۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

شفافیت و نقدشوندگی، دو اصل مهم بازار سرمایه

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 607712
شفافیت و نقدشوندگی، دو اصل مهم بازار سرمایه

شفافیت و نقدشوندگی دو مولفه مهم بازار سرمایه هستند که نبود هر یک از آنها روند بورس را دچار مشکل می‌کند. سوال اینجاست که وضعیت شفافیت و نقدشوندگی بورس تهران در دو سال گذشته چگونه بوده است؟

اقتصادآنلاین هانا پاکمند؛ بر اساس تحلیل کارشناسان، مشکل اصلی بازار سرمایه نبود شفافیت و نقدشوندگی در بازار است. در چنین شرایطی، روی کارآمدن مدیران نالایق، مشکلات را بیش از پیش کرده نظارت کافی هم بر بورس وجود ندارد.

محمدرضا چراغی، کارشناس بازار سرمایه درباره نقش مجلس در سامان‌دهی وضعیت وخیم بورس به اقتصادآنلاین گفت: دو بال بازار سرمایه شفافیت و نقد شوندگی است. در صورت نبود هر یک از این دو مولفه، بازارسرمایه با مشکلات فراوانی مواجه می شود. مشکلات این روزهای بازار سرمایه، نبود شفافیت و نقدشوندگی است.

محمدرضا چراغی

وی بیان کرد: در حال حاضر در بورس و فرابورس شاهد صف‌های پایدار فروشی هستیم که عملا بازار را قفل کرده و باعث شده نقدشوندگی بازار از بین برود. اگر بازار به دست مدیران نالایق بیافتد، این روند بغرنج‌تر هم می‌شود. در عین حال باید بدانیم از دیدگاهی شفافیت از نقدشوندگی مهم‌تر است چرا که یک بازار شفاف بسیار نقدشونده‌تر از یک بازار غیر شفاف است و در بازاری که همه چیز شفاف است تکلیف سرمایه‌گذار مشخص است که در این بازار وارد شود یا خیر.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مدیران بازار سرمایه افرادی هستند که وظیفه دارند به نقد شوندگی و شفافیت به بازار کمک کنند و برای آن راهکار بیابند. این افراد مسئولیت بزرگی را پذیرفته‌اند. مدیران ارکان بازار سرمایه باید اشخاصی باشند که نه تنها از علم لازم و کافی برخورار باشند بلکه باید تجارب بسیار بالایی هم در این زمینه داشته باشند.

وی افزود: حالا فرض کنید اشخاصی با رابطه بازی و رانت به عنوان مدیرعامل یک رکن مهم بازار سرمایه مشغول شوند به نظر شما این افراد برای بقای خود به سمت شفافیت پیش می‌روند یا ابهام؟ طبیعتا این افراد به جای تلاش برای شفافیت در خلاف جهت شفافیت و صلاح بازار قدم برمی‌دارند و در این صورت عملا منابع سهامداران و سرمایه‌گذاران که نقدینگی خود را وارد این بازار کرده‌اند و امیدها به این بازار بسته‌اند، طبق سیاست‌های نادرست افرادی قرار می‌گیرند که صرفا با رانت، سمت گرفته‌اند. از طرفی سهامداران ارکان بازار سرمایه حق دارند که بدانند مدیران این ارکان چطور گماشته می‌شوند.

چراغی ادامه داد: به نظر می‌آید در این میان مجلس و به طور مشخص اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس می‌توانند در راستای شفافیت به بازار سرمایه کمک کنند و اجازه ندهند افرادی که صلاحیت ندارند با رابطه بازی و رانت سکان ارکان بازار سرمایه را در دست گرفته و سرمایه مردم را به بازی بگیرند و عملا نقدشوندگی بازار را به مخاطره بیاندازند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در یک بازار تخصصی باید شایسته سالاری حاکم باشد، گفت: متاسفانه در مواردی دیده شده که مدیری که با رانت و رابطه بازی بدون اطلاع هیئت مدیره به سمتی گماشته شده برای سرپوشانی بر این موضوع اقدام به تهدید و ارعاب اهالی رسانه کرده و سعی دارد از این طریق سمت خود را تثبیت کند. اما اگر شفافیت در این امر وجود داشت امکان رخ دادن چنین اتفاقاتی بسیار پایین می‌آمد و حتی اگر چنین اتفاقاتی در بازاری شفاف رخ می‌داد مطالبه‌گری سرمایه‌گذاران، سهامداران و عامه مردم اجازه ادامه چنین روندی را نمی‌داد و اعضای هیئت مدیره تحت فشار بیرونی سر خم نمی‌کردند.

وی افزود: قطعا اعضای محترم کمیسیون مجلس شورای اسلامی هم اعتقاد دارند که «شفافیت» مهمترین موضوع در بازار است که باید بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار گیرد، شفافیت هر چه بیشتر باشد، بازار سالم‌تر است و موجب افزایش نقدشوندگی بازار نیز می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مجلس می‌تواند با اقداماتی به شفافیت در بازار سرمایه بسیار کمک کند. سهامداران، سرمایه‌گذاران و عامه مردم از نمایندگان خود در مجلس انتظار دارند که تربیون مجلس در راستای شفافیت هر چه بیشتر در بازار سرمایه به صدا در بیاید و اجازه ندهد که افرادی که با رانت و رابطه بازی در بازار سمت گرفته‌اند با سرمایه میلیون‌ها نفر بازی کنند و کشور را به سخره بگیرند.