مبنای نیمایی دلار، تضعیف ‌هزار و ۲۱۴تومانی این محصول در بورس کالا را رقم زد.

پلی‌وینیل کلرایدهای بورس‌کالا(PVC)  به میزان محدودی در بازارهای جهانی رشد نرخ داشتند که البته در مقایسه با افت بهای قیمت مبنای دلار کمتر بود. بنابراین طی هفته جاری با کاهش قیمت پایه نزدیک به ۵/ ۱‌درصد در تمامی گریدها عرضه می‌‌‌شوند.

در بین شیمیایی‌‌‌های بورس‌کالا برخی از محصولات با رشد نرخ پایه همراه شدند که دلیل اصلی آن افزایش محسوس قیمت جهانی آنها بود. بیشترین رشد نرخ پایه در این بازار مربوط به گاز بوتان است که با ۶۵دلار افزایش نرخ جهانی به ازای هر تن، رشد نرخ پایه ۱۹/ ۷درصدی را تجربه کرد. در مقابل اوره گرانول با افت ۳۲/ ۸درصدی، بیشترین کاهش قیمت را در بین این گروه از محصولات داشت.

سیگنال صعودی از مسیر قیمت‌های جهانی

بهای نفت‌خام برنت همچنان در مسیر صعودی نوسان می‌کند، به طوری که در آخرین معاملات هفته گذشته (۴ فوریه) هر بشکه از این محصول با بهای ۹۲دلار و ۷۹سنت مورد دادوستد قرار گرفت که از رشد ۸۵/ ۱‌درصدی روزانه برخوردار شد.

همچنین برآیند تکانه‌های قیمتی نفت‌خام طی هفته گذشته نزدیک به ۵‌درصد مثبت ارزیابی می‌شود و طبق پیش‌بینی کارشناسان امکان تداوم صعود بها برای نفت‌خام طی سال‌جاری در این بازار همچنان وجود دارد. در حال حاضر قیمت فعلی نفت‌خام برنت به بالاترین حد خود طی هفت‌سال اخیر رسیده که از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۱۷‌درصد رشد را به ارمغان آورده است.

این معیار اکنون در مسیر هفتمین پیشرفت هفتگی متوالی خود قرار دارد؛ زیرا بهبود تقاضا، کاهش ذخایر و اختلالات عرضه با هم ترکیب شده‌اند و به عنوان محرکی قدرتمند در جهت افزایش بهای نفت عمل می‌کنند. هوای سرد در سراسر ایالات‌متحده باعث اختلال در تولید نفت در برخی مناطق شد، در حالی که افزایش تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک در شرق اروپا و خاورمیانه از قیمت‌ها حمایت کرد.

در همین حال، همان‌طور که انتظار می‌‌‌رفت، اوپک‌پلاس روز چهارشنبه (هفته قبل) توافق کرد که تولید نفت خود را به میزان ۴۰۰‌هزار بشکه در روز طی ماه مارس افزایش دهد.نفتا به عنوان یکی از مشتقات نفتی از روند صعودی بهای نفت پیروی می‌کند، تا جایی که قیمت‌های فعلی این خوراک ارزشمند برای شرکت‌های پتروشیمی به رکوردهای قیمتی هفت‌سال گذشته خود رسیده است.

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته هر تن نفتا با بهای ۸۳۹دلار و ۲۹سنت در بازارهای جهانی معامله شد. این نوسان مثبت در هفته گذشته سبب شد نفتا به میزان ۵/ ۸درصد رشد بها را به ثبت برساند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در جریان معاملات جهانی، نفتا از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون، به میزان ۱۲۸دلار به ازای هر تن یا ۴۴/ ۱۸‌درصد افزایش نرخ داشته است.

دو جریان متناقض در معاملات پتروشیمیایی‌ها

مواد اولیه پلیمری و شیمیایی بورس‌کالا دادوستد هفته گذشته را با جریانی متفاوت از یکدیگر سپری کردند، به طوری که داده‌های حیاتی معاملات محصولات پلیمری هفته گذشته اندکی کاهش داشت؛ اما دادوستد محصولات شیمیایی رونق گرفت و سه‌داده پراهمیت این بازار، یعنی عرضه، تقاضا و حجم معاملات افزایش یافتند.

پایین بودن سطوح عرضه در بازار محصولات پلیمری، از مهم‌ترین موانع افزایش حجم معاملات این بازار است؛ چرا که در حال حاضر با نزدیک شدن به پایان سال‌جاری و ورود تدریجی تقاضای سنتی به بازار این انتظار وجود دارد که عرضه محصولات پلیمری در سطوح فعلی آن هم با محوریت گریدهای جذابی که اکنون با رقابت‌‌‌های قیمتی معامله می‌‌‌شوند، توانایی تامین نیاز بازار را نخواهد داشت.

بنابراین افت حجم معاملات پلیمرها طی هفته گذشته به دلیل کافی نبودن میزان عرضه قابل توجیه است. از طرف دیگر اینکه میزان تقاضا دیگر داده کاهشی معاملات به شمار می‌رود، نشان‌دهنده آن است که اهالی این بازار نسبت به سیگنال‌‌‌های کاهشی بهای ارز خوش‌بین هستند، در حالی که توجه چندانی به رکوردشکنی‌‌‌های قیمت‌های جهانی ندارند؛ متغیری که شاید بتوان اثر آن را در معاملات محصولات شیمیایی برجسته‌‌‌تر دید که زمینه‌‌‌ساز صعود حجم معاملات شده است.

در جریان معاملات هفته گذشته بازار محصولات پلیمری بورس‌کالا، به میزان ۸۵‌هزار و ۳۲۸تن انواع این محصولات عرضه شد که نسبت به عرضه‌‌‌های هفته قبل خود ۷۴/ ۲‌درصد کاهش یافت. در برابر این میزان عرضه، تقاضایی با حجم ۱۰۹‌هزار و ۹۲۵تن شکل گرفت که با افت ۲۱/ ۱۳درصدی، دیگر داده کاهشی این بازار در هفته گذشته به شمار می‌رود. بنابراین دو نیروی اصلی معاملات هفتگی محصولات پلیمری بورس‌کالا مسیر کاهشی را پیمودند که ثمره آن افت نزدیک به ۸درصدی حجم معاملات این محصولات را رقم زد.

به عبارت دقیق‌‌‌تر هفته گذشته به میزان ۷۲‌هزار و ۹۵۹تن محصولات پلیمری دادوستد شد که رقمی پایین‌‌‌تر از متوسط حجم معاملات هفتگی در نیمه دوم سال‌جاری تاکنون به شمار می‌رود. در بازار محصولات شیمیایی نیز هفته گذشته، به میزان ۴۳‌هزار و ۳۱۱تن ماده اولیه عرضه شد که نسبت به هفته قبل از صعود ۲۷درصدی حکایت دارد.

تقاضای خرید برای این محصولات عرضه‌شده شیمیایی نیز به میزان ۳۸‌هزار و ۸۸۴تن به ثبت رسید که در مقایسه با هفته ابتدایی بهمن‌ماه از رشد قابل‌توجه ۳۰درصدی برخوردار بود. در نهایت تقابل عرضه و تقاضا معامله ۲۸‌هزار و ۴۷۲تن از محصولات شیمیایی را رقم زد. این میزان حجم معاملات در تالار فیزیکی محصولات شیمیایی از صعود بیش از ۴۰درصدی حجم معاملات نسبت به هفته منتهی به ۸ بهمن‌ماه حکایت دارد.

1